Czołg Burstyna


Czołg Burstyna w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Czołg Burstyna – austriacki projekt czołgu opracowany w 1911 roku przez oficera Günthera Burstyna (przez Burstyna czołg był nazywany „Działem motorowym”).

Spis treści

Historia | edytuj kod

Propozycja służby | edytuj kod

Czołg Burstyna miał służyć do wsparcia ataków piechoty oraz ataków na artylerię wroga.

Zaprezentowanie projektu | edytuj kod

Projekt czołgu został zaprezentowany władzom austro-węgierskim w 1911 roku. Jednakże władze nie zainteresowały się projektem, ponieważ wojsko wolało artylerię, kawalerię oraz piechotę.

Pomysł i projekt czołgu | edytuj kod

Głównym źródłem pomysłu były układy jazdy amerykańskich ciągników rolniczych. Czołg (w projekcie) posiadał „ramiona” umożliwiające jeżdżenie po okopach. Dodatkowo „ramiona” były tak skonstruowane by ułatwiać kierowanie czołgu. Skręcanie czołgiem odbywało poprzez zmniejszenie obrotu jednej z gąsienic. Wymiary czołgu: 3,5 m długości, 2 m szerokości, 2 m wysokości. Prędkość czołgu: po bezdrożach 8 km/h, na drodze 29 km/h. Uzbrojenie: lekka armata Škoda 47 mm. Niektóre zastosowania w Czołgu Burstyna zostały przeniesione do czołgów takich jak np.: Renault FT. Czołg Burstyna dzięki swojej konstrukcji był mobilny.

Zbudowanie czołgu | edytuj kod

W 2011 roku w Wiedniu został w pełnej wielkości zbudowany Czołg Burstyna (nie na potrzeby wojska).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Czołg Burstyna" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy