DK17


Droga krajowa nr 17 (Polska) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z DK17) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Droga krajowa nr 17droga krajowa klasy GP (ruch główny przyspieszony)[1] oraz klasy S[1] we wschodniej części Polski przebiegająca południkowo od wschodnich granic Warszawy (okolica Starej Miłosny i Zakrętu) do drogowego przejścia granicznego Polski z Ukrainą w Hrebennem przez województwa mazowieckie oraz lubelskie. Nazywana jest Szosą Lubelską[2]. Łączy również aglomeracje warszawską oraz lubelską. Jej długość to ok. 306 km.

W całości jest polską częścią europejskiego szlaku E372 utworzonego w 1996 roku.

Droga krajowa nr 17 na najdłuższym odcinku ekspresowym (S17) od węzła Kurów-Zachód do węzła Piaski-Wschód (71 km) przebiega wraz z drogą ekspresową S12, z którą tworzy główną oś transportową województwa lubelskiego.

Spis treści

Historia numeracji | edytuj kod

Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:

Historia budowy | edytuj kod

W jej skład wchodzą: na odcinku Warszawa-Piaski trakt uściługski zbudowany w latach 1832-1835 przez Franciszka Christianiego, na odcinku Piaski-Tomaszów Lubelski szosa lubelsko-tomaszowska - odcinek Piaski-Zamość został zbudowany w latach 1834-1835 przez Macieja Bajera, do Tomaszowa Lubelskiego został przedłużony w latach 40. XIX wieku[3]. Do lat osiemdziesiątych XX wieku trasa wraz z dzisiejszą drogą krajową nr 7 miała oznaczenie E81 (GdańskElblągWarszawaLublinZamośćHrebenne).

28 kwietnia 2008 do użytku została oddana 2-kilometrowa obwodnica Hrebennego. Jej budowa trwała od lipca 2006 roku do stycznia 2008 i pochłonęła 35 mln zł[4].

Droga ekspresowa S17 | edytuj kod

 Osobny artykuł: Droga ekspresowa S17 (Polska).  Osobny artykuł: Obwodnica Lublina.

W przyszłości rolę drogi krajowej nr 17 ma zająć droga ekspresowa S17.

Istniejące odcinki S17 (połączone w jeden ciąg) | edytuj kod

  • Obwodnica Garwolina - dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 12,8 km omijająca miasto od zachodu, oddana do użytku 26 września 2007 roku.
  • obwodnica Garwolina - koniec obwodnicy Gończyc ok. 12,2 km, oddana do użytku w 2019;
  • koniec obwodnicy Gończyc - granica województw mazowieckiego i lubelskiego ok. 13 km, oddana do użytku w 2019;
  • granica województw lubelskiego i mazowieckiego - Skrudki ok. 20,2 km, oddana do użytku w 2019;
  • Skrudki - Kurów Zachód - dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 13,2 km, oddana do użytku 19 czerwca 2019;
  • Kurów-Zachód - Piaski-Wschód (odcinek wspólny z S12) - dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 71 km, w skład której wchodzi północna i wschodnia Obwodnica Lublina. Na ten odcinek składają się następujące fragmenty oddawane do użytku w różnych terminach:
    • Kurów-Zachód - Jastków (23 km) - fragment budowany w latach 2011-2013 przez spółkę "Mota Engil", oddany do użytku 28 maja 2013 roku[5].
    • Jastków - Lublin-Sławinek (8 km) - fragment budowany w latach 2011-2014 przez spółkę "Budimex", oddany do użytku 25 września 2014 roku ze względu na problemu z osiadaniem gruntu w dolinie rzeki Ciemięgi.
    • Lublin-Sławinek - Lublin-Rudnik (10 km) - północna obwodnica Lublina, budowana w latach 2011-2014 przez hiszpańską spółkę "Dragados". Odcinek wspólny zarówno z S12, jak i z S19. Pierwotny termin otwarcia to 5 grudnia 2013 roku, następnie sierpień 2014[6], oddana do użytku 31 października 2014 roku.
    • Lublin-Rudnik - Lublin-Felin (13 km) - wschodnia obwodnica Lublina, budowana w latach 2011-2014 przez hiszpańską spółkę "Dragados", oddana do użytku 15 października 2014 roku.
    • Lublin-Felin - Piaski-Zachód (13 km) - przebudowa dwujezdniowej drogi krajowej klasy GP na drogę ekspresową w latach 2010-2013 przez spółkę "Budimex", oddana do użytku 11 lipca 2013 roku[6].
    • Piaski-Zachód - Piaski-Wschód (4 km) - obwodnica Piask omijająca miasto od północy budowana była w latach 2002-2004, jednak wówczas oznaczono ją jako dwujezdniowa droga krajowa klasy GP, oznaczenie jako droga ekspresowa nastąpiło 11 lipca 2013 roku.

Odcinki S17 w przetargu na wykonanie | edytuj kod

Odcinki S17 planowane | edytuj kod

  • Piaski-Wschód - Hrebenne

Ważniejsze miejscowości położone przy 17 | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22].
  2. Warszawa: Atlas aglomeracji 1:20 000. Wyd. pierwsze. Warszawa: Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1996. ISBN 83-7000-086-X.
  3. http://www.gddkia.gov.pl/pl/aprint/5513/walec-wyladowal-na-litewskim
  4. Obwodnica Hrebennego otwarta
  5. Kolejny odcinek S17 oddany do użytku :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny, www.gddkia.gov.pl [dostęp 2017-11-22]  (pol.).
  6. a b Paweł Puzio: Obwodnicą Lublina pojedziemy po kawałku. dziennikwschodni.pl, 11 lipca 2014. [dostęp 2014-07-12].Sprawdź autora:1.
Na podstawie artykułu: "DK17" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy