Efekt owczego pędu


Efekt owczego pędu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Efekt owczego pędu

Efekt owczego pędu, zjawisko owczego pędu – nabywanie pewnych dóbr przez konsumentów tylko dlatego, że kupują je inni. Wynika to z chęci naśladowania osób, z którymi chcą się utożsamiać.

Krzywa popytu dla tej grupy konsumentów położona jest wyżej od krzywej popytu dla typowych konsumentów, a jej opadająca tendencja jest słabsza. Efekt owczego pędu przedstawia sytuację, gdy wybór dokonywany jest pod wpływem innych ludzi. Zachowania takie wynikają z faktu, że wielu konsumentów to osoby zewnątrzsterowne – wyjaśnia to, między innymi, wpływ mody na kształtowanie popytu.

Efekt owczego pędu – a także jego przeciwieństwo, czyli efekt snoba – został opisany przez, między innymi, amerykańskiego ekonomistę Harveya Leibensteina.

Zobacz też | edytuj kod

Bibliografia | edytuj kod

  1. Bożena Klimczak: Mikroekonomia. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, 1998. ISBN 83-7011-339-7.
  2. Paweł Rogaliński: Jak politycy nami manipulują? Cz. 1: Zakazane techniki. Łódź: 2012. ISBN 978-83-272-3732-3.
  3. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus: Ekonomia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998. ISBN 83-01-11623-4.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Efekt owczego pędu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy