Droga krajowa nr 10 (Polska) w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Dawna droga nr 10 przed StargardemDroga krajowa nr 10 – droga krajowa klasy GP[1] łącząca aglomeracje: szczecińską, bydgosko-toruńską oraz warszawską. Trasa przebiega przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie.
We wrześniu 2007 roku wojewoda zachodniopomorski zaproponował Ministrowi Transportu włączenie drogi krajowej nr 10 do międzynarodowego korytarza transportowego, inicjatywa ta została rozpatrzona pozytywnie. Ostateczna decyzja o włączeniu drogi nr 10 do tras europejskich należy do Unii Europejskiej[potrzebny przypis].
Pomimo nieobjęcia drogi nr 10 programem Drogi Zaufania na odcinku Płońsk – Sierpc wykonano prace analogiczne do wykonywanych w ramach tego programu, czyli ustawiono nowe oznakowanie, zbudowano wysepki drogowe, azyle dla pieszych, nowe chodniki wzdłuż małych miejscowości, oświetlenie drogi, a także rondo w Górze[potrzebny przypis]. Oddano również do użytku nową drogę na odcinku Kobylanka – Stargard[potrzebny przypis].
Spis treści
- 1 Historia numeracji
- 2 Droga ekspresowa S10
- 3 Dopuszczalny nacisk na oś
- 4 Ważniejsze miejscowości leżące na trasie 10
- 5 Bezpieczeństwo na drodze
- 6 Galeria
- 7 Zobacz też
- 8 Linki zewnętrzne
- 9 Przypisy
Historia numeracji | edytuj kod
Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:
Droga ekspresowa S10 | edytuj kod
Osobny artykuł: Droga ekspresowa S10 (Polska).Na obwodnicach Stargardu, Wyrzyska i Bydgoszczy oraz odcinku południowej obwodnicy Torunia droga posiada status drogi ekspresowej S10.
Dopuszczalny nacisk na oś | edytuj kod
Droga krajowa nr 10 objęta jest ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi[2]:
Ważniejsze miejscowości leżące na trasie 10 | edytuj kod
- Lubieszyn (Granica z Niemcami)
- Szczecin (A6, S3, droga 13)
- Stargard (droga 20) - obwodnica S10
- Suchań
- Recz
- Kalisz Pomorski
- Mirosławiec
- Wałcz (droga 22) - obwodnica S10
- Piła (droga 11) - obwodnica
- Wyrzysk - obwodnica S10 (jednojezdniowa)
- Nakło nad Notecią - obwodnica
- Bydgoszcz (droga 80) - obwodnica S5/S10/DK25
- Białe Błota (S5, droga 223) - obwodnica S5/S10/DK25
- Solec Kujawski - obwodnica
- Toruń (A1, S10, droga 15, droga 80, droga nr 91) - obwodnica A1 i S10 (jednia jezdnia)
- Lubicz Dolny (A1, S10)
- Lipno (droga 67, droga 557)
- Skępe - obwodnica
- Sierpc - obwodnica
- Drobin (droga 60)
- Płońsk (droga 7, droga 50) - obwodnica
Bezpieczeństwo na drodze | edytuj kod
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów | edytuj kod
Między Stargardem a Zieleniewem zbudowano drogę pieszo-rowerową a w rejonie Mierzyna (powiat policki) droga nr 10 posiada szerokie pobocza. Poprawy wymaga bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów[potrzebny przypis].
Na początkowym odcinku obwodnicy Płońska droga posiada pobocze asfaltowe. Następnie aż do Sierpca jezdnia została poszerzona do 10 metrów. Na odcinku obwodnicy bydgoskiej także występuje pobocze asfaltowe. Na odcinku o wspólnym przebiegu z drogą krajową nr 5 droga została przebudowana do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej.
Galeria | edytuj kod
-
Droga nr 10 w Szczecinie
-
Obwodnica Kobylanki (zachodniopomorskie)
-
Obwodnica Nakła nad Notecią
-
Most nad Kanałem Bydgoskim w ciągu obwodnicy Bydgoszczy
Zobacz też | edytuj kod
Linki zewnętrzne | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22].
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2017 r. poz. 878).
OryginałEdytujHistoria i autorzy
