Ferrari w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Ferrari 275 GTB Ferrari Daytona Ferrari Testarossa Ferrari 288 GTO Ferrari F50 Ferrari 360 Modena Ferrari 550 Maranello Ferrari Enzo Ferrari F430 Ferrari FXX Ferrari 599 GTB Fiorano Ferrari 612 Scaglietti Ferrari California Ferrari 458 ItaliaFerrari – włoski producent samochodów sportowych.
Przedsiębiorstwo założone zostało w 1938 roku przez Enzo Ferrari, od 1947 roku produkuje auta marki Ferrari[1]. W latach 1969 do 2016 należało do koncernu Fiata. W ramach tego koncernu, Ferrari znajdowało się w grupie Ferrari Maserati, która była niezależna konstrukcyjnie od pozostałych marek koncernu. Od 3 stycznia 2016 jest własnością Exor N.V. (22,91%), Piero Ferrari (10%) i prywatnych akcjonariuszy (67,09%)[3]. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Maranello we Włoszech.
Spis treści
- 1 Historia
- 2 Modele samochodów
- 3 Rekordy
- 4 Ferrari w telewizji i w kinie
- 5 Zobacz też
- 6 Przypisy
- 7 Linki zewnętrzne
Historia | edytuj kod
Enzo Ferrari od 1929 roku prowadził stajnię wyścigową o nazwie Scuderia Ferrari i osiągał znaczne sukcesy w wyścigach samochodowych.
1947 – model Ferrari 125 S z silnikiem 1,5 litra V12 (12 cylindrów).
Pojazdy cywilne Ferrari, produkowane od 1947 roku, znane ze swego wyszukanego stylu z domu Pininfarina, były i są symbolem luksusu. Ferrari korzystał również z designu innych projektantów, a mianowicie byli to Scaglietti, Bertone i Vignale.
Stosunkowo niewielkie silniki 8- i 12-cylindrowe w układzie V, odznaczające się wysokimi osiągami oraz specyficznym brzmieniem i piękny wygląd czynią wozy Ferrari obiektem pożądania.
Od wielu lat głównymi konkurentami marki Ferrari są produkty Porsche i Lamborghini.
W 2002 roku, kiedy sytuacja przedsiębiorstwa nie miała się najlepiej, Fiat (główny udziałowiec Ferrari) sprzedał 34% akcji bankowi Mediobanca za 768 mln USD. We wrześniu 2006 roku Fiat odkupił 29% akcji i posiadał 85% udziałów. 10% należy do syna Enzo Ferrariego, a pozostałe 5% w 2005 roku odkupił Mubadala Investment Company od banku Mediobanca.
Logo | edytuj kod
Logo producenta pochodzi z emblematu, jaki miał na swoim samolocie włoski pilot z czasów I wojny światowej, Francesco Baracca. Enzo Ferrari, będąc pod wrażeniem jego umiejętności, użył tego samego symbolu – czarnego rumaka, stojącego na dwóch tylnych nogach. Taki koń jest uważany we Włoszech za symbol szczęścia.
Supersamochody Ferrari
* auta modyfikowane z nadwozi modelu FXX
Skrót „F” oznacza Ferrari a liczby 40 i 50 to rocznice założenia przedsiębiorstwa produkującego samochody seryjne, jakie Ferrari świętuje, co 10 lat budując pojazdy o nieprzeciętnych osiągach i wyrafinowaniu technicznym. Najnowszy model limitowanej serii Ferrari nazwano FXX, ponieważ początkowo planowano montaż jedynie 20 sztuk. Ostatecznie, 31 najbardziej lojalnych klientów Ferrari otrzyma swój egzemplarz.
W 2007 roku miał zostać oficjalnie pokazany model F60, by kontynuować tradycje Ferrari budowania samochodu supersportowego, na kolejne dziesięciolecie istnienia marki. Jednak firma Ferrari wstrzymała się z tym pomysłem.
Modele samochodów | edytuj kod
Obecnie produkowane | edytuj kod
Samochody sportowe | edytuj kod
Supersamochody | edytuj kod
Historyczne | edytuj kod
- Testarossa (1984 - 1996)
- F50 (1995 - 1997)
- F355 (1994 - 1999)
- 550 Maranello (1996 - 2002)
- 456 (1992 - 2003)
- Enzo (2002 - 2004)
- 360 Modena (1999 - 2004)
- 575M Maranello (2002 - 2006)
- F430 (2004 - 2009)
- 612 Scaglietti (2004 - 2011)
- 599 (2006 - 2012)
- 458 Italia (2009 - 2015)
- FF (2011 - 2016)
- LaFerrari (2013 - 2018)
- California (2008 - 2017)
- F12berlinetta (2012 - 2017)
- 488 GTB (2015 - 2019)
- GTC4Lusso (2016 - 2020)
Historyczne pozostałe | edytuj kod
- Ferrari 125 S
- Ferrari 159 S
- Ferrari 166 S
- Ferrari 166 MM
- Ferrari 166 Spyder Corsa
- Ferrari 166 Inter
- Ferrari 195 S
- Ferrari 195 Inter
- Ferrari 340 America
- Ferrari 340 MM
- Ferrari 340/375 MM
- Ferrari 212 Export
- Ferrari 212 Inter
- Ferrari 342 America
- Ferrari 225 S
- Ferrari 250 S
- Ferrari 250 GT
- Ferrari 250 GTO
- Ferrari 275
- Ferrari 365 GTB
- Ferrari 365 GTS
- Ferrari 375 America
- Ferrari 375 MM
- Ferrari 375 Plus
- Ferrari 348
Modele koncepcyjne | edytuj kod
- Ferrari 408 Integrale (1987)
- Ferrari Aurea (2005)
- Ferrari Italdesign GG50 (2005)
- Ferrari V4 motorcycle (2006)
- Ferrari Dino Concept (2007)
- Ferrari Concept 2008 (2008)
- Ferrari F460 Tifosi (2008)
- Ferrari F250 (2008)
- Ferrari Zobin (2009)
- Ferrari FSX (2009)
- Ferrari 612 GTO (2010)
- Ferrari Aliante (2012)
Rekordy | edytuj kod
Ferrari 250 GTO Stirlinga Mossa, kupione w lutym 2012 roku, przez anonimowego kolekcjonera, jest najdroższym Ferrari w historii. Model ten produkowany był latach 1962–1964, a powstało zaledwie 33 sztuki. Do napędu służy jednostka V12 o pojemności 3,0 l i mocy 304 KM, co pozwala osiągnąć przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 6,1 sek. i maksymalną prędkość ok. 280 km/h[4].
Ferrari w telewizji i w kinie | edytuj kod
Już od dawna samochodów Ferrari używa się, przy kręceniu wielu światowej sławy produkcji. Auta tej marki były też pokazywane w znanym telewizyjnym serialu Miami Vice, gdzie występowały 2 modele:
- w pierwszym i drugim sezonie czarne Ferrari Daytona,
- w późniejszych białe Ferrari Testarossa.
Daytona z serialu była tak naprawdę repliką zbudowaną na bazie Chevroleta Corvette, a biała Testarossa została podarowana przez Ferrari, aby w coraz popularniejszym serialu grało prawdziwe auto.
W 2006 roku, w pełnometrażowym filmie Miami Vice reżyserii Michaela Manna, główny bohater poruszał się w samochodzie Ferrari, tym razem był to F430 Spider.
Również w serialu Magnum można było podziwiać czerwone Ferrari 308GTS.
Zobacz też | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b Enzo Ferrari History: Birth of a Legend. Ferrari.com. [dostęp 2017-04-26].
- ↑ Wirtualna PolskaW.P. Media Wirtualna PolskaW.P., Jest zmiana w Ferrari. John Elkann nowym prezesem - WP SportoweFakty, „sportowefakty.wp.pl”, 21 lipca 2018 [dostęp 2018-10-02] (pol.).
- ↑ Questions and Answers Regarding the Ferrari Spin-Off, corporate.ferrari.com [dostęp 2017-03-11] (ang.).
- ↑ Nowy najdroższy samochód świata – Ferrari 250 GTO sir Stirlinga Mossa sprzedane za 35 mln dol.
Linki zewnętrzne | edytuj kod
- Strona oficjalna marki (ang.)
- Biblioteka wszystkich samochodów Ferrari na stronie automobile-catalog.com (ang.)