DK10


Droga krajowa nr 10 (Polska) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z DK10) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Dawna droga nr 10 przed Stargardem

Droga krajowa nr 10droga krajowa klasy GP[1] łącząca aglomeracje: szczecińską, bydgosko-toruńską oraz warszawską. Trasa przebiega przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie.

We wrześniu 2007 roku wojewoda zachodniopomorski zaproponował Ministrowi Transportu włączenie drogi krajowej nr 10 do międzynarodowego korytarza transportowego, inicjatywa ta została rozpatrzona pozytywnie. Ostateczna decyzja o włączeniu drogi nr 10 do tras europejskich należy do Unii Europejskiej[potrzebny przypis].

Pomimo nieobjęcia drogi nr 10 programem Drogi Zaufania na odcinku PłońskSierpc wykonano prace analogiczne do wykonywanych w ramach tego programu, czyli ustawiono nowe oznakowanie, zbudowano wysepki drogowe, azyle dla pieszych, nowe chodniki wzdłuż małych miejscowości, oświetlenie drogi, a także rondo w Górze[potrzebny przypis]. Oddano również do użytku nową drogę na odcinku KobylankaStargard[potrzebny przypis].

Spis treści

Historia numeracji | edytuj kod

Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:

Droga ekspresowa S10 | edytuj kod

 Osobny artykuł: Droga ekspresowa S10 (Polska).

Na obwodnicach Stargardu, Wyrzyska i Bydgoszczy oraz odcinku południowej i wschodniej obwodnicy Torunia droga posiada status drogi ekspresowej S10.

Dopuszczalny nacisk na oś | edytuj kod

Droga krajowa nr 10 objęta jest ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi[2]:

Ważniejsze miejscowości leżące na trasie 10 | edytuj kod

Bezpieczeństwo na drodze | edytuj kod

Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów | edytuj kod

Między Stargardem a Zieleniewem zbudowano drogę pieszo-rowerową a w rejonie Mierzyna (powiat policki) droga nr 10 posiada szerokie pobocza. Poprawy wymaga bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów[potrzebny przypis].

Na początkowym odcinku obwodnicy Płońska droga posiada pobocze asfaltowe. Następnie aż do Sierpca jezdnia została poszerzona do 10 metrów. Na odcinku obwodnicy bydgoskiej także występuje pobocze asfaltowe. Na odcinku o wspólnym przebiegu z drogą krajową nr 5 droga została przebudowana do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Galeria | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22].
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2017 r. poz. 878).
Na podstawie artykułu: "DK10" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy