Drogowa Trasa Średnicowa


Na mapach: 50°17′55″N 18°50′56″E/50,298611 18,848889

Drogowa Trasa Średnicowa w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ), potocznie średnicówka lub deteeśkadroga szybkiego ruchu, łącząca sześć miast konurbacji górnośląskiej.

Arteria ta przebiega przez Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Od 1993 roku za budowę, eksploatację i utrzymanie drogi odpowiada spółka akcyjna Drogowa Trasa Średnicowa[1].

Spis treści

Przebieg | edytuj kod

Początek DTŚ w Gliwicach DTŚ obok palmiarni Wjazd do gliwickiego tunelu DTŚ w Zabrzu DTŚ w Rudzie Śląskiej Węzeł Chebzie DTŚ w Świętochłowicach DTŚ w Chorzowie DTŚ w Katowicach Wjazd na estakadę Orląt Lwowskich w Katowicach Estakada Orląt Lwowskich w Katowicach DTŚ na DK79 w Katowicach Wjazd w tunel pod rondem gen. Ziętka w Katowicach Tunel pod rondem gen. Ziętka przed otwarciem Jeden z pierwszych samochodów po otwarciu DTŚ wjeżdża na estakadę DTŚ w Gliwicach Sośnicy od strony Zabrza w dniu 20.03.2016 godz 20.32

DTŚ rozpoczyna bieg w Katowicach, w okolicach węzła drogowego na skrzyżowaniu alei Walentego Roździeńskiego i alei Murckowskiej, a kończy w Gliwicach na węźle z aleją Jana Nowaka-Jeziorańskiego (DK88). Przebiega niemal równolegle do autostrady A4 w odległości 2–6 km na północ od niej. Istotną różnicą jest to, że na trasie Drogowej Trasy Średnicowej znajduje się 26 węzłów, podczas gdy A4 ma tylko 6 węzłów na porównywalnym odcinku i w większości omija miasta konurbacji górnośląskiej. Droga na całej długości jest bezkolizyjna, dwujezdniowa i posiada minimum trzy pasy ruchu dla każdego kierunku (wyjątkiem jest wiadukt nad rondem Sybiraków w Zabrzu oraz odcinek G2 w Gliwicach, gdzie trasa ma tylko po 2 pasy ruchu w każdym kierunku).

Przebieg DTŚ w Katowicach na odcinku od węzła Roździeńskiego do węzła Dąb pokrywa się z przebiegiem drogi krajowej nr 79. Na pozostałym odcinku od 1 stycznia 2006 Drogowa Trasa Średnicowa nosi oznaczenie DW902[2].

W latach 1985 – 2000 trasa na wschód od Estakady Orląt Lwowskich była częścią ówczesnej drogi krajowej nr 914[3].

Historia budowy | edytuj kod

Trasa przebiega od Katowic ulicą Chorzowską, estakadą nad ulicą Bracką i aż do granic Zabrza specjalnie wybudowaną drogą, której w granicach administracyjnych Katowic nadano nazwę Trasa imienia Nikodema i Józefa Renców[4]. Jest to najstarsza część DTŚ-ki. Budowa tego odcinka rozpoczęła się w 1979 roku, jednak po wykonaniu początkowych prac ziemnych obejmujących nasypy ziemne na węzłach Mieszka I i Gałeczki została przerwana w 1981. Budowę wznowiono w roku 1986.

DTŚ była od kilkunastu lat z małymi przerwami w ciągłej budowie. Tunel pod rondem gen. Ziętka o długości 657 m (nawa północna) i 650,1 m (nawa południowa) został oddany do użytku 9 grudnia 2006. 27 maja 2008 roku został oddany do użytku odcinek od Rudy Śląskiej-Chebzia do granic Zabrza. Odcinek od granic Zabrza do węzła z ulicą de Gaulle’a, zbudowany przez Budimex, został oddany do użytku 10 czerwca 2011. Kolejnym zrealizowanym fragmentem jest odcinek do granicy z Gliwicami, otwarty 8 sierpnia 2014[5].

Gliwicka część średnicówki podzielona została na dwa odcinki – G1 i G2 – i mierzy około 8,4 km. Pierwszy jej odcinek – G1, o długości 2,8 km, został zbudowany przez przedsiębiorstwo Skanska za 244,6 mln zł i oddany do użytku 4 listopada 2014 roku. Odcinek przebiega od granicy z Gliwicami do węzła z ul. Kujawską. Na tym fragmencie znajduje się również węzeł średnicówki z autostradą A1.[6] Odcinek G2 zbudowały firmy Eurovia i Bilfinger. Inwestycja pochłonęła ok. 954 mln zł[7], a umowa na jej realizację została podpisana 12.12.2012. Śródmiejski odcinek DTŚ (G2) ma ok. 5,6 km długości i łączy ul. Kujawską z drogą krajową nr 88. Od węzła z ul. Kujawską do ul. Królewskiej Tamy zaprojektowany został jako dwujezdniowa droga dwupasmowa, a od Królewskiej Tamy do DK-88 jako jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ścisłym centrum Gliwic trasa biegnie w głębokim wykopie oraz w około 500-metrowym tunelu[8], śladem dawnego Kanału Kłodnickiego. Budowę zakończono w marcu 2016 roku. Ostatni odcinek DTŚ (G2) oficjalnie otwarto dla ruchu 20 marca 2016 o godz. 20.25.

Plany na przyszłość | edytuj kod

Planuje się przedłużenie przebiegu DTŚ w kierunku wschodnim, do Zagłębia Dąbrowskiego, i południowym, do Jaworzna. Odcinek ten miałby długość 22,3 km i przebiegał z Katowic przez Mysłowice (połączenie z Jaworznem), Sosnowiec, Będzin i Dąbrowę Górniczą.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Historia firmy. dts-sa.pl. [dostęp 2012-02-08].
  2. Zarządzenie Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 listopada 2005 r. w sprawie nadania numerów drogom wojewódzkim:
    „(...) 6) dodaje się numer drogi 902 i nazwę drogi: 902 KATOWICE /DROGA 79/ – CHORZÓW – ŚWIĘTOCHŁOWICE – RUDA ŚLĄSKA CHEBZIE /DROGA 925/”.
  3. Polska: Atlas samochodowy 1:300 000. Wyd. pierwsze. Warszawa: Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1992. ISBN 83-7000-080-0.
  4. Trasa imienia Nikodema i Józefa Renców (pol.) www.katowice.eu [dostęp 2011-08-14]
  5. Otwarcie DTŚ w Zabrzu 8 sierpnia. Jako pierwsi przejadą rowerzyści (pol.) www.tvs.pl.
  6. PAP: Śląskie. Otwarto pierwszy odcinek DTŚ w Gliwicach. Wyborcza.biz. [dostęp 5.11.2014].
  7. Informacja pokontrolna (pol.)
  8. Umowa na budowę ostatniego odcinka DTŚ podpisana (wizualizacje). infogliwice.pl, 2012-12-12. [dostęp 2013-01-18].
Na podstawie artykułu: "Drogowa Trasa Średnicowa" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy