W jej skład wchodzą: na odcinku Warszawa-Piaski trakt uściługski zbudowany w latach 1832-1835 przez Franciszka Christianiego, na odcinku Piaski-Tomaszów Lubelski szosa lubelsko-tomaszowska - odcinek Piaski-Zamość został zbudowany w latach 1834-1835 przez Macieja Bajera, do Tomaszowa Lubelskiego został przedłużony w latach 40. XIX wieku[3]. Do lat osiemdziesiątych XX wieku trasa wraz z dzisiejszą drogą krajową nr 7 miała oznaczenie E81 (Gdańsk – Elbląg – Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne).
28 kwietnia 2008 do użytku została oddana 2-kilometrowa obwodnica Hrebennego. Jej budowa trwała od lipca 2006 roku do stycznia 2008 i pochłonęła 35 mln zł[4].
Istniejące odcinki S17 (połączone w jeden ciąg) | edytuj kod
Lubelska - Garwolin - dwujezdniowa (odcinek między węzłami Lubelska - Wiązowna trzypasnowa) droga ekspresowa o długości 20 km. Odcinek oddano w lipcu 2020 roku, od 22 grudnia 2020 odcinek zaliczono do drogi ekspresowej.
Obwodnica Garwolina - dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 12,8 km omijająca miasto od zachodu, oddana do użytku 26 września 2007 roku.
obwodnica Garwolina - koniec obwodnicy Gończyc ok. 12,2 km, oddana do użytku w 2019;
koniec obwodnicy Gończyc - granica województw mazowieckiego i lubelskiego ok. 13 km, oddana do użytku w 2019;
granica województw lubelskiego i mazowieckiego - Skrudki ok. 20,2 km, oddana do użytku w 2019;
Skrudki - Kurów Zachód - dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 13,2 km, oddana do użytku 19 czerwca 2019;
Kurów-Zachód - Piaski-Wschód (odcinek wspólny z S12) - dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 71 km, w skład której wchodzi północna i wschodnia Obwodnica Lublina. Na ten odcinek składają się następujące fragmenty oddawane do użytku w różnych terminach:
Kurów-Zachód - Jastków (23 km) - fragment budowany w latach 2011-2013 przez spółkę "Mota Engil", oddany do użytku 28 maja 2013 roku[5].
Jastków - Lublin-Sławinek (8 km) - fragment budowany w latach 2011-2014 przez spółkę "Budimex", oddany do użytku 25 września 2014 roku ze względu na problemu z osiadaniem gruntu w dolinie rzeki Ciemięgi.
Lublin-Sławinek - Lublin-Rudnik (10 km) - północna obwodnica Lublina, budowana w latach 2011-2014 przez hiszpańską spółkę "Dragados". Odcinek wspólny zarówno z S12, jak i z S19. Pierwotny termin otwarcia to 5 grudnia 2013 roku, następnie sierpień 2014[6], oddana do użytku 31 października 2014 roku.
Lublin-Rudnik - Lublin-Felin (13 km) - wschodnia obwodnica Lublina, budowana w latach 2011-2014 przez hiszpańską spółkę "Dragados", oddana do użytku 15 października 2014 roku.
Lublin-Felin - Piaski-Zachód (13 km) - przebudowa dwujezdniowej drogi krajowej klasy GP na drogę ekspresową w latach 2010-2013 przez spółkę "Budimex", oddana do użytku 11 lipca 2013 roku[6].
Piaski-Zachód - Piaski-Wschód (4 km) - obwodnica Piask omijająca miasto od północy budowana była w latach 2002-2004, jednak wówczas oznaczono ją jako dwujezdniowa droga krajowa klasy GP, oznaczenie jako droga ekspresowa nastąpiło 11 lipca 2013 roku.