Działo kolejowe


Działo kolejowe w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Francuskie działo kolejowe 274 mm zdobyte przez Niemców w 1940 i Amerykanów w 1945

Działo kolejowedziało umieszczone na specjalnej platformie kolejowej i mogące prowadzić z niej ogień. Mniejszego kalibru działa, często umieszczone w obrotowych wieżach, wchodziły w skład pociągów pancernych. Działa kolejowe sensu stricto były samodzielnymi jednostkami dużego kalibru (od 200 mm do 800 mm), wykorzystywanymi jako artyleria oblężnicza.

W czasie I wojny światowej wiele dział kolejowych budowano, montując na łożach kolejowych działa wielkokalibrowej artylerii okrętowej – tak na przykład powstała armata kolejowa 13,5-calowa.

Jednym z najsławniejszych dział kolejowych było tak zwane działo paryskie, użyte do ostrzału stolicy Francji w 1918.

Najcięższym działem kolejowym z I wojny światowej była francuska 520 mm haubica Schneidera, największym działem kolejowym w ogóle była niemiecka konstrukcja używana w czasie II wojny światowej Dora o kalibrze 800 mm. Inną znaną drugowojenną konstrukcją było Kanone 5 Kruppa.

Zobacz też | edytuj kod

Bibliografia | edytuj kod

  • Przemysław Boguszewski: „Moskiewskie Muzeum Wielkiej Wojny Ojczyźnianej”, [w:] „Komandos”, nr 2 (167), wydawca: PHU «Gladius», Kraków 2007, s. 52-55, ISSN 0867-86-69 (sowiecki transporter artyleryjski TM-1-180)
Na podstawie artykułu: "Działo kolejowe" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy