Dyskusja:Pogranicze terytorialne (pedagogika)


Dyskusja:Pogranicze terytorialne (pedagogika) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Pogranicze terytorialne - stykowe, przejściowe – pojęcie pedagogiczne według Jerzego Nikitorowicza oznacza obszar wspólny znajdujący się pomiędzy różnymi ze względu na narodowość lub pochodzenie etniczne centrami kulturowymi. To strefa społeczna wzajemnie się przenikająca i bezpośrednio na siebie oddziaływująca. W ujęciu Andrzeja Sadowskiego jest to terytorium ograniczone obszarowo, podsiadające duży zasięg oddziaływania które obejmuje całą strefę przejściową. W ujęciu Aliny Awramiuk to przestrzeń wytworzona i kreowana przez ludzi wchodzących w stosunki władzy, własności i wymiany a powstałe w ten sposób formy przestrzenne są odzwierciedleniem stosunków społecznych. Jerzy Nikitorowicz dzieli pogranicze obszarowo kulturowe na dwa oddzielne centra kulturowe – dominujące oraz teren styku tych dwóch centrów, w którym dwie jednostki centrum konfrontują się wzajemnie tworząc płaszczyznę porównawczą. W rozumieniu pedagogiki społecznej to kompleks współistniejących grup, wzajemnie się przenikających i krzyżujących się w granicach swojej odrębności kulturowej.

Na podstawie artykułu: "Dyskusja:Pogranicze terytorialne (pedagogika)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy