Dacia Logan MCV


Dacia Logan w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Dacia Logan MCV) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Dacia Logansamochód osobowy klasy aut miejskich i klasy kompaktowej produkowany pod rumuńską marką Dacia od 2004 roku. Od 2020 roku produkowana będzie trzecia generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Dacia Logan I - tył DDacia Logan I po liftingu DDacia Logan I - tył po liftingu rosyjski Renault Logan I meksykański Nissan Aprio indyjska Mahindra Verito Hatchback

Dacia Logan I została zaprezentowana po raz pierwszy w 2004 roku.

Na początku 1999 roku szef Renault polecił swoim konstruktorom stworzenie auta osobowego, którego cena nie przekroczy 5 tysięcy euro, a do sprzedaży wejdzie pod marką Dacia należącą do koncernu Renault od 2004 roku. Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej opartej o płytę Renault Modus, zawieszenie pojazdu zaczerpnięto z modelu Clio II, silnik benzynowe z modelu Thalia, a wysokoprężne z Megane II. W tym samym roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowano wersję seryjną pojazdu. Początkowo pojazd występował jedynie w wersji sedan natomiast dwa lata później w 2006 roku do produkcji wprowadzono wersję kombi opartą na bazie samochodu koncepcyjnego Logan Steppe[1]. W 2007 roku wprowadzono także wersję pickup oraz van[1].

Modernizacje | edytuj kod

  • 2006

Jesienią 2006 roku auto przeszło drobny face lifting[1]. W bogatszych wersjach auta wprowadzono nowe klosze tylnych reflektorów, przetłoczenia tylnej klapy. We wszystkich wersjach zmodernizowano skrzynię biegów oraz układ hamulcowy, wprowadzono nowe wzory tapicerek i lakieru.

  • 2008

Latem 2008 roku samochód przeszedł gruntowny face lifting, a jego nazwę zmieniono na Nowy Logan. W przedniej części nadwozia zastosowano nowy zderzak, reflektory, osłonę wlotu powietrza, dzięki czemu auto upodobniło się do Sandero. W tylnej części auta pojawiły się nowe reflektory, zderzaki oraz klapa bagażnika. We wnętrzu auta zmieniono deskę rozdzielczą[1] oraz fotele zastąpiono fotelami z Dacii Sandero. Modernizację przeszły dwie wersje nadwoziowe: sedan i kombi.

Inne nazwy | edytuj kod

Logan oprócz marki Dacia występował na rynkach rozwijających się pod marką Renault. Produkowano go w latach 2005 - 2015 w różnych filiach francuskiego koncernu w różnych krajach: w Rosji, w Kolumbii i w Brazylii. Model jest też produkowany na licencji od 2007 roku do dziś w Iranie w zakładach Iran Khodro jako Iran Khodro Renault Tondar 90. Auto posiada silniki benzynowe 1.4 o mocy maksymalnej 75 KM, 1.6 o mocy maksymalnej 87 KM oraz 1.6 16V o mocy maksymalnej 105 KM i diesle 1.5 68 KM oraz 1.5 85 KM z 5-biegową skrzynią manualną.

Co więcej, Meksykańska odmiana Dacii Logan oferowana była w latach 2007–2010 pod nazwą Nissan Aprio. Wytwarzano ją w Brazylii, a debiut miał miejsce podczas Mexico Auto Show 2007. Od Dacii auto różni się stylizacją atrapy chłodnicy oraz przedniego i tylnego zderzaka. Samochód produkowany był wyłącznie jako sedan z 5-biegową manualną oraz 4-biegową automatyczną skrzynią biegów. Mierzy 4250 mm długości, 1975 mm szerokości, 1525 mm wysokości, 2630 mm rozstawu osi, a masa własna od 975 do 1075 kg.

W Indiach w Madras w latach 2007 – 2009 w spółce z Mahindra & Mahindra Limited Logan był oferowany jako Mahindra Renault Logan. Z kolei w latach 2009 - 2018 Mahindra Renault Logan oferowana była tam już jako integralna część palety tej marki pod nazwą Mahindra Verito. Wersja na rynek indyjski większe zmiany przeszła w 2010 roku, kiedy Verito otrzymała facelifting polegający na całkowicie odmiennej stylizacji tyłu w stosunku do Logana, a także inny wzrór reflektorów i grilla. Ofertę wzbogaciła też wersja hatchback oparta na bazie modelu sedan.

Sprzedaż auta | edytuj kod

Zakładanej przez koncern Renault ceny auta niesięgającej 5 tys. euro nie udało się utrzymać, ale zainteresowanie Loganem było na tyle duże, że zaskoczyło macierzysty koncern Renault, co sprawiło, że firma podjęła działania zmierzające do stopniowego zwiększenia produkcji. Od premiery handlowej we wrześniu 2004 roku do grudnia 2006 roku sprzedano ponad 330 tysięcy aut. W roku 2005 Dacia Logan stanowiła 5,7% wszystkich aut sprzedawanych przez francuski koncern Renault. Najważniejszym rynkiem zbytu pozostała Rumunia, w której to ten model stanowi 45% udziałów w rynku samochodowych. Równie dobrze auto sprzedaje się we Francji.

W Polsce nabywców znalazło 2403 Dacii w 2005 roku oraz 1354 egzemplarze w 2006 roku. W 2007 roku w okresie I-XI sprzedano 1841 aut, a w 2008 roku 2314. Natomiast w 2009 sprzedano 2769 egzemplarzy aut osobowych i dostawczych. W styczniu 2010 roku sprzedano 302 egzemplarze samochodów osobowych oraz 62 dostawczych.

Wyposażenie | edytuj kod

  • Access (1.2 16V 75 KM, 1.4 8V 75 KM)
  • Ambiance (1.2 16V 75 KM, 1.4, 1.5 dCi 68 KM)
  • SL Arctica (1.2 16V 75 KM, 1.4 8V 75 KM, 1.6 8V 87 KM, 1.5 dCi 68 KM, 1.5 dCi 75 KM)
  • Laureate (1.2 16V 75 KM, 1.4 8v 75 KM, 1.6 8V 87 KM, 1.5 dCi 68 KM)

Silniki | edytuj kod

  • Benzynowe
  • Wysokoprężne

Wartości podane w nawiasach okrągłych dotyczą wersji Logan MCV, natomiast w nawiasach prostokątnych dotyczą wersji Logan Pick-Up.


Dacia Logan MCV | edytuj kod

Dacia Logan MCV I - tył Dacia Logan MCV I po liftingu Dacia Logan Van Dacia Logan Pick-up Łada Largus Nissan NP200

Dacia Logan MCV I została zaprezentowana po raz pierwszy w 2006 roku.

Światowa premiera drugiej odmiany nadwoziowej Logana miała miejsce na Paris Motor Show 2006[2]. Samochód realizuje zupełnie inną koncepcję - jest dużym, rodzinnym samochodem łączącym cechy kombi i kombivana, wyróżniającym się wyraźnie dłuższym i wyższym nadwoziem, a także większym rozstawem osi i dzieloną klapą bagażnika. Wymiary awansowały Logana MCV do klasy kompaktowej, zbliżając się do zarówno kompaktowych kombi, jak i kombivanów[3]. Logan MCV I wyróżniał się też możliwościami transportowymi - mógł zabrać na pokład nawet 7 osób[4].

W 2007 roku na bazie MCV zbudowano dostawczą odmianę Logan Van, która powstała z myślą o konkurowaniu z klasycznymi, kompaktowymi samochodami dostawczymi. Wyróżnia się ona zabudowaną przestrzenią bagażową, jednak w przeciwieństwie do innych samochodów tego typu oferowanych wówczas na rynku, nie zdecydowano się na przesuwane tylne drzwi[5]. Rok później, w 2008 roku Dacia przedstawiła drugą odmianę nadwoziową zbudowaną na bazie pierwszej generacji Logana MCV - dwumiejscowego pickupa[6].

Nissan NP200 | edytuj kod

Bliźniacza odmiana Dacii Logan w wersji Pickup oferowana jako Nissan NP200 wyłącznie w RPA. Auto zadebiutowało na Pretoria Auto Show 2008. Od Dacii Logan Pickup różni się inaczej stylizowanym przodem. Produkowany jest w jednym z zakładów Nissana w Port Elizabeth w Republice Południowej Afryki od czerwca 2008 roku z wykorzystaniem dostarczanych przez Renault-Dacia podzespołów.

Łada Largus | edytuj kod

Rosyjska wersja Dacii Logan MCV produkowana od 2012 roku w zakładzie w Togliatti w Rosji. Od bliźniaczej wersji Dacia Logan różni się jedynie stylizacją atrapy chłodnicy. Produkowane wyłącznie w wersji kombivan. Wyposażona w dwa silniki Renault. Jeden z silników posiada pojemność 1,6 l oraz moc 105 KM[7].

Wyposażenie | edytuj kod

Logan MCV:

  • Access (1.4 75 KM, 1.6 84 KM)
  • Ambiance 5 miejsc (1.4 75 KM, 1.6 84 KM, 1.5 dCi 68 KM)
  • Ambiance 7 miejsc (1.6 84 KM, 1.5 dCi 68 KM)
  • SL Arctica 5 miejsc (1.4 75 KM, 1.6 84 KM, 1.5 dCi 68 i 75 KM)
  • SL Arctica 7 miejsc (1.6 84 KM, 1.5 dCi 68 i 75 KM)
  • HI-FLEX 5 miejsc (1.6 16V 105 KM E85)
  • HI-FLEX 7 miejsc (1.6 16V 105 KM E85)
  • Laureate 5 miejsc (1.4 75 KM, 1.6 84 KM, 1.6 16V 105 KM E85, 1.5 dCi 68, 85 i 90 KM)
  • Laureate 7 miejsc (1.6 84 KM, 1.6 16V 105 KM E85, 1.5 dCi 68, 85 i 90 KM)
  • SL BLACK LINE 5 miejsc (1.6, 1.5 dCi 90 KM)
  • SL BLACK LINE 7 miejsc (1.6, 1.5 dCi 90 KM)

Logan Van:

  • Base (1.4)
  • Confort (1.6, 1.5 dCi 68 KM, 1.5 dCi 85 KM)

Logan Pick-Up:

  • Base (1.6)
  • Confort (1.6, 1.5 dCi 68 KM, 1.5 dCi 85 KM)
  • Confort Cargobox (1.6 MPI 84 KM, 1.5 dCi 75KM)


Druga generacja | edytuj kod

Dacia Logan II - tył Dacia Logan II po liftingu Dacia Logan II - tył po liftingu Renault Logan II

Dacia Logan II została zaprezentowana po raz pierwszy w 2012 roku.

Logan drugiej generacji został zaprezentowany wraz z drugą generacją Dacii Sandero podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku. Auto uzyskało nową stylistykę, która ma za zadanie je uatrakcyjnić[9].

Na początku produkcji oferowany był silnik benzynowy o pojemności 1,2 l w wariancie z fabryczną instalacją LPG, obecnie auto na polskim rynku napędzają trzy silniki: Wolnossący 1.0 SCe 73 KM, 0,9 TCe turbodoładowany o mocy maksymalnej 90 KM dostępny również w wersji LPG oraz z zautomatyzowaną skrzynią EASY-R, oraz silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 dCi i dwóch poziomach mocy.

Nowością w Loganie jest Media System Nav znany z Lodgy składający się z 7-calowego ekranu dotykowego z funkcjami multimedialnymi i nawigacją, ale także ogranicznik prędkości, tempomat, tylne czujniki parkowania, a przednie i boczne poduszki powietrzne oraz ABS i ESP w standardzie. We wnętrzu pojazdu znajdują się chromowane elementy, zegary w efektownych tubach oraz przycisk Eco, który ogranicza obroty silnika do 4000 obr/min.

Stylistycznie auto posiada wyraźne linie nadwozia. Mocnymi punktami są reflektory, grill i tylne światła natomiast zderzaki posiadają przetłoczenia. Tył Logana wieńczy niewielki spoiler[10].

Auto zdobyło tytuł Rumuńskiego Samochodu Roku 2013[11].

Renault Logan | edytuj kod

Dacia Logan z logo Renault na masce oferowane jest m.in. w Brazylii. Pojazd wyróżnia się nową atrapę chłodnicy, która nawiązuje do obecnie produkowanych modeli marki, zmodyfikowanym przednim zderzakiem oraz kierunkowskazami umieszczonymi w obudowie lusterek zewnętrznych i przestylizowanymi światłami tylnymi. Wnętrze auta posiada zmodyfikowaną w stosunku do Dacii konsolę centralną z kwadratowymi nawiewami powietrza i nowym panelem sterowania klimatyzacją[12].

Oprócz nazwy Logan, miejski sedan Renault jest oferowany także jako trzecie wcielenie modelu Symbol na wybranych rynkach rozwijających się: Turcji, Algierii czy Chile.

Wyposażenie | edytuj kod

  • Acces
  • Ambiance
  • Laureate
  • 10th Anniversary Edition
  • Open

Silniki[13] | edytuj kod

  • Benzynowe
    • 1.0 SCe 73 KM (od 2016 r.)
    • 0,9 TCe 90 KM
    • 1,0 TCe 100 KM (od 2020 r.)
    • 1,0 TCe 100 LPG (od 2020 r.)
    • 1.0 FlexiFuel 77 KM (niedostępny na polskim rynku)
    • 1.2 16V 75 KM (2012-2016)
    • 1.6 FlexiFuel 99 KM (niedostępny na polskim rynku)
    • 1.6 8v 82 KM (Rosja)
    • 1.6 SCe 102 KM możliwe z automatem DP0 ( Rosja)
  • Wysokoprężne
    • 1.5 dCi 75 KM
    • 1.5 dCi 90 KM
    • 1.5 Blue dCi 95 KM

Ciekawostki | edytuj kod

W 2013 roku Dacia zaprezentowała Logana II przystosowanego do serii wyścigów samochodów turystycznych STCC. Samochód został stworzony na potrzeby zespołu Dacia Dealer Team, a za jego kierownicą zasiądzie Mattias Andersson. Auto wyposażono w 3.5 litrowy benzynowy, centralnie umieszczony silnik w układzie V6 o mocy ok. 400 KM[14].


Dacia Logan MCV II | edytuj kod

Dacia Logan MCV II - tył Dacia Logan MCV II po liftingu

Dacia Logan MCV II została zaprezentowana po raz pierwszy w 2013 roku.

Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2013 roku zaprezentowano drugie wcielenie modelu Logan MCV. Tym razem, jest to już klasyczne, kompaktowe kombi[16]. Samochód ma wyraźnie dłuższe nadwozie z dużą przestrzenią bagażową - mierzy ona duże nawet jak na segment C 573 litry[17]. Większy jest też rozstaw osi, pozwalający na wygospodarowanie większej przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy[18].

W marcu 2017 roku, przy okazji prezentacji rodziny Logan-Logan MCV-Sandero po gruntownej modernizacji, Dacia poszerzyła ofertę kompaktowego kombi o wersję z podwyższonym prześwitem o nazwie Stepway. Zyskała ona plastikowe nakładki na nadwozie mające podkreślić pseudoterenowy charakter[19].

Trzecia generacja | edytuj kod

Dacia Logan III zostanie zaprezentowana pod koniec 2020 roku.

Samochód wraz z bliźniaczym modelem Sandero ma być oparty o płytę podłogową CMF-B zapożyczonej z Renault Clio V. Producent zdecydował, że nowy model będzie oferowany na mniejszej ilości rynków niż poprzednik, nie wiadomo również czy do sprzedaży trafi odmiana MCV[20].

Nowy model ma być sporo dłuższy i szerszy od poprzednika, przy czym ma mieć łagodniej opadającą linie dachu ku tyłowi[21]. Dacia zamierza nowym modelem bezpośrednio konkurować z większymi samochodami takimi jak m.in. Skoda Octavia[22].

We wnętrzu mają zostać poprawione materiały wykończeniowe, pojawi się nowy system multimedialny z większym ekranem dotykowym, oraz wzbogacona zostanie oferta systemów wspomagających bezpieczeństwo[21].

Silniki | edytuj kod

W pierwszej kolejności Dacia zaoferuje klientom silniki benzynowe 1.0 TCe (także w wersji z instalacją LPG), 1.3 TCe o mocy 130 lub 150 KM oraz silnik diesla 1.5 Blue dCi. Oprócz tego w przyszłości ma się pojawić wersja hybrydowa, zapożyczona z Clio, oparta o benzynowy silnik 1.6 TCe połączony z dwoma motorami elektrycznymi i akumulatorem o pojemności 1,2 kWH[21][22].


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d Jacek Ambrozik: Używana Dacia Logan (2004-). magazynauto.interia.pl, 2012-11-10. [dostęp 2016-02-22].
  2. Dacia Logan MCV (ang.). [dostęp 2019-11-08].
  3. Dacia Logan MCV (pol.). [dostęp 2019-11-08].
  4. Siedmioosobowa Dacia Logan (pol.). [dostęp 2019-11-08].
  5. Dacia Logan Van Revealed (ang.). [dostęp 2019-11-08].
  6. Dacia launches Logan Pickup in Romania (ang.). [dostęp 2019-11-08].
  7. Łada Largus - Moto w Onet
  8. Rafał Warecki: Nowa Dacia Logan MCV – duże kombi za małą cenę [Genewa 2013. autokult.pl, 06-03-2013. [dostęp 05-03-2013].
  9. Tygodnik Auto Świat, nr 25, 14 czerwca 2010.
  10. Tygodnik Motor, nr 39, 24 września 2012.
  11. Nowa Dacia Logan Samochodem Roku 2013 w Rumunii. dacia.pl. [dostęp 03-05-2013].
  12. Arkadiusz Gabrysiak: Renault Logan, czyli Dacia w przebraniu. autokult.pl, 2013-10-25. [dostęp 2013-10-25].
  13. Dacia Logan MCV: niskokosztowy "kombiak". moto.wp.pl, 06-03-2013. [dostęp 06-03-2013].
  14. Arkadiusz Gabrysiak: Dacia z pazurem – ekstremalny Logan o mocy 400 KM. autokult.pl, 29-03-2013. [dostęp 03-05-2013].
  15. Rafał Warecki: Nowa Dacia Logan MCV – duże kombi za małą cenę [Genewa 2013. autokult.pl, 06-03-2013. [dostęp 05-03-2013].
  16. Dacia Logan MCV (Genewa 2013). moto.onet.pl, 05-03-2013. [dostęp 05-03-2013].
  17. Dacia Logan MCV revealed (ang.). [dostęp 2019-11-08].
  18. DANE TECHNICZNE DACIA LOGAN II MCV FACELIFTING 1.2 SCE 73KM 54KW 2017-2018 (pol.). [dostęp 2019-11-08].
  19. Dacia Logan MCV dołącza do rodziny Stepway (pol.). [dostęp 2019-11-08].
  20. Dacia Logan i tajemnicze Renault Twingo przyłapane na drodze publicznej, Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny, 5 czerwca 2020 [dostęp 2020-06-12]  (pol.).
  21. a b c Dacia Logan 2021 z napędem hybrydowym. Jaki los czeka wersję MCV?, Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny, 15 maja 2020 [dostęp 2020-06-12]  (pol.).
  22. a b Nowa Dacia (Renault) Logan 2021. Skoda Octavia zagrożona?, Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny, 18 lipca 2020 [dostęp 2020-07-19]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Dacia Logan MCV" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy