Droga krajowa nr 5 (Polska)


Droga krajowa nr 5 (Polska) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Aleja Jana Pawła II w Bydgoszczy w ciągu drogi nr 5 Krajowa „5” w kierunku Poznania

Droga krajowa nr 5droga krajowa klasy S, klasy GP oraz klasy G[3] łącząca (wraz z odcinkiem drogi krajowej nr 91 między Grudziądzem a Gdańskiem) jedne z największych aglomeracji miejskich w Polsce, tj. Trójmiasto, aglomeracje: bydgoską, poznańską, wrocławską oraz wałbrzyską. Przebiega przez województwa: kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie. Swój bieg kończy na granicy z Czechami w Lubawce (powiat kamiennogórski).

Odcinek Wrocław – Bielany Wrocławskie według pomiarów średniego dobowego ruchu pojazdów silnikowych wykonanych przez GDDkiA w 2010, jest odcinkiem o jednym z największych natężeń ruchu w Polsce[4].

Pomiędzy Bielanami Wrocławskimi a Kostomłotami (28 km) przebieg drogi nr 5 pokrywa się z trasą autostrady A4, od węzła Poznań Wschód do węzła Poznań Komorniki (25 km) pokrywa się z trasą autostrady A2, a na odcinku Nowe MarzyWrocław z trasą europejską E261.

Przebudowany został odcinek drogi nr 5 ze Świecia do Bydgoszczy[kiedy?]. Dobudowano pas awaryjny i zmieniono nawierzchnię.

Spis treści

Klasa drogi | edytuj kod

Pomijając odcinki oznakowane jako droga ekspresowa, arteria na prawie całej długości ma parametry klasy GP – wyjątkiem jest odcinek z Bolkowa do granicy w Lubawce, który posiada parametry klasy G[3].

Historia numeracji | edytuj kod

Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:

Droga ekspresowa S5 | edytuj kod

 Osobny artykuł: Droga ekspresowa S5 (Polska).

W przyszłości trasa drogi krajowej numer 5 na odcinku Nowe Marzy (A1) – Wrocław Północ (A8) ma zostać zastąpiona drogą ekspresową S5.

Ważniejsze miejscowości leżące na trasie 5 | edytuj kod

Szczegóły przebiegu | edytuj kod

Wrocław | edytuj kod

Na przestrzeni lat kilkukrotnie zmieniano przebieg trasy we Wrocławiu:

Ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych | edytuj kod

  • Granicy Lubawka – Královec nie mogą przekraczać pojazdy ciężarowe o dmc powyżej 9 ton ze względu na ograniczenie na przygranicznym moście[10]

Dopuszczalny nacisk na oś | edytuj kod

Droga krajowa nr 5 objęta jest ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi:

Stosowne oznakowanie odcinka o dopuszczalnym nacisku na oś do 10 ton (znak E-15f) występuje we Wrocławiu.

Zobacz też | edytuj kod

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Grzegorz Okoński: Trzecie pasy na A2 w Poznaniu już gotowe! Kierowcy mogą nimi jeździć w obu kierunkach [ZDJĘCIA] (pol.). Głos Wielkopolski, 2019-12-20. [dostęp 2019-12-20].
  2. a b c d plan przebiegu S5 ze strony GDDKiA.
  3. a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22].
  4. Najbardziej obciążone drogi w Polsce
  5. Uchwała nr 192 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1985 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (M.P. z 1986 r. nr 3, poz. 16
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg krajowych (Dz.U. z 2004 r. nr 214, poz. 2178)
  7. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 września 2013 r. w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg krajowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1153)
  8. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 września 2013 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1154)
  9. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2018 r. w sprawie ustalenia przebiegu dróg krajowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 442)
  10. Widok ulicy. Mapy Google. [dostęp 2012-06-26].
  11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku osi pojedynczej do 11,5 t (Dz.U. z 2011 r. nr 124, poz. 703)
  12. a b Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2015 r. poz. 802)

Uwagi | edytuj kod

  1. Węzeł o ograniczonych relacjach: Zjazd z S5 tylko w kierunku centrum Wrocławia, wjazd na S5 jedynie z centrum Wrocławia. Zobacz schemat węzła
  2. W grudniu 1985 roku dokonano reformy sieci drogowej, wprowadzając m.in. obecną drogę nr 5[5]
  3. W rozporządzeniu odcinek rozpoczyna się w Świeciu.
  4. Odcinek wspólny z autostradą A4
Na podstawie artykułu: "Droga krajowa nr 5 (Polska)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy