Elektrowozownia Gdynia Cisowa


Na mapach: 54°33′18″N 18°25′37″E/54,555000 18,426944

Elektrowozownia Gdynia Cisowa w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Elektrowozownia Gdynia Cisowaelektrowozownia w Gdyni Cisowej będąca miejscem utrzymania zespołów trakcyjnych oraz siedzibą Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. W pobliżu obiektu, przy linii kolejowej nr 250 znajduje się przystanek służbowy Gdynia Cisowa Elektrowozownia.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Decyzja o budowie elektrowozowni w Gdyni Cisowej została podjęta w 1972, w związku z rozwojem kolei elektrycznej i koniecznością obrządzania nie tylko jednostek elektrycznych kolei miejskiej w aglomeracji gdańskiej, ale także pojazdów obsługujących połączenia regionalne (dotychczas wszystkie składy elektryczne obrządzano w lokomotywowni Gdynia Chylonia). Początkowo, gdy zakładano rozwój sieci SKM w aglomeracji gdańskiej, planowano budowę hali dla 293 zespołów trakcyjnych o długości 250 metrów i miała posiadać 15 torów. Hala miała pełnić ponadto funkcję schronu.

Budowę rozpoczęto w 1975, a pierwsze składy pojawiły w grudniu 1976, jednak było to zaledwie kilka torów i obiektów. W kolejnych latach rozbudowy elektrowozowni napotkano na wiele problemów związanych z brakiem surowców i nieracjonalną gospodarką, aż do grudnia 1988, kiedy podjęto decyzję o przerwaniu inwestycji. Do tego czasu udało się wybudować część hali o pierwotnie planowanej długości i czterema torami z kanałami rewizyjnymi. Powstały także budynki administracyjno-warsztatowe oraz myjnia taboru z własną oczyszczalnią ścieków.

Na przełomie lat 80. i 90. całe zaplecze SKM przeniosło się do Cisowej, natomiast obiekty dotychczasowej lokomotywowni Gdynia Chylonia przejęły kolejno - Wagonownia Gdynia, Zakład Taboru, Przewozy Regionalne a następnie PKP Intercity. W związku ze zmianami struktury przedsiębiorstwa PKP, od listopada 1999 teren elektrowozowni jest siedzibą PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.[1]

Przystanek służbowy | edytuj kod

Przystanek służbowy to dwa krótkie, jednokrawędziowe perony (w tym jeden drewniany[2]) wybudowane po przeciwległych stronach elektrowozowni SKM, oddalone od siebie o kilkaset metrów (zakład umiejscowiony jest między torami linii nr 250). Zmieścić się mogą tylko pierwsze wagony składów (w których są przedziały służbowe). Służbowe perony znajdują się pomiędzy przystankami Gdynia Cisowa i Rumia Janowo.

Na podstawie regulaminu, z przystanku mogą korzystać zatrudnieni i osoby załatwiające sprawy w siedzibie PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o., osoby zatrudnione w innych podmiotach gospodarczych znajdujących się na terenie Gdyni Cisowej Postojowej, a także osoby korzystające z usług hotelu pracowniczego w Gdyni Cisowej Postojowej. Zatrzymanie pociągu na przystanku odbywa się na żądanie, a w przypadku ograniczonej widoczności za pomocą znaku świetlnego uruchamianego w wiacie przystanku[3].

Przypisy | edytuj kod

  1. Lokomotywownie. W: red. Małgorzata Sokołowska: Encyklopedia Gdyni. Gdynia: Oficyna Verbi Causa, 2006, s. 410-411. ISBN 83-921571-8-4.
  2. Widok na drewniany peron. Google Maps. [dostęp 2013-01-27].
  3. Regulamin korzystania z przystanku służbowego Gdynia Cisowa Elektrowozownia SKM. SKM Trójmiasto, 2 lutego 2012. [dostęp 2013-01-25].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Elektrowozownia Gdynia Cisowa" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy