Droga krajowa nr 3 (Polska)


Droga krajowa nr 3 (Polska) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania [1] [1]

Droga krajowa nr 3droga krajowa klasy S oraz GP[2] w zachodniej części Polski o długości 504 km przebiegająca południkowo przez województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Stanowi polską część międzynarodowej trasy E65 z Malmö w Szwecji do miejscowości Chaniá na Krecie.

Spis treści

Dopuszczalny nacisk na oś | edytuj kod

1 maja 2004 roku, w dniu dołączenia Polski do Unii Europejskiej, zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury, na mocy którego dopuszczono ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony – początkowo na odcinku Świnoujście – Obwodnica Wolina[3]. 15 listopada 2005 roku rozszerzono podwyższoną nośność na całą długość drogi nr 3[4], co obowiązuje do dziś[5].

Autostrada A3 | edytuj kod

 Osobny artykuł: Autostrada A3 (Polska).

W latach 1993 – 2001 planowano poprowadzenie trasy jako autostradę. Projekt nie został zrealizowany.

Droga ekspresowa S3 | edytuj kod

 Osobny artykuł: Droga ekspresowa S3 (Polska).

W przyszłości cały przebieg drogi krajowej numer 3 ma stanowić droga ekspresowa S3. Obecnie na odcinkach o łącznej długości ok. 367 km posiada ona status drogi ekspresowej.

Trasa europejska E65 | edytuj kod

 Osobny artykuł: E65 (trasa europejska).

Droga w całości jest polskim odcinkiem trasy europejskiej E65.

Historia numeracji | edytuj kod

Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:

W czasach PRL odcinek Szczecin – Świnoujście miał posiadać także oznaczenie T16, co przedstawia samochodowy atlas Niemiec z połowy lat 70.[6] oraz mapa Niemieckiej Republiki Demokratycznej z 1990 roku[7]. Jednakże żadna z wydawanych w Polsce map i atlasów drogowych przed 1986[a] rokiem nie potwierdza takiej numeracji.

Ważniejsze miejscowości leżące na trasie nr 3 | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Galeria | edytuj kod

Uwagi | edytuj kod

  1. W lutym 1986 roku weszła w życie uchwała z 2 grudnia 1985 roku, dokonanująca reformy sieci drogowej, m.in. wprowadzając drogi krajowe w miejscu dróg państwowych oraz znosząc oznaczenia T. Ponadto w połowie lat 80. dokonano gruntownej zmiany w sieci tras europejskich, także tych przebiegających przez obszar Polski.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b gddkia.pl: Można już odpocząć na Miejscach Obsługi Podróżnych Kunowo przy S3
  2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22].
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ustalenia wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku na pojedynczą oś do 112,7 kN (11,5 t) (Dz.U. z 2004 r. nr 102, poz. 1077)
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t (Dz.U. z 2005 r. nr 219, poz. 1860)
  5. Art. 41. 1. Po drogach publicznych dopuszcza się ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej
    do 11,5 t, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
    2. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz:
    1) dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t,
    2) dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t
    – mając na uwadze potrzebę ochrony dróg oraz zapewnienia ruchu tranzytowego.
    3. Drogi wojewódzkie inne niż drogi określone na podstawie ust. 2 pkt 1, drogi powiatowe oraz drogi gminne stanowią
    sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.

    Ustawa o drogach publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 470)
  6. Der Grosse Shell Atlas 75/76 - Deutschland 1:500.000 / Alpen 1:850.000, Stuttgart: Mairs Geographischer Verlag, 1975–1976 .
  7. Die Große Shell Autokarte DDR 1:750.000, Mairs Geographischer Verlag, 1990 .
Drogi krajowe w Polsce
  1. Obecnie nieuwzględnione w rozporządzeniu regulującym sieć dróg krajowych
Na podstawie artykułu: "Droga krajowa nr 3 (Polska)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy