Express InterCity Premium


Express InterCity Premium w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania ED250 Pendolino na stacji Wrocław Główny

Express InterCity Premium (skrót EIP) – najwyższa kategoria pociągów uruchomionych przez spółkę PKP Intercity.

Pociągi kategorii Express InterCity Premium kursują od 14 grudnia 2014. Są one prowadzone elektrycznymi zespołami trakcyjnymi ED250 Pendolino i obsługują relacje łączące Warszawę z Bielskiem-Białą, Gliwicami, Gdynią, Jelenią Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.

Maksymalna prędkość, z jaką jeżdżą pociągi EIP, to 200 km/h, co jest największą prędkością osiąganą w Polsce w regularnej eksploatacji z pasażerami. Prędkość 200 km/h jest rozwijana na około 140-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 4.

Spis treści

Nazwa kategorii i poszczególnych połączeń | edytuj kod

28 maja 2013 na Stadionie Narodowym w Warszawie podczas konferencji na temat produkowanych dla PKP IC pociągów Alstom EMU250 po raz pierwszy zapowiedziano pojawienie się nowej kategorii pociągów – Express InterCity Premium[1]. Utworzenie nowej kategorii było podyktowane chęcią odróżnienia składów obsługiwanych jednostkami Pendolino od pozostałych połączeń[2].

Poszczególne połączenia EIP w większości zastąpiły wcześniejsze połączenia EIC, jednakże nie przejęły ich nazw, a jedynie nadano im numery[3]. Ze względu na działania promocyjne niektóre połączenia otrzymują jednak tymczasowe nazwy, w maju 2015 jedno połączenia z Krakowa do Gdyni otrzymało nazwę EIP Radiowa Trójka[4], a w maju 2016 jedno połączenie z Warszawy do Wrocławia otrzymało nazwę EIP Teleexpress[5].

Połączenia | edytuj kod

Trasy pociągów EIP

     Od 14 grudnia 2014

     Od 13 grudnia 2015

     Od 29 kwietnia 2016

14 grudnia 2014, kiedy wystartowały pociągi EIP, uruchomiono połączenia łączące Warszawę (pociągi zatrzymują się w Warszawie Zachodniej, Centralnej i Wschodniej) z:

Do korekty rozkładu jazdy w kwietniu 2015 uruchomiano mniej połączeń EIP niż pierwotnie planowano ze względu na opóźnienie w dostawach jednostek ED250. Zamiast większości odwołanych pociągów EIP, uruchomiono połączenia Express InterCity obsługiwane klasycznymi składami wagonowymi[7][8].

13 grudnia 2015, podczas corocznej zmiany rozkładu jazdy, wydłużono trasy części pociągów do:

Dodatkowo dla części połączeń wprowadzono dodatkowe postoje w Ciechanowie, Działdowie i Zawierciu[11][12].

13 marca 2016 część połączeń do Wrocławia została tymczasowo przekierowana z linii nr 4 na linię nr 1, co wiązało się z wydłużeniem czasu przejazdu oraz postojem na stacji Częstochowa zamiast Częstochowa Stradom. Powodem zmiany były prace remontowe na linii nr 4[13].

29 kwietnia 2016 po raz drugi rozszerzono siatkę połączeń i wprowadzono nowe połączenia do:

W okresie od 6 sierpnia do 11 sierpnia 2016, ze względu na prace remontowe na posterunku Biała Rawska, całkowicie zawieszono ruch pociągów na odcinku Grodzisk MazowieckiIdzikowice, a pociągi skierowano na trasy objazdowe: do Krakowa przez Koluszki, Tomaszów Mazowiecki i Idzikowice, zaś do Katowic przez Skierniewice , Koluszki i Częstochowę[15].

11 grudnia 2016 podczas kolejnej zmiany rozkładu jazdy wprowadzono dodatkowy postój w Bochni dla pociągów do i z Rzeszowa[16].

7 kwietnia 2017 pod jeden z pociągów EIP jadący jednotorowym odcinkiem między Opolem a Częstochową wjechała ciężarówka, w wyniku doszło do zdarzenia i konieczne było skierowanie pociągów EIP trasą objazdów przez Strzelce Opolskie z pominięciem stacji Lubliniec z dodatkowym postojem w Kochanowicach[17].

Pomiędzy 10 lipca a 10 sierpnia na CMK na odcinku Opoczno Południe – Włoszczowa Północ/Knapówka obowiązywało całodobowe zamknięcie dwutorowe, w wyniku czego większość pociągów kursowała przez Skierniewice i Częstochowę. Dodatkowo 2 kursy EIP Warszawa – Jelenia Góra odbywały się przez stację Łódź Widzew[18][19].

Tabor | edytuj kod

Układ miejsc w pociągach EIP

Połączenia EIP są obsługiwane 20 jednostkami ED250 Pendolino, które zostały wyprodukowane przez koncern Alstom Transport. Umowa ich zakupu o wartości 665 milionów euro (2,64 mld zł) została podpisana 30 maja 2011 i objęła również budowę zaplecza technicznego i utrzymanie techniczne pociągów przez okres maksymalnie 17 lat[20].

Każdy pociąg ED250 ma 7 członów, w których znajdują się 402 miejsca siedzące: 341 miejsc 2. klasy, 45 miejsc 1. klasy, 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych i 14 miejsc w strefie barowej[21]. Pociągi są klimatyzowane, umożliwiają przewóz rowerów, mają strefę barową, strefę ciszy oraz przysługuje w nich darmowy poczęstunek[22][23][24].

Prędkość maksymalna | edytuj kod

Maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów ED250 wynosi 250 km/h[22], jednakże w regularnej eksploatacji z pasażerami pociągi nie przekraczają prędkości 200 km/h, gdyż nie ma w Polsce linii dostosowanych do wyższych prędkości[25]. Pociągi kategorii EIP są pierwszymi w Europie Środkowo-Wschodniej pociągami jeżdżącymi z taką prędkością w regularnej eksploatacji z pasażerami[25].

W dniu uruchomienia kategorii EIP (14 grudnia 2014) prędkość maksymalną wynoszącą 200 km/h wprowadzono na odcinku linii nr 4 od km 125,200 do km 212,200 (czyli na szlaku OlszamowiceZawiercie) z wyłączeniem km 151,900–155,430 (stacja Włoszczowa Północ) oraz km 142,850–149,500 (znajdują się tam przejazdy w poziomie szyn). Łączna długość odcinków z dozwoloną prędkością 200 km/h wynosiła 76,820 km[26]. 12 marca 2017 rozpoczęły się prace modernizacyjne na stacjach Olszamowice i Włoszczowa Północ, w związku z czym skrócono odcinek z dopuszczoną prędkością 200 km/h do 58,304 km (km 156,496–214,800)[27].

10 grudnia 2017 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice (80 km) wprowadzono prędkość 200 km/h[28].

Wyniki przewozowe | edytuj kod

Na początku marca 2015 pociągi EIP osiągnęły przebieg miliona kilometrów z pasażerami[29], 19 maja przewieziono milionowego pasażera[30], a 7 sierpnia dwumilionowego[31]. Podczas pierwszego roku eksploatacji przewieziono 3,56 mln pasażerów i przejechano 6,32 mln kilometrów[32].

25 czerwca 2016 pociągi EIP osiągnęły przebieg 10 milionów kilometrów z pasażerami i 5,7 mln przewiezionych na pokładach pasażerów[33].

Przypisy | edytuj kod

  1. Pendolino w kolorach prędkości i wolności (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2013-05-28. [dostęp 2016-09-16].
  2. Ile Pendolino w Pendolino, czyli co oferuje PKP Intercity?. bankier.pl, 2014-12-14. [dostęp 2016-09-16].
  3. Żegnaj Neptunie, witaj EIP 1501. Dlaczego znikają nazwy pociągów?. warszawa.wyborcza.pl, 2015-04-27. [dostęp 2016-09-16].
  4. Express InterCity Premium RADIOWA TRÓJKA dotarł do celu!. polskieradio.pl, 2015-03-15. [dostęp 2016-09-16].
  5. EIP Teleexpress. rynek-kolejowy.pl, 2016-05-30. [dostęp 2016-04-29].
  6. Znamy rozkład Pendolino. 7 par pociągów Kraków-Gdynia, 2 pary Katowice-Gdynia (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2014-08-13. [dostęp 2014-12-15].
  7. Na starcie tylko 9 Pendolino w ruchu. Które pociągi wypadły?. rynek-kolejowy.pl, 2014-11-17. [dostęp 2015-03-06].
  8. Zmiany w rozkładzie jazdy, będą kolejne Pendolino. inforail.pl, 2015-04-23. [dostęp 2015-04-28].
  9. Nowy rozkład na żywo: Awaria na CMK, wichury utrudniają ruch. rynek-kolejowy.pl, 2015-12-13. [dostęp 2015-12-13].
  10. Rusza sprzedaż biletów na Pendolino z Rzeszowa do Gdyni. rzeszow-news.pl, 2016-11-13. [dostęp 2016-12-18]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-12-20)].
  11. Jeszcze krócej i bardziej komfortowo z PKP Intercity. intercity.pl. [dostęp 2016-08-14].
  12. Pendolino zatrzymuje się już w Zawierciu. otozawiercie.pl, 2015-12-14. [dostęp 2017-05-23].
  13. Pendolino pojedzie „wiedenką” do Wrocławia. kurierkolejowy.eu, 2016-03-11. [dostęp 2016-03-13].
  14. Ruszyło pierwsze Pendolino do Kołobrzegu. rynek-kolejowy.pl, 2016-04-29. [dostęp 2016-04-29].
  15. Szybkie prace na CMK, by podróże były krótsze. kurierkolejowy.eu, 2016-05-05. [dostęp 2016-08-09].
  16. Wprowadzony nowy rozkład jazdy. Ruch pociągów odbywa się bez zakłóceń. kurierkolejowy.eu, 2016-12-11. [dostęp 2016-12-18].
  17. Po wypadku Pendolino. Jakie pociągi jadą objazdami?. rynek-kolejowy.pl, 2017-04-08. [dostęp 2017-04-08].
  18. Czasowe zmiany na CMK. rynek-kolejowy.pl, 2017-07-05. [dostęp 2017-10-24].
  19. PENDOLINO w Łodzi. Pendolino z Widzewa do Warszawy i Jeleniej Góry. expressilustrowany.pl, 2017-07-10. [dostęp 2017-09-10].
  20. Szybka kolej w Polsce: zobacz, jak będą wyglądać polskie Pendolino za 2,6 mld zł. forsal.pl, 2011-05-30. [dostęp 2011-08-25].
  21. Rozkład miejsc w pociągach Express InterCity Premium. intercity.pl. [dostęp 2015-02-27].
  22. a b Adam Wawrzyniak. Elektryczne pociągi zespołowe ETR610 serii ED250 dla PKP Intercity S.A. „Technika Transportu Szynowego”. 9/2013, s. 20–24. Emi-press. ISSN 1232-3829
  23. Express InterCity Premium. intercity.pl. [dostęp 2016-08-17].
  24. Wystartowała Strefa Ciszy w Pendolino. rynek-kolejowy.pl, 2016-04-14. [dostęp 2016-04-15].
  25. a b Jakub Madrjas. Udany start Pendolino. „Rynek Kolejowy”. 3/2015, s. 26–30. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR” Spółka z o.o.. ISSN 1644-1958
  26. Andrzej Massel. Dostosowanie Centralnej Magistrali Kolejowej do dużych prędkości jazdy. „Technika Transportu Szynowego”. 4/2015. s. 47–52. 
  27. Prędkość na odcinku CMK ograniczona z 200 do 160 km/h. Na pięć lat. rynek-kolejowy.pl, 2017-03-20. [dostęp 2017-03-21].
  28. Od dziś obowiązuje rozkład jazdy pociągów 2017/2018 (pol.). kurierkolejowy.eu, 2017-10-12. [dostęp 2017-10-12].
  29. Pendolino wyjeździły z pasażerami milion kilometrów. rynek-kolejowy.pl, 2015-03-03. [dostęp 2015-03-06].
  30. PKP Intercity nagrodziło milionowego pasażera Pendolino (zdjęcia). rynek-kolejowy.pl, 2015-05-19. [dostęp 2015-05-20].
  31. Dwumilionowy pasażer pojechał Pendolino (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-08-10. [dostęp 2015-08-10].
  32. Rok Pendolino w Polsce. inforail.pl, 2015-12-14. [dostęp 2015-12-21].
  33. 10 mln km pociągów Pendolino w barwach PKP Intercity. rynek-kolejowy.pl, 2016-06-25. [dostęp 2016-06-26].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Express InterCity Premium" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy