Fiat Palio Weekend


Fiat Palio w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Fiat Palio Weekend) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Fiat Paliosamochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez włoską markę FIAT w latach 1996 - 2017 oraz od 1997 roku w wersji Weekend.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Fiat Palio I - tył Fiat Palio I Weekend Fiat Palio I po liftingu Fiat Palio I - tył po liftingu Fiat Palio I Weekend po liftingu Fiat Palio I po drugim liftingu Fiat Palio I - tył po drugim liftingu Fiat Palio I Weekend po drugim liftingu Fiat Palio I po trzecim liftingu Fiat Palio I Weekend po trzecim liftingu

Fiat Palio I został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 1996 roku.

Pojazd został zbudowany w ramach projektu o nazwie Fiat "Projekt 178"[1] przez południowoamerykańską filię Fiata - Fiat Automóveis. Projekt 178 polega na produkowaniu prawie identycznych modeli pojazdów w innych wersjach nadwoziowych oraz z innymi nazwami[1].

Auto zaprojektowane zostało przez włoskie przedsiębiorstwo designerskie I.DE.A. Institute w Turynie. W marcu 1997 roku zaprezentowano wersję kombi pojazdu nazwaną Palio Weekend. Ponadto, na bazie Palio powstała także wersja sedan o nazwie Siena, a także pickup o nazwie Strada. Ponadto, w latach 2002-2010 w Europie oferowano zmodernizowaną Sienę ściśle powiązaną technicznie z Palio po pierwszym liftingu, czyli model Albea.

Początkowo auto produkowane było wyłącznie w Brazylii i Argentynie[1]. W lutym 1997 roku rozpoczęto produkcję pojazdu w Wenezueli, Maroko oraz w polskiej fabryce Fiat Auto Poland w Bielsku-Białej. W 1998 roku rozpoczęto produkcję pojazdu w Turcji, Indiach oraz RPA.

Modernizacje | edytuj kod

Fiat Palio był produkowany aż do 2011 roku, jednak w międzyczasie przeszedł 3 gruntowne modernizacje. Zanim przeprowadzono pierwszą z nich, model zniknął z europejskiego rynku i pozostał w sprzedaży jedynie na rynkach Ameryki Południowej.

Pierwszy lifting (2001) | edytuj kod

Pojazd został przeprojektowany przez Giorgetto Giugiaro. W stosunku do modelu z 1996 roku zmieniony został m.in. przód pojazdu poprzez zastosowanie nowych reflektorów, atrapy chłodnicy oraz zderzaka. Z tyłu pojazdu zmieniono klapę bagażnika w wersji kombi oraz tylne lampy.

Drugi lifting (2004) | edytuj kod

Samochód ponownie został przeprojektowany przez Giorgetto Giugiaro[2]. Auto wyposażone mogło być w silnik Powertrain o pojemności 1.8 l pozwalający na spalanie benzyny i etanolu. Moc maksymalna pojazdu odpowiednio wynosiła 115 i 112 KM.

Trzeci lifting (2007) | edytuj kod

Palio po trzecim, ostatnim i zarazem najbardziej gruntownym liftingu zostało po raz pierwszy zaprezentowane 28 lutego 2007 roku. Podobnie jak poprzednie modele, auto poddane zostało kolejnemu liftingowi, który przeprowadzony został w centrum stylistycznym Fiata w Brazylii. W stosunku do poprzedniej generacji zmianom uległy przednie i tylne reflektory oraz atrapa chłodnicy. W 2008 roku zaprezentowano uterenowioną wersją pojazdu oferowaną pod nazwą Adventure, którą wyróżniają plastikowe nakładki na nadwoziu oraz napęd na cztery koła. Wersja Adventure Locker została dodatkowo wyposażona w elektroniczną blokadę dyferencjału[3].

Wersje wyposażeniowe (1996) | edytuj kod

  • EDX
  • EL
  • HL

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji pojazdu obejmowało m.in. jedną poduszkę powietrzną oraz immobilizer. Samochód wyposażony mógł być także m.in. w drugą poduszkę powietrzną, elektryczne sterowanie szyb, zamek centralny oraz dzieloną tylną kanapę i lakierowane zderzaki i lusterka[4][5].

Wersje wyposażeniowe (2001) | edytuj kod

  • Sporting
  • EL
  • EX
  • ELX
  • HL
  • SX

Wersje wyposażeniowe (2004) | edytuj kod

  • Adventure
  • ELX
  • HLX
  • R

Auto wyposażone mogło być m.in. w 4 poduszki powietrzne, wspomaganie parkowania oraz czujniki świateł i deszczu.

Wersje wyposażeniowe (2007) | edytuj kod

  • Adventure
  • Adventure Locker
  • Trekking
  • ELX
  • ELX Attractive
  • ELX Evolution


Druga generacja | edytuj kod

Fiat Palio II - tył

Fiat Palio II został po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 2011 roku.

Stylistykę pojazdu zaczerpnięto z modelu Punto Evo. Zastosowano prawie identyczną atrapę chłodnicy. Samochód napędzany może być jednym z trzech silników benzynowych o pojemności 1.0 73 lub 75 KM, 1.4 85 lub 88 KM oraz 1.6 16V 115 lub 117 KM[6]. Drugi wariant mocy dotyczy użytkowania pojazdu na etanolu, do którego wszystkie z silników zostały przystosowane.

W 2017 roku pojazd zastąpiony został modelem Argo.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Attractive
  • Essence
  • Sporting

W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej pojazdu, auto wyposażone może być m.in. w 4 poduszki powietrzne, klimatyzację, komputer pokładowy, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat oraz automatyczne wycieraczki z sensorem deszczu, a także światła przeciwmgłowe.


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Artur Kuśmierzak: Fiat Palio/Siena/Albea/Palio Weekend [awarie i problemy. autokult.pl. [dostęp 2016-06-17].
  2. Nowy Fiat Palio w listopadzie w Brazylii. moto.wp.pl, 2003-11-03. [dostęp 2016-06-17].
  3. Robert Rybicki: Fiat Palio Weekend Adventure Locker: kombi z właściwościami terenowymi. auto-swiat.pl, 2008-05-16. [dostęp 2016-06-17].
  4. Jerzy Kozierkiewicz: Fiat Palio Weekend (1997-2003). motofakty.pl, 2006-05-29. [dostęp 2016-06-17].
  5. Michał Szukalski: Fiat Palio Weekend - bez prestiżu, ale tanio. autocentrum.pl. [dostęp 2016-06-17].
  6. Nowa, brazylijska generacja Fiata Palio. motoryzacja.interia.pl, 2011-11-07. [dostęp 2017-04-30].
Na podstawie artykułu: "Fiat Palio Weekend" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy