Dyskusja:LibreOffice


Dyskusja:LibreOffice w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Spis treści

Windows i Data Execution Preventionedytuj kod

Czasam można się spotkać z problemem instalacji LibreOffice jak i Apache OpenOffice przy pewnych konfiguracjach systemu Windows. Mianowicie mechanizm Data Execution Prevention (DEP), nie ważne jak go skonfigurujemy, uniemożliwia instalację w trybie zwykłym. Pakiet można wtedy zainstalować z linii komend (cmd) z konta z uprawnieniami administratora:
msiexec /a <ścieżka do pliku MSI> /qn TARGETDIR="<katalog docelowy>"
Niestety nie zobaczymy żadnego komunikatu, więc status instalacji możemy sprawdzać w menedżerze procesów pod pozycją msiexec. PioM Dyskusja 18:56, 14 cze 2013 (CEST)

Duże zmianyedytuj kod

Wprowadziłem całkiem spore zmiany w artykule. Dodałem nowe sekcje (cykl wydawniczy, wdrożenia), uporządkowałem istniejące fragmenty, dodałem odnośniki do źródeł przy prawie każdym twierdzeniu (do tego minimalna ilość pracy własnej w tych miejscach, gdzie źródła nie prowadzą do jednoznacznej konkluzji). Chciałbym przy okazji wyjaśnić niektóre zmiany, które można uznać za kontrowersyjne.

  • Tabela z wersjami
    • LibreOffice ma dwa „duże” wydania rocznie, każde wydanie dostaje ≈sześć wydań poprawkowych, co prowadzi do ≈12 wydań rocznie. Wydania poprawkowe nie wprowadzają żadnych wartych uwagi nowości poza usunięciem znalezionych błędów.
    • Listy zmian są ogólnie dostępne, więc zainteresowani konkretnymi naprawionymi błędami mogą sobie tam zajrzeć. Nie widzę potrzeby kopiowania ich na Wikipedii.
    • W dotychczasowej formie tabela będzie się rozrastała, ale większość wierszy nie będzie niosła żadnej wartej uwagi informacji. Już teraz ponad 80% wierszy zawiera wpisy typu „Poprawki błędów”.
    • Dlatego uważam, że najlepiej jest ograniczyć tabelę wyłącznie do „dużych” wydań. Przy każdym z nich możemy podać datę pierwszego i najnowszego (ostatniego) wydania. W ten sposób tabela będzie się rozrastała znacznie wolniej, a przy tym wszystkie wiersze będą zawierały istotne informacje.
  • Lista „Zobacz też”
    • Wyleciały Calligra Suite oraz GNOME Office, które nie mają nic wspólnego z LibreOffice. OK, wszystkie obsługują standard OpenDocument; ale obsługuje go także Microsoft Office, którego na liście nie ma. Można go dodać do listy, ale czy artykuł o LibreOffice jest naprawdę odpowiednim miejscem dla wykazu programów obsługujących OpenDocument? Chyba bardziej odpowiedni jest artykuł o formacie, artykuł porównujący programy czy strona kategorii.
    • Usunięcie NeoOffice. Jest to fork OpenOffice.org, powstały na długo przed powstaniem LibreOffice, który od tego ostatniego bardzo wyraźnie się odcina. Nie udało mi się nigdzie znaleźć informacji o tym, aby NeoOffice używał jako swojej podstawy LibreOffice, albo „podbierał” jego łatki. Nie mam więc podstaw, aby traktować NeoOffice inaczej niż inne forki OOo, takie jak RedOffice, White Label Office, OOo4Kids, Lotus Symphony i pozostałe. Można o nich wspomnieć w artykule o OpenOffice.org, ale nie ma sensu tego powtarzać w artykule o LibreOffice.
  • Lista odnośników zewnętrznych
    • Przyjąłem następujący klucz dobierania kolejności: wpierw polskojęzyczne, potem w językach obcych; wpierw oficjalne, potem stworzone niezależnie od TDF; wpierw ogólnie dotyczące LO, potem Writer, Calc, Impress, Draw, Base, Math (czyli w kolejności takiej jak komponenty są wymienione w artykule).
    • Usunąłem LibreOfficeForum.org, ponieważ część polskojęzyczna została wyłączona; Dodałem Przepis na LibreOffice, istniejący od roku blog z poradami (którego autorem zupełnie przypadkowo jestem). MZalewski (dyskusja) 19:52, 29 wrz 2013 (CEST)

Wypunktowanie najważniejszych zmianedytuj kod

Witam. Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad wypunktowaniem zmian w kolumnie "Najważniejsze zmiany" w tabeli. W skrócie chodzi mi o to, aby w każdym punkcie zawierała się jedna zmiana. Wyglądałoby to mniej więcej tak:

  • Dodano (coś tam)
  • Ulepszono (coś)
  • Zmieniono (cokolwiek)

Jak widać na powyższym przykładzie, taki sposób przedstawienia informacji jest znacznie czytelniejszy, ale zajmuje dużo więcej miejsca, niż jakby był pisany w sposób ciągły.
Niestety nie jest jednoznaczne, który sposób będzie lepszy, dlatego chciałbym przedyskutować zastąpienie tekstu ciągłego wypunktowaniem. 217.153.162.74 (dyskusja) 21:50, 19 gru 2015 (CET)

Format dokumentów LOedytuj kod

W artykule czytamy: „Macierzystym formatem dokumentów w LibreOffice jest Open Document Format for Office Applications (w skrócie OpenDocument), otwarty standard ISO opisujący format plików pakietów biurowych.” Co nie jest oczywiście prawdą, ponieważ od lat domyślnym formatem dokumentów LO i OO dziwny twór nazywany "ODF Extended", który nie jest w pełni kompatybilny z ODF, dokumenty tego typu nie przechodzą walidacji zgodności z ODF i sprawiają problemu przy imporcie do jakiejkolwiek innej aplikacji wspierającej format ODF (np. AbiWord, Gnumeric) tak pod Linuksem, jak i Windows.

Taki sposób „promocji” formatu ODF, czyli nazywanie ODF-em formatu nie w pełni z nim zgodnego i celowe niewłaściwe wykorzystywanie rozszerzeń plików kojarzonych ze standardem ODF (a "ODF Extended" standardem tym nie jest) od lat budzi kontrowersje w środowiskach skupionych na rozwoju formatu ODF, a także pewnej części developerów Libre Office. Niestety do dziś nic z tym nie zrobiono.

Uważam że właściwym byłoby ostrzec użytkowników przed tą niecną praktyką The Document Foundation odziedziczoną jeszcze po Sun OpenOffice. 79.190.141.114 (dyskusja) 20:44, 2 sie 2016 (CEST)

Na podstawie artykułu: "Dyskusja:LibreOffice" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy