Droga krajowa nr 9 (Polska)


Droga krajowa nr 9 (Polska) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Droga krajowa nr 9droga krajowa klasy GP[1] o długości 189 kilometrów, prowadząca z Radomia do Rzeszowa. Jest częścią międzynarodowej trasy E371. W Radomiu droga nr 9 ma wspólny odcinek z drogą krajową nr 12, a w Opatowie z drogą krajową nr 74.

Jest to jedyna polska droga krajowa o numerze jednocyfrowym, dla której nie przewiduje się budowy drogi ekspresowej czy autostrady.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Droga krajowa nr 9 swój niski numer zawdzięcza pochodzącej z 1946 roku koncepcji TAPP, tj. Transeuropejskiej Autostrady Północ-Południe, która w założeniu z 1946 roku[2] miała przebiegać przez Polskę na trasie GdańskWarszawaRadomRzeszów – granica z Czechosłowacją. W późniejszych latach zdecydowano, że ideę TAPP realizować będzie dzisiejsza Autostrada A1, a jedyną pamiątką po pierwotnej koncepcji jest niski numer 9 przypisany do drogi RadomRzeszów. Jako ciekawostkę można dodać, że TAPP w koncepcji z 1946 roku ostatecznie zaistnieje jako połączenie następujących dróg ekspresowych:

  • Gdańsk – Warszawa - S7
  • Warszawa – Lublin - S17
  • Lublin – Rzeszów – granica ze Słowacją - S19

Historia numeracji | edytuj kod

Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:

Teraźniejszość | edytuj kod

Na podstawie Zarządzenia nr 8 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 12 lutego 2014 r., przebieg drogi krajowej nr 9 został skrócony do węzła autostradowego Rzeszów-Północ, przez co sama DK9 skróciła się o 103 km. Jednocześnie w tym samym rozporządzeniu przebieg drogi krajowej nr 19 został wydłużony do byłego przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Tak więc od Rzeszowa do granicy ze Słowacją, przebieg trasy europejskiej E371 pokrywa się z DK19, a nie jak do tej pory z DK9. Zarządzenie weszło w życie z dniem jego ogłoszenia.

Dopuszczalny nacisk na oś | edytuj kod

Na miejskim odcinku drogi krajowej nr 9 w Radomiu obowiązuje ograniczenie dla ruchu ciężkiego – dopuszczalny jest ruch pojazdów o nacisku na pojedynczą oś nie przekraczającym 10 ton między rondem z ul. Warszawską (dawna droga nr 7) a rondem z drogą nr 12 (ul. Bolesława Zwolińskiego)[3].

Ważniejsze miejscowości leżące przy drodze krajowej nr 9 | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22].
  2. Inż. EugeniuszI.E. Buszma Inż. EugeniuszI.E., 1946 Problem dróg samochodowych w Polsce, „Drogownictwo” nr 1 i 2 z 1946 r. [dostęp 2011-05-19] [zarchiwizowane z adresu 2007-12-18] .
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2017 r. poz. 878)

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Droga krajowa nr 9 (Polska)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy