Daewoo Racer


Daewoo LeMans w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Daewoo Racer) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Daewoo LeManssamochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod południowokoreańską marką Daewoo w latach 1986 – 1994.

Spis treści

Historia i opis modelu | edytuj kod

Daewoo LeMans - tył Daewoo LeMans Hatchback Daewoo LeMans po liftingu Daewoo LeMans - tył po liftingu kanadyjska Asüna GT

W ramach szeroko zakrojonej współpracy między Daewoo Motors a General Motors, następca modelu Daewoo Maepsy został kompaktowy model zbudowany na bazie kolejnej generacji Opla Kadetta. Model LeMans trafił do sprzedaży w Korei Południowej w 1986 roku[1], wizualnie będąc bliskim północnoamerykańskiego Pontiaka LeMansa[2], nosząc w pierwszych latach produkcji do tego tamtejsze oznaczenia amerykańskiego producenta zamiast logotypów Daewoo.

Daewoo LeMans oferowany był zarówno jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback, jak i 4-drzwiowy sedan[3]. Samochód wyróżniał się sylwetką wzbogaconą w liczne kanty, a także charakterystyczne trójkątne okienko między tylnymi drzwiami a klapą bagażnika w wariancie hatchback[4]. Wynosząca mniej niż jedną tonę masa całkowita pojazdu miała zapewniać lekkie prowadzenie i optymalną dynamikę od jednostek zapędowych konstrukcji General Motors[4].

Lifting | edytuj kod

W 1991 roku Daewoo LeMans przeszło gruntowną restylizację nadwozia, która odróżniła go od Opla Kadetta i nadała mu bardziej unikalną stylizację[4]. Pas przedni zyskał bardziej aerodynamiczną stylizację, zyskując bardziej agresywnie ukształtowane reflektory, węższą atrapę chłodnicy i zderzaki w kolorze lakieru. Tylna część nadwozia otrzymała z kolei umieszczoną na zderzaku tablicę rejestracyjną i odblaskowe nakładki na klapie bagażnika stanowiące optyczne poszerzenie lamp.

Sprzedaż | edytuj kod

Daewoo LeMans było eksportowane na liczne globalne rynki[4], do czego General Motors zastosowało popularną w tym okresie politykę badge engineering. W Tajlandii samochód nosił nazwę Daweoo Fantasy[5], z kolei na wybranych rynkach Ameryki Południowej oferowano go jako Daewoo Pointer[6].

Wersja sprzed restylizacji była eksportowana do Kanady jako Passport Optima[7], z kolei po modernizacji zasiliła ona ofertę innej lokalnej marki Asüna[8] jako Asüna SE dla odmiany sedan i Asüna GT dla wersji hatchback. W sąsiednich Stanach Zjednoczonych samochód oferowano pod zupełnie inną nazwą, jako Pontiac LeMans[9].

Zmodernizowane LeMans produkowano również na licencji w Chinach pod lokalną marką Guangdong jako Guangdong GTQ5010X[10] wyłącznie w wersji sedan.

Silniki | edytuj kod

  • L4 1.5l A15MF
  • L4 1.6l G16SF
  • L4 2.0l C20LZ


Wersja europejska | edytuj kod

europejski Daewoo Racer - tył australijskie Daewoo 1.5i Sedan nowozelandzki Pontiac LeMans

Daewoo Racer został zaprezentowany po raz pierwszy w 1988 roku.

Dwa lata po premierze południowokoreańskiego Daewoo LeMans, do sprzedaży w 1988 roku trafiła także europejska odmiana o nazwie Racer[11], wizualnie bliźniacza wobec równolegle oferowanego Opla Kadetta, odróżniając się od niego jedynie kształtem zderzaków i charakterystycznym logo, które podobnie jak globalny odpowiednik nie było znaczkiem Daewoo, lecz Pontiaka[12].

Racer oferowany był zarówno jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, a także 4-drzwiowy sedan identyczny wizualnie wobec brytyjskiego Vauxhalla Belmonta[13].

Sprzedaż | edytuj kod

Identyczna wizualnie wobec europejskiego Daewoo Racera była także odmiana sprzedawana w Australii jako Daewoo 1.5i[14], a także oferowany w sąsiedniej Nowej Zelandii Pontiac LeMans[15]. Gama nadwoziowa na tych rynkach była identyczna zarówno względem tej w Europie, jak i na pozostałych rynkach globalnych. Podobnie do europejskiego Racera, modernizacja z 1991 nie objęła wariantów sprzedawanych na Antypodach.

Silniki | edytuj kod

  • L4 1.5l A15MF
  • L4 1.6l G16SF
  • L4 2.0l C20LZ


Przypisy | edytuj kod

  1. THE HISTORY OF DAEWOO (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  2. The Name Game: Remember the Daewoo LeMans? (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  3. SHATCH OF THE DAY: DAEWOO LEMANS (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  4. a b c d Remembering Daewoo Racer- The Underrated Car of the 90s (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  5. Daewoo Fantasy (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  6. Daewoo Pointer 15 - Photos, News, Reviews, Specs, Car listings (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  7. Passport Optima : 1986 (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  8. The Asüna Experiment: Canada's Captive Import Brand Vanished as Suddenly as It Appeared (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  9. Junkyard Gem: 1988 Pontiac LeMans Sedan (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  10. Crazy Car Production Days of Guangdong: Guangdong Guangtong (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  11. Daewoo Racer (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  12. 10 samochodów o zasięgu globalnym. Kupowano je na całym świecie! Czytaj więcej: https://www.wyborkierowcow.pl/10-samochodow-o-zasiegu-globalnym-kupowano-je-na-calym-swiecie/ (pol.). [dostęp 2020-10-18].
  13. Vauxhall Belmont: one disappointment on top of another (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  14. Car reviews - Daewoo - 1.5i - 3-dr hatch (ang.). [dostęp 2020-10-18].
  15. Pontiac Le Mans brochure (New Zealand, 1988) (ang.). [dostęp 2020-10-18].
Na podstawie artykułu: "Daewoo Racer" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy