Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce


Na mapach: 50°18′40″N 19°16′03″E/50,311111 19,267500

Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Widok budynku w 1917 roku. W czasach powojennych zlikwidowano zdobienia i wymieniono okna na nowe

Dąbrowa Górnicza Strzemieszycestacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej, w województwie śląskim, w Polsce. W przeszłości w środku budynku dworca funkcjonowała poczekalnia i kasa biletowa, między torami przy peronie 1 i 2 był płotek.

W roku 2017 stacja obsługiwała 20–49 pasażerów na dobę[1].

Historia | edytuj kod

Stacja Dąbrowa Górnicza-Strzemieszyce powstała w 1885 roku, kiedy to do tej samodzielnej wówczas miejscowości, dotarła Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska. Wcześniej istniał przystanek na Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (dzisiejsza Dąbrowa Górnicza Południowa).

Obok stacji, pierwotnie zwanej Strzemieszycami Radomskimi, powstała też istniejąca do dziś parowozownia.

Lokomotywy ze Strzemieszyc obsługiwały wówczas całą linię z Dęblina do Zagłębia. Obecnie budynkami parowozowni zarządza spółka PKP Energetyka. Pociągi pasażerskie w kierunku Kielc i Katowic zawsze cieszyły się popularnością wśród mieszkańców.

W latach 80. XX wieku przez Strzemieszyce kursowały wakacyjne pociągi Gliwice – Suwałki oraz Lublin – Kudowa-Zdrój.

Do 1993 roku Strzemieszyczanie mieli także możliwość dojazdu koleją do Huty Katowice i centrum miasta. Obecnie zatrzymują się tutaj jedynie pociągi osobowe z Katowic do Olkusza, Tunelu, Sędziszowa i Kielc.

25 czerwca 2007 roku około godziny 5-tej rano, na poddaszu budynku dworcowego wybuchł pożar, który doprowadził do dewastacji budynku. Wielogodzinna akcja gaśnicza prowadzona przez kilka jednostek straży pożarnej, okazała się częściowo skuteczna. Ugaszono pożar, jednak zniszczenia spowodowane przez ogień są znaczne, przez co budynek dworca jest obecnie zdewastowany.

Budynek był nieczynny od pożaru z 2007 roku. Biura ekspedycji towarowej przeniosły się do jednego z domów w pobliżu stacji. Cześć budynku nie posiada dachu. Wejście do dworca jest zamurowane, do wewnątrz można zajrzeć przez jedno z okien od strony peronu. Mieszkańcy Strzemieszyc mieli pomysł na dworzec – chcieli w nim urządzić dom kultury, jednak PKP nie dofinansowało remontu.

Przez kilka lat trwały starania aktywistów Stowarzyszenie Samorządne Strzemieszyce o zachowanie budynku. Konserwator zabytków wszczął procedurę wpisania obiektu do ewidencji zabytków, jednak nie zdążono jej dokończyć. Miasto nie było zainteresowane przejęciem budynku, a PKP PLK rozpoczęły starania o uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę[2]. 7 stycznia 2016 roku rozpoczęto wyburzenie obiektu[3]. Decyzję o rozbiórce budynku podjął Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, który ustalił, że nie jest on wpisany do rejestru zabytków, ani nie został objęty ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta[2].

Przypisy | edytuj kod

  1. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. W: utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 2019-12-18].
  2. a b Rozbiórka zabytkowego dworca Dąbrowa G. Strzemieszyce (pol.). W: Rynek Kolejowy [on-line]. ZDG TOR Sp. z o.o., 2016-01-08. [dostęp 2016-01-09].
  3. Piotr Purzyński: Piękny dworzec równany z ziemią. [dostęp 2016-01-07].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy