Dyskusja:Platon


Dyskusja:Platon w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Spis treści

Podziękowaniaedytuj kod

Szczególne podziękowania za wkład w edycję artykułu o Platonie należą się następującym uczestnikom trzeciej edycji Akademii Platońskiej – Letniej Szkoły Platonizmu w Lanckoronie:

@Andrzej Serafin, @PanWolak, @MTLC, @Rkatamay, @AdrianaM97, @Bartosz Woźniak, @Sandro~plwiki, @Marekp4marekp4, @Chacheperreseneb, @PiotrStefanProkopowicz

To miłe, kiedy ktoś chce się z nami czymś podzielić, szczególnie wiedzą. Dziękuję w imieniu czytelników Wikipedii.

Dzięki Wam jest to obecnie najbardziej rozbudowany artykuł o Platonie wśród wszystkich wersji językowych Wikipedii, a zawarte w nim treści dorównują poziomowi Stanford Encyclopedia of Philosophy. CelStrzel (dyskusja) 19:31, 6 paź 2019 (CEST)

Siedzibaedytuj kod

Stała się ona później, pod nadzorem ucznia Platona Arystotelesa, czymś w rodzaju uniwersytetu, na którym wszechstronnie kształcono elitę młodzieży ateńskiej i prowadzono studia filozoficzne i matematyczne.

Oprócz neoplatoników do Platona nawiązywali Św. Augustyn (pośrednio, poprzez Plotyna właśnie) i w pewnym sensie Kartezjusz, Gottfried Wilhelm Leibniz oraz Hegel.

Wycięcieedytuj kod

Wycięłam. Następcą Platona w Akademii był Speuzyp i dlatego właśnie Arystoteles ją opuścił. Fragment o odwołaniach jest mało sensowny. Lepiej dopisać "znaczenie Platona", ale teraz tego nie zrobię. C4 10:36, 3 cze 2004 (CEST)

Cała ontologia oparta o stare odczytanie Platona, bez uwzględnienia kontektstu i tzw. nowego odczytania (bodajże zaproponowanego - a na pewno dobrze przedstawionego - przez G. Reale). Trzeba dopisać informacje o Jednym i nieokreślonej Diadzie - postaram się tym zająć niedługo.

Dobra myśl, ale nowa interpretacja nie jest bardzo szeroko uznawana na polskich uniwersytetach; zresztą to właściwie nie jest jakaś rewolucja, ale dodatek do tego, co było. Nie chcę cię zniechęcać, bo to bardzo ważne (a ja wierzę w Nowego Platona), ale warto by było, skoro nad tym już zasiądziesz, pomyśleć to tak, żeby można z tego hasła poznac i nowe, i stare odczytanie Platona (może wręcz osobne części hasła?). To będzie trudne, ale jeszcze trudniejsze wydaje mi się takie napisanie o Platonie, które od razu startuje od tych niejasnych na pierwszy rzut oka "żeglowań". Pozdrowienia i powodzenia. Basty 20:07, 26 sty 2005 (CET)

Skąd wiadomo, że Platon był wegetarianinem? Podaj źródło tej informacji. Polimerek 01:33, 1 cze 2006 (CEST)

jak robiciestronę to powinno być tu wszystko

Życie Platonaedytuj kod

Usuwam z życiorysu zapis: "Rodzina kształciła go na kupca – w tym celu Platon odbył kilka podróży do Azji Mniejszej i na Kretę. W wieku 18 lat, w czasie jednej z podróży morskich został porwany przez piratów i sprzedany jako niewolnik. Na targu niewolników rozpoznał go jednak jeden z krewnych i wykupił. Przygoda ta musiała silnie wpłynąć na psychikę Platona. " Nie ma tu podanego źródła tych informacji, nic to nie wnosi do życiorysu Platona, a ostatnie zdanie to już czysta interpretacja autora, a nie encyklopedyczny wpis (tym bardziej jeśli nie podano źródeł). Przeszukam swój księgozbiór i uzupełnię później chętnie tę informację (albo podobną o sprzedaży Platona w niewolę przez Dionizosa :)). Wikipedysta:WikiSofia

dialogiedytuj kod

Może by coś napisać o tym, wg jakich kryteriów podzielono dialogi na 9 grup - nie jest to dla mnie jasne. Czy Menon jest zaliczany do grupy wczesnych, czy konstruktywnych dialogów (jest wymieniony w obu)?

Ontologia - błąd stylistyczny i "jaskinia platońska"edytuj kod

niepoprawny tekst W obecnej, chronionej przed zmianami wersji kryje się potworek językowo-logiczny: "(...) na drodze od idei do przedmiotów materialnych następuje wiele przekłamań, podobnie jak to jest z _odbiciem przedmiotów w migotliwym świetle świecy_."

'odbicie przedmiotów w świetle świecy' raczej nie jest się w stanie wybronić. Proszę któregoś z administratorów o zmianę ww. fragmentu na: "na drodze od idei do obiektów materialnych następuje wiele przekłamań, podobnie jak w przypadku cieni przedmiotów rzucanych w migotliwym świetle świecy."

alegoria jaskini Ten sam fragment wiąże się z dwoma wariantami hasła oczekującego na opracowanie - alegoria jaskini lub jaskinia platońska. Widzę kilka możliwych rozwiązań:

  • 1) uzupełnić hasło Platon krótką wzmianką o alegorii jaskini
  • 2) wydzielić w haśle Platon fragment na omówienie ww. alegorii
  • 3) założyć nowe hasło pod jedną z "oczekujących" nazw
  • 4) zignorować i usunąć propozycje haseł związanych z jaskinią

Osobiście optował bym za 1) lub 2), by nie mnożyc haseł ponad potrzebę, a równocześnie oddać sprawiedliwość jednemu z najbardziej spopularyzowanych (i zwulgaryzowanych) fragmentów pism Platona.

Sceptyczny (dyskusja) 04:19, 5 gru 2007 (CET)

Pozagreckie inspiracje Platona dane z tego rozdziału NIE ZOSTAŁLY POTWIERDZONE W BADANIACH HISTORYCZNYCH.

A teza: 'System filozoficzny Platona, zwłaszcza w odniesieniu do kosmogonii, pojęć Demiurga, świata idei odseparowanego od świata materii, dusz nieśmiertelnych nie może być rozumiany jedynie jako prosta kontynuacja refleksji filozofów greckich.' jest fałszywa w konteście ustalen historyków.

Ta część artykulu jest bardzo nieprofesjonalna.

Platona nauki niepisaneedytuj kod

"Uważa się, że cała filozofia Platona zawarta jest w dialogach." - To zdanie należy usunąć. Niewłaściwe miejsce do "rozstrzygania" sporów interpretacyjnych. Wielu przypadkowych odbiorców może zostać wprowadzonych w błąd (wiele sugeruje, że naprawdę bardzo poważny błąd).

Nauka niepisana Platona, jest chyba ważnym tematem skoro poświęcono jej w tym artykule osobną sekcję. Dziwię się więc, że jako podstawę podaje się interpretację dialogu Fajdros pisząc "Te krótkie ustępy nasunęły niektórym komentatorom Platona myśl, że prawdziwa jego nauka nie została nigdy spisana" ,a nie cytuje się listu Platona, w którym jest to wprost napisane. Brzmi on mniej więcej tak: "O tym, na czym naprawdę mi zależy (...) nie ma i nie będzie żadnego mego pisma, bo nie jest to racjonalne, jak matematyka, i nie daje się ująć w słowa. Ale gdy długo zmagałeś się z rzeczą, nagle zapala się w duszy jakby światło. Kto nie jest wewnętrznie zrośnięty i spokrewniony z tym, co moralne i piękne, ten (...) nigdy nie pozna prawdy o dobru i złu."

Chętnie dodam ten cytat do tej sekcji, ale pojawia się on już powyższym brzmieniu w tym artykule w sekcji "Życie Platona". Nie chcąc robić zamieszania w artykule:

Propozycja 1 - dodaję cytat nie zwracając uwagi na to, że będzie on drugi raz w tym samym artykule

Propozycja 2 - usuwam cytat z sekcji "Życie Platona" i przenoszę do "Platona nauki niepisane"

Propozycja 3 - nic nie robię... :))), a kto będzie chciał to i tak znajdzie :)))

Czekam na sugestie

  • Propozycja 2 wydaje się najlepsza - spokojnie możesz działać. Hasło prosi się o gruntowną przebudowę, więc zachęcam do edycji. Tomasz Raburski (dyskusja) 00:05, 7 lip 2014 (CEST)

Pozagreckie inspiracje Platonaedytuj kod

Nazwa tej sekcji, została zmieniona, na bardziej adekwatną w stosunku do jej treści. Po wstępnym jej uzupełnieniu dochodzę też do wniosku, że najlepiej byłoby stworzyć do tego osobny artykuł, bo jest to temat sam w sobie. Nie jest to też powiązane z samym Platonem, a raczej z tym co się po nim działo. Czekam na sugestie WikiSofia 18 lut 2016

  • Masz rację, ta sekcja zupełnie nie pasuje. To są raczej kwestie dotyczące platonizmu. Trzeba by jednak te treści bardziej uszczegółowić i przede wszystkim uźródłowić. W takiej postaci, jestem po prostu za skasowaniem tego akapitu. Tomasz Raburski (dyskusja) 21:29, 18 lut 2016 (CET)
    • OK. To ja go kasuję. Uzupełnienia pozostawiam wolnej chwili w przyszłości. --WikiSofia (dyskusja) 21:33, 18 lut 2016 (CET)
Na podstawie artykułu: "Dyskusja:Platon" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy