Eclipse Phase


Eclipse Phase w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Eclipse Phasegra RPG w świecie science fiction i horroru[1] z motywami transhumanizmu[2]. futurolog Anders Sandberg zauważył, że różni się od GURPS Transhuman Space tym, że kładzie nacisk na postaci postludzkie, a nie tylko transludzkie[3]. Oryginalnie opublikowane przez Catalyst Game Labs[4], Eclipse Phase jest teraz publikowane przez twórców gry, Posthuman Studios i jest wydawane na licencji Creative Commons[5][6][7]. W 2010 wygrało 36 nagrodę Origins award dla Najlepszej Gry RPG[8]. Wygrało także 3 ENnie awards: Złotą za Najlepszy Tekst, Srebrną za Najlepszą Okładkę i Srebrną za Produkt Roku[9].

Spis treści

Świat | edytuj kod

Eclipse Phase jest post-apokaliptyczną grą konspiracji i horroru[10]. Akcja toczy się po tym, jak projekt stworzenia sztucznej inteligencji w trakcie Trzeciej Wojny Światowej skończył się tragiczne ze względu na pozaziemski wirus znany jako "Exsurgent" (organiczny wirus komputerowy ze zdolnością do infekowania zarówno maszyn jak i inteligentnych zwierząt), co doprowadziło do śmierci ponad 90% mieszkańców Ziemi.

Ziemia została więc opuszczona, a istniejące kolonie w Układzie Słonecznym zostały powiększone, by pomieścić uchodźców. Świat to kilka socjoekonomicznych systemów w tych koloniach:

  • kapitalistyczny/republikański system w Wewnętrznym Układzie (Mars, Księżyc, Merkury), rządzony przez Konsorcjum Planetarne, korporację, która zezwala na wybieranie przedstawicieli, lecz których władze są potężniejsze,
  • system Ekstropistów ustanowiony w pasie asteroid,
  • militarna oligarchia rządząca księżycami Jowisza,
  • przymierze demokracji społecznej na wzór Skandynawii i kolektywnego anarchizmu, które dominuje w Zewnętrznym Układzie.

Świat eksploruje różnorodne koncepty naukowe z dalekiej przyszłości, takie jak nanotechnologia, terraforming, życie w zerowej grawitacji, wyniesienie zwierząt do ludzkiej inteligencji i system reputacji – wszystko to jest wykorzystywane jako koncepty mechaniczne.

Gra zachęca graczy do mierzenia się z zagrożeniami egzystencjalnymi, jak obcy, bronie masowej zagłady, wirus Exsurgent i zagrożenia polityczne.

Mechanika | edytuj kod

Eclipse Phase korzysta z prostych rzutów kością procentową[11]. Gracze rzucają kością procentową (rzucając dwiema k10 z jedną kością reprezentującą dziesiątki) i porównują ten rzut z celem rzutu – celem jest wyrzucenie tej liczby lub mniejszej. W przeciwieństwie do większości podobnych systemów, wynik 00 nie reprezentuje 100. Dodatkowo, każdy rzut podwójny (11, 22, 33 itp.) jest krytykiem. Jeśli podwójny rzut jest poniżej celu rzutu, to jest sukcesem krytycznym, jeśli powyżej – krytyczną porażką.

Obrażenia (zarówno obrażenia fizyczne jak i mentalny stres spowodowany przez wydarzenia traumatyczne) są określane w ten sposób, iż gracze rzucają odpowiednią liczbą k10 i dodają je razem, wliczając modyfikatory[12].

Książki | edytuj kod

  • Eclipse Phase (Core Rulebook) (2009)
  • Sunward (2010)
  • Gatecrashing (2010)
  • Panopticon (2011)
  • Rimward (2012)
  • Transhuman (2013)
  • Firewall (2015)

Licencja Creative Commons | edytuj kod

Gra fabularna Eclipse Phase została wydana na licencji Creative Commons; tekst, który występuje na stronie internetowej Eclipse Phase jest licencjonowany pod Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Unported[5]. Jak zaznaczono na stronie, wydawcy zachęcają graczy i Mistrzów Gry do wykorzystywana, zmieniania i "remiksowania" materiałów na użytek niekomercyjny. Co za tym idzie, kopiowanie i dzielenie się elektronicznymi wersjami gry jest legalne.

Przypisy | edytuj kod

  1. Randol Hooper, Jaime Pittenger and William Stull: Gencon 2008 – Defining the Future: Eclipse Phase Part I (ang.). W: BlueAlien.org [on-line]. 2009-08-09. [dostęp 2009-09-01]. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-12-24)].
  2. Ray Huling: Eclipse Phase – Posthuman Studios Has a Game for You (ang.). W: h+ magazine [on-line]. 26 sierpnia 2009. [dostęp 2009-08-31].
  3. Anders Sandberg: Eclipse Phase Review (ang.). 2009-08-30. [dostęp 2009-09-01].
  4. Posthuman Studios Officially Takes Full Control of Eclipse Phase Production (ang.). Catalyst Game Labs. [dostęp 4 lipca 2010].
  5. a b Posthuman Studios: Creative Commons License (ang.). [dostęp 2009-09-01].
  6. Neal Stidham: PDF, Hard Copy Preorder for Eclipse Phase – and Creative Commons License (ang.). Game Journal, 2009-08-25. [dostęp 2010-10-01].
  7. Cory Doctorow: Eclipse Phase: CC-licensed tabletop singularity RPG / Boing Boing (ang.). BoingBoing, 2009-08-12. [dostęp 2009-09-03].
  8. 2010 Origins Awards Winners (ang.). Origins. [dostęp 4 lipca 2010]. [zarchiwizowane z tego adresu (4 lipca 2010)].
  9. 2010 ENnie Winners (ang.). ENnie Awards, 2010-08-12. [dostęp 2010-08-12].
  10. Posthuman Studios: The Game (ang.). [dostęp 2009-09-09].
  11. Eclipse Phase Core Rulebook, Posthuman Studios  (ang.).
  12. Eclipse Phase Core Rulebook. Posthuman Studios, 2009, s. 192. ISBN 978-0-9845835-0-8.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Eclipse Phase" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy