Dyskusja:Flaga Polski


Dyskusja:Flaga Polski w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Spis treści

 Osobna strona: Wikipedia:Głosowania/Barwy Rzeczypospolitej Polskiej w artykułach.

Banderaedytuj kod

Fragment o banderze wojennej jest trochę mylący. Wygląda tak jakby b.w. istniała w Polsce przedrozbiorowej i potem dopiero w nowym wzorze od 1993. royas (dyskusja) 12:44, 24 wrz 2010 (CEST)

Akcjeedytuj kod

Nic prawie o użyciu podczas świąt, rocznic, nic o akcjach i apelach o wywieszanie przez Polaków podczas świąt Sagi2007 (dyskusja) 11:44, 10 lis 2010 (CET)

Zgłoszenie błęduedytuj kod

Jestem pomysłodawcą i inspiratorem Dnia Flagi. Ten Dzień został uchwalony przez posłów IV Kadencji i ma mieć wymiar edukacyjny. Pomimo, że w tym roku poraz ósmy był on obchodzony nadal do świadomości Polaków w tym przede wszystkim do dziennikarzy nie może dotrzeć prawda, ze nasze barwy narodowe nie pochodza od dzisiejszego herbu Polski to jest białego Orła na czerwonym tle tarczy herbowej lecz pochodza od herbu Polski to jest czterodzielnej czerwonej tarczy na której przemiennie znajdował się Biały Orzeł i Litewska Pogoń. Nie może więc być tak,że zjednej strony pokazujecie jak wyglądał tekst uchwały sejmowej z dnia 7 lutego 1831 roku i drukujecie jej tekst, z drugiej zaś strony piszecie, ze nasze barwy pochodzą od dzisiejszego herbu. Jest to pokrętne i nielogiczne. Informacja o kobietach ubranych w białe suknie przepasane czerwoną szarfą biorących udział w obchodach pierwszej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja jako idiotyczna nie powinna się znaleźć na tej stronie. Napisał to kiedyś w swej książce prof. Kuczyński i nadal jest to powielane w sposób bezkrytyczny przez wszystkich ignorantów i nieukó.Jest to ubliżające naszemu narodowi, że od tego faktu wywodzi się geneze naszych barw narodowych. Proszę o naniesienie stosownej poprawki Z poważaniem Leszek Rodziewicz Zgłasza: Leszek Rodziewicz 46.205.103.59 (dyskusja) 23:00, 26 cze 2011 (CEST)

  • Przeniosłem powyższe zgłoszenie do dyskusji artykułu, gdyż nie jest to sprawa która można załatwić "od ręki". Vampir2011 (dyskusja) 08:09, 27 cze 2011 (CEST)
  • Na Wikipedii ważne są źródła, a nie „prawda absolutna”. Prawdopodobnie Pan Rodziewicz ma rację, jednak ta racja jeśli nie będzie nie poparta źródłami to OR. Tak samo z informacją o kobietach ubranych w białe suknie przepasane czerwoną szarfą – jest podana za poważnym źródłem, więc samo stwierdzenie, że to bzdury bez podania na to mocnych źródeł jest gołosłowne. Aotearoa dyskusja 09:47, 27 cze 2011 (CEST)

en:List of Polish flagsedytuj kod

Na angielskiej wiki istnieje medalowy artykuł o pokrewnym zagadnieniu, który dotychczas nie doczekał się polskiego odpowiednika. Sugeruję, że warto byłoby go wziąć na warsztat w ramach projektu Tłumaczenie Miesiąca – wypada, aby taki temat był przynajmniej równie dobrze opracowany w ojczystym języku :) Jeżeli nie znajdzie się żadna chętna osoba, rozpocznę pracę sam, ale dopiero pod koniec przyszłego miesiąca. lb.at.wiki (dyskusja) 14:40, 30 gru 2011 (CET)

Tak na prawdę to powinniśmy się wziąć za ten artykuł, żeby doprowadzić go medalu, bo według mnie nie do pomyślenia jest fakt, że en wiki posiada artykuł medalowy nt. Flagi Polski, a nasz nie jest oznaczony nawet jako dobry. Levy (dyskusja) 00:37, 2 maj 2012 (CEST)

Błądedytuj kod

W akapicie "Podobne flagi" podano Górną Austrię i Tyrol jako landy "niemieckie". Z ciekawości: na jakiej podstawie? Nie chcę samowolnie nic zmieniać, bo może tak ma właśnie być ... :) Wicki (dyskusja) 19:23, 9 lut 2012 (CET)

Podobne flagiedytuj kod

Tak w zasadzie co wnosi do artykułu (oprócz objętości) sekcja "Podobne flagi". Czy nie lepiej wywalić to wszystko i wstawić opisowy fragment, że spośród państw świata obecnie dwa mają zbliżony wygląd (Monako i Indonezja), kilka innych jest w miarę podobnych (Czechy, Chile itp.). A dodatkowo liczne regiony, krainy i inne mniejsze jednostki posługują się flagą mniej lub bardziej do polskiej "podobną" (tu np. Bohemia). Bo ani sformułowania "flaga odwrotna do polskiej" nie wyglądają profesjonalnie (może się mylę), ani też na pewno nie są to listy pełne. A flag miast z Hiszpanii, Brazylii albo Sudanu Południowego będą jeszcze steki. Aʀvєδuι + 21:09, 15 lip 2013 (CEST)

Flaga estońskiego Tartu jest bardzo podobna do polskiej. Nieprzypadkowo, bo nadał ją Tartu król Stefan Batory, aby podkreślić związki Tartu i Inflantów z Rzeczpospolitą Obojga Narodów. Biało-czerwona flaga pozostała symbolem Tartu do dzisiaj.

Polska Flaga nad Berlinem 1945edytuj kod

Wątek założony przed: 21:02, 2 lip 2014 (CET)

Szukam w internecie zdjec Polskiej Flagi, ktora nasi zolnierze zawiesili na gmachu Reichstagu w Berlinie zdobywajac to miasto 1945. Dlaczego nie ma tego zdjecia pod tym haslem?

  • Gdyż talkiego zdjęcia nie ma. Polscy żołnierze zawiesili Polską flagę na kolumnie zwycięstwa i na bramie brandenburgskiej. Nie ma zadnych dowodów na to, że Polska flaga wisiała na Reichstagu. MK wars (dyskusja) 11:40, 23 lis 2014 (CET)

Porządki w archiwumedytuj kod

Poprzenosiłem archiwa dyskusji z niezrozumiałych adresów pod uporządkowane nazwy (kolejno 1-2 dla archiwum z Dyskusja:Flaga Polski, 3-8 dla dyskusji z bieżącego artykułu). Dalszą archiwizację włączam botem i zaczynam od kolejnego archiwum (9). Poprawiłem linki do stron archiwalnych na aktualne. Doczytałem, że ten sztuczny podział archiwum był wykonany do jakiś wyższych celów, ale teraz o nim nikt nie pamięta. ~malarz pl PISZ 09:14, 2 lip 2014 (CEST)

Znalazłem przyczynę tego bałaganu. Jest opisana w 9 archiwum dyskusji Nux'a. W pierwszych dwóch jest mniej więcej to samo co w kolejnych czterech. Pewnie warto by to kiedyś posprzątać. ~malarz pl PISZ 09:23, 2 lip 2014 (CEST) Wspomniane wyżej 9 archiwum Nuksa. Ency (replika?) 13:49, 3 maj 2019 (CEST)

z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykuleedytuj kod

Zgłoszenie zostało przeniesione z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule ponieważ prawdopodobnie nie zostało rozwiązane w ciągu 45 dni.

Sekcja „Odwzorowanie graficzne barw ustawowych” jest sformułowana nieco nielogicznie. Mamy tam: „(...) dostępne w sprzedaży, a także używane oficjalnie symbole narodowe (godło i flaga), w wielu przypadkach rażąco różnią się od wzorców opisanych w Konstytucji i ustawie. Różnice i kontrowersje związane z jasnością bieli wynikają z tego, iż ustawodawca określając w załączniku do ustawy barwy flagi brał pod uwagę możliwość odwzorowania bieli na materiale, z którego flagi są szyte (jasność materiału).” Później jest o przeliczaniu na RGB i o monitorach.

Pierwszy problem: skąd taka pewność, że powodem, dla którego producenci flag dają kolory niezgodne z ustawą, jest to, co brał pod uwagę ustawodawca? Bo taki związek przyczynowy sugeruje to następstwo zdań. (Swoją drogą ten związek jest dość absurdalny, ponieważ ustawodawca właśnie brał pod uwagę barwienie tkanin, a więc producent takiej tkaniny ma teoretycznie łatwiej niż gdyby miał to sobie przeliczać z RGB.)

Drugi problem, również logiczny: dlaczego kontrowersje wynikają z tego, że ustawodawca brał pod uwagę odwzorowanie koloru na tkaninie? To przecież dobrze, że brał to pod uwagę. Źle, że nie brał pod uwagę odwzorowania barw na kolorowych wyświetlaczach. Zgłasza: pafał 178.36.241.188 (dyskusja) 18:13, 11 lip 2015 (CEST)

z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykuleedytuj kod

Zgłoszenie zostało przeniesione z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule ponieważ prawdopodobnie nie zostało rozwiązane w ciągu 45 dni.

Flaga państwowa czy narodowa - jaki winien być podpis pod pierwszą z grafik? Wg mnie - flaga państwowa. Ustawa mówi o barwach Rzeczypospolitej Polskiej, a nie o barwach narodu polskiego. Zresztą w dalszej części artykułu mowa o fladze państwowej. Dokonałem zmiany, ale ją wycofano, a nie zamierzam bawić się w wojnę edycyjną. Po drugie: grafika trzecia jest opisana jasno jako " bandera wojenna. Ale co oznacza podpis pod drugą grafiką: bandera cywilna i państwowa? Zgłasza: 31.183.54.93 (dyskusja) 16:47, 22 lip 2015 (CEST)

  • To ja wycofałem, ale poproszę do obsługi tego zgłoszenia kogoś znającego się na weksylologii @Mateusz War., @Arvedui89 może @TOR, @Jsc96 ? --WTM (dyskusja) 17:01, 22 lip 2015 (CEST)
  • Podbijam, wołam jeszcze raz. @Mateusz War. @Arvedui89 (@TOR? @Jsc96? @VaGla?) --WTM (dyskusja) 11:05, 15 sie 2015 (CEST)
  • Chyba powinno być bandera cywilna statków morskich i flaga państwowa. Bandera na śródlądziu jest bowiem bez orła, a co to jest flaga państwowa wyjaśnione jest w dalszej sekcji. Ciacho5 (dyskusja) 16:53, 22 lip 2015 (CEST)

Chorągiew/Flaga z czasów I RPedytuj kod

Co to w zasadzie jest to co jest tutaj przedstawione jako chorągiew I Rzeczpospolitej? Na stronie https://www.prezydent.pl/aktualnosci/symbolika-patriotyczna-w-palacu-prezydenckim/choragiew-obojga-narodow/ jest pokazane, że chorągiew Rzeczypospolitej miała białe tło, a nie że była trójpasmowa. Tim Ocean (dyskusja) 19:01, 21 cze 2019 (CEST)

@Tim Ocean, strzelam, ze chodzi ci o to weksylium: Flaga Rzeczypospolitej Obojga Narodow ogolna.svg. Na stronie Commons jest pełne źródło. Fotografia do której się odnosisz pokazuje chorągiew pochodzącą z 1553 roku i wydaje się, że nie była to jedyna chorągiew w 230-letnim okresie Rzeczypospolitej. Trójkolorowa wzięta została z obrazu malowanego w 1605 roku. Aʀvєꝺuι + 19:07, 23 cze 2019 (CEST)
Na podstawie artykułu: "Dyskusja:Flaga Polski" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy