Deutsche Bahn w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania BahnTower – siedziba główna koncernu Deutsche Bahn AG przy placu Poczdamskim w Berlinie Sieć połączeń ICEczerwone – linie dużych prędkości do 300 km/h
pomarańczowe – linie dużych prędkości do 250 km/h lub więcej
niebieskie – linie zmodernizowane do 200 km/h lub 230 km/h
szare – linie konwencjonalne, przeważnie zmodernizowane do 160 km/h Pociąg ICE Lokomotywa DB w barwach Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2006 Lokomotywa E 04 przed siedzibą DB we Frankfurcie nad Menem
Deutsche Bahn AG (DB) – niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe i logistyczne.
Grupa Deutsche Bahn prowadzi działalność w sektorze krajowego i międzynarodowego transportu towarów i pasażerów, logistyki i świadczenia usług pomocniczych w transporcie kolejowym, a kierowana jest przez holding zarządzający Deutsche Bahn AG[2].
Spis treści
- 1 Kolej w Niemczech
- 2 Struktura organizacyjna
- 3 Spółki zagraniczne Deutsche Bahn
- 4 Siedziba koncernu DB
- 5 Sponsoring
- 6 Przypisy
- 7 Bibliografia
- 8 Linki zewnętrzne
Kolej w Niemczech | edytuj kod
Osobny artykuł: Transport kolejowy w Niemczech.W Niemczech funkcjonuje łącznie około 350 przewoźników kolejowych (Eisenbahnverkehrsunternehmen), w tym 26 przewoźników będących własnością skarbu federalnego (Eisenbahnen des Bundes) oraz 324 prywatnych przewoźników kolejowych (Privatbahnen).
Historia | edytuj kod
Osobny artykuł: Historia kolei w Niemczech.Pierwsza kolej parowa w Niemczech połączyła w 1835 Norymbergę z Fürth (6 km).
Do 1920 r. koleje na ziemiach niemieckich były przeważnie własnością ówczesnych krajów związkowych (landów). Następnie na podstawie Konstytucji Weimarskiej koleje te zostały znacjonalizowane przyjmując wspólną nazwę Deutsche Reichsbahn (Niemiecka Kolej Rzeszy). Była ona największym, pojedynczym pracodawcą w Republice Weimarskiej, pod koniec lat 20. pracowało w niej 700 000 ludzi[3].
Po zakończeniu II wojny światowej w poszczególnych strefach okupacyjnych funkcjonowały oddzielne zarządy kolei. W 1949 r. w nowo utworzonej RFN powstała Deutsche Bundesbahn (DB) (Niemiecka Kolej Federalna), w NRD zachowano przedwojenną nazwę – Deutsche Reichsbahn (DR) (Niemiecka Kolej Rzeszy).
Po zjednoczeniu Niemiec, w ramach reformy kolei, obydwa zarządy kolei zostały w 1994 r. połączone i przekształcone w spółkę akcyjną o nazwie Deutsche Bahn AG (Kolej Niemiecka).
Struktura organizacyjna | edytuj kod
Grupa ta organizacyjnie składa się z trzech głównych pionów operacyjnych oraz kilkuset wykonawczych podmiotów gospodarczych.
W skład grupy DB wchodzą:
DB Bahn | edytuj kod
- pion przewozów pasażerskich – DB Bahn
DB Fernverkehr | edytuj kod
- DB Fernverkehr AG, Frankfurt nad Menem – kolejowe przewozy dalekobieżne
- Ameropa Reisen GmbH, Bad Homburg – biuro podróży
- Bayern Express & P. Kühn Berlin GmbH, Berlin – biuro podróży
DB Regio | edytuj kod
- DB Regio AG, Frankfurt nad Menem – kolejowe przewozy regionalne
DB Stadtverkehr | edytuj kod
- DB Stadtverkehr GmbH, Frankfurt nad Menem – autobusowe przewozy miejskie i regionalne
- S-Bahn Berlin GmbH – szybka kolej miejska
- S-Bahn Hamburg GmbH – szybka kolej miejska
DB Schenker | edytuj kod
- pion transportu i logistyki – DB Schenker
DB Schenker Logistics | edytuj kod
- Schenker AG, Essen (zał. 1872)
- Schenker Deutschland AG, Kelsterbach
- Spedpol Sp. z o.o., Warszawa (Polska)
DB Cargo | edytuj kod
- DB Cargo AG, Moguncja – kolejowe przewozy towarowe
- DB Cargo Deutschland AG, Moguncja – zatr. 28 000 prac.
- DB Cargo Polska S.A., Zabrze (Polska)
- DB Cargo UK (Wielka Brytania)
DB Netze | edytuj kod
- pion infrastruktury – DB Netze
- DB Netz AG, Frankfurt nad Menem – zarządca infrastruktury kolejowej, zatr. 49 499 prac., długość zarządzanej sieci wynosi 34 000 km (2005), w tym zelektryfikowanej – 19 254 km, torów – 65 005 km, liczba stacji – 5 707, tuneli – 650, mostów i wiaduktów – 25 000, prywatnych bocznic – 4 336, liczba pociągów uruchamianych każdego dnia – 37 000
- DB Station&Service AG, Berlin – zarządzająca obiektami dworcowymi, zatr. 5200 prac.
- DB Energie GmbH, Frankfurt nad Menem – zaopatrzenie w energię elektryczną i paliwa, zatr. 1700 prac.
- DB Bahnbau GmbH, Berlin – grupa spółek budownictwa kolejowego, zatr. 3000 prac.
- DB ProjektBau GmbH, Berlin – firma projektowania budownictwa kolejowego
Technik, Systemverbund und Dienstleistungen | edytuj kod
- pion techniki, systemów i usług kolejowych
- DB Dienstleistungen GmbH, Berlin – utworzony w 2003 pion usług kolejowych, łączne zatr. 36 500 prac.
- DB Systel GmbH, Frankfurt nad Menem – informatyka i telekomunikacja kolejowa i transportowa, operator własnej sieci telekomunikacyjnej koncernu – GSM-R
- DB Services Technische Dienste GmbH, Berlin – zatr. 1100 prac.
- DB Services – 20 000 prac., 6 samodzielnych podmiotów zarządzania nieruchomościami wraz ze służbami ochrony kolei DB Sicherheit i usług sanitarnych Bahnreinigungsgesellschaft
- DB FuhrparkService GmbH, Frankfurt nad Menem – zarządzanie parkiem samochodowym
- DB Rent GmbH, Frankfurt nad Menem – wynajem samochodów i rowerów
- DB Dienstleistungen GmbH, Berlin – utworzony w 2003 pion usług kolejowych, łączne zatr. 36 500 prac.
Pozostałe spółki | edytuj kod
- DB Services Immobilien GmbH, Frankfurt nad Menem
Spółki zagraniczne Deutsche Bahn | edytuj kod
Polska | edytuj kod
W Polsce Deutsche Bahn posiada swoje przedstawicielstwa lub spółki zależne:
- DB Bahn Polska
- DB Schenker
- DB Cargo Polska
- Infra SILESIA
- East West Railways
- Arriva RP
- UBB Polska
- Usedomer Bäderbahn
- DB Port Szczecin
Wielka Brytania | edytuj kod
Siedziba koncernu DB | edytuj kod
W 1996 centralę holdingu przeniesiono z Frankfurtu nad Menem do tzw. BahnTower przy placu Poczdamskim w Berlinie.
Sponsoring | edytuj kod
- Hertha BSC – klub piłkarski
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b Deutsche Bahn AG: Geschäftsbericht 2009. 25. März 2010. [dostęp 25. März 2010]. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-08-21)].
- ↑ CELEX: 62014CJ0482
- ↑ EberhardE. Kolb EberhardE., Die Reichsbahn vom Dawes-Plan bis zum Ende der Weimarer Republik (niem.).
Bibliografia | edytuj kod
- Die Bahn, artykuł w biul. Warsztat, Warszawa wrzesień 2003