Fiat Punto


Fiat Punto w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Fiat Puntosamochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez włoską markę FIAT w latach 1993 – 2018. Do maja 2013 roku sprzedano na całym świecie prawie dziewięć milionów egzemplarzy Punto.

Spis treści

Fiat Punto I | edytuj kod

Fiat Punto I – tył Fiat Punto I – tył wersji trzydrzwiowej Fiat Punto I po liftingu

Fiat Punto I został po raz pierwszy zaprezentowany we wrześniu 1993 roku[1].

Samochód został zbudowany na płycie podłogowej dzielonej z Lancią Ypsilon oraz Fiatem Barchetta[1]. Sylwetką nadwozia zaprojektował Giorgetto Giugiaro[1].

W 1995 roku pojazd otrzymał tytuł Samochodu Roku[2][1].

Wyprodukowano łącznie 3,429 miliona sztuk Punto I generacji[3].

Punto GT | edytuj kod

Dostępna była usportowiona wersja Punto I wyposażona w turbodoładowany silnik 1.4 o mocy 136 KM, który pozwalał na rozwinięcie maksymalnej prędkości ponad 200 km/h i przyśpieszający do pierwszych 100 km/h w 7,9 sekundy.

Punto Cabrio | edytuj kod

Klienci mogli również zamówić wersję kabriolet zaprojektowaną przez Bertone. Pojazd posiadał elektrycznie składany dach (w wersjach SX i ELX) i był wówczas jednym z najtańszych samochodów tego typu na świecie. Od kwietnia 1994 do czerwca 1999 roku wyprodukowano około 55 000 egzemplarzy modelu

Wersje wyposażenia | edytuj kod

  • S
  • SX
  • HSD
  • ED
  • EL
  • ELX
  • Cult
  • Selecta
  • Sole
  • Star
  • Stile
  • Team
  • Sporting
  • GT
  • GO

Samochód mógł być wyposażony m.in. w jedną lub dwie poduszki powietrzne oraz klimatyzację[1].

Silniki | edytuj kod


Fiat Punto II | edytuj kod

Fiat Punto II – tył Fiat Punto II w wersji trzydrzwiowej Fiat Punto II po liftingu Fiat Punto II – tył po liftingu Fiat Punto II Abarth

Fiat Punto II został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1999 roku.

Pojazd został opracowany zgodnie z ówczesną filozofią marki zwaną 6x2 oznaczającą, że pojazd skonstruowany ma być tak aby jedna płyta podłogowa i struktura nadwozia służyła dwóm modelem z rzędu, produkowanym przez 6 lat każdy. Dlatego zmiany ograniczone zostały do elementów stylizacji pojazdu zewnętrznych oraz wewnętrznych. Przy okazji premiery pojazdu zaprezentowano również prototypowego Fiata Wish, z nadwoziem podobnym do tego zastosowanego w Peugeocie 206 CC[4]. Model ten został stworzony przez Pinifarinę dla uczczenia stulecia marki Fiat[5]. W 2001 roku wprowadzono na rynek wersje z bezstopniową przekładnią CVT.

Wyprodukowano łącznie 2,96 miliona Punto II generacji[3].

Lifting | edytuj kod

W 2003 roku auto przeszło facelifting. Zmieniony został m.in. pas przedni w którym zastosowano m.in. nowe reflektory, atrapę chłodnicy oraz zderzaki, a także inne światła tylne[6]. Przy okazji liftingu wprowadzono nowy silnik benzynowy o pojemności 1.4 16V i mocy 95 KM, a także silnik wysokoprężny o pojemności 1.3 l wykonany w technologii Multijet i mocy 70 KM. Wersję HGT wzbogaciła również odmiana z silnikiem diesla 1.9 Multijet 8v o mocy 100 KM (74 kW) przy 4000 obr/min rozpędzający punto w 9,6s 0-100 km/h.

Punto HGT | edytuj kod

Dostępna była także usportowiona wersja pojazdu oznaczona jako HGT. Wyposażono ją w silnik o pojemności 1,8 litra znanym z m.in. Fiata Brachetta. Posiada on moc 131 KM i rozpędza samochód do pierwszych 100 km/h w 8,6 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. Zawieszenie pojazdu zostało usztywnione względem podstawowych odmian, zmieniła się także nieco stylizacja zewnętrzna samochodu. Wyposażenie względem innych odmian było dość bogate, obejmowało m.in. 4 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby przednie, ABS, a także felgi aluminiowe i klimatyzacje manualną. Opcjonalnie mogliśmy zakupić m.in. elektrycznie otwierany dach czy nawet system nawigacji satelitarnej[7].

Punto Classic | edytuj kod

W 2007 roku pomimo pojawienia się nowej generacji Punto, wznowiono produkcję drugiej generacji pojazdu. Samochód został przeznaczony na wschodzące rynki, gdzie był sprzedawany pod nazwą Punto Classic równolegle z nowym modelem[8]. Produkcję samochodu zakończono definitywnie w listopadzie 2010 roku[9].

Zastava 10 | edytuj kod

Od października 2005 roku pojazd produkowany był na zasadach licencji przez serbskie zakłady Zastava w Kragujevacu, jako Zastava 10[10]. W związku z pracami modernizacyjnymi w zakładzie produkcyjnym Zastavy produkcję modelu zakończono w listopadzie 2008 roku. 30 marca 2009 roku po zakończeniu pierwszego etapu modernizacji zakładów, rozpoczęto ponowną produkcję pojazdu pod marką Fiat. 25 marca 2011 roku zakończono produkcję pojazdu[11]. W 2013 roku z powodu dużego zainteresowania modelem na Bałkanach ponownie rozpoczęto produkcję pojazdu[12].

Wersje wyposażenia | edytuj kod

  • Abarth
  • NOBODY
  • Actual
  • S
  • SX
  • ELX
  • HLX
  • HGT

Wersje specjalne | edytuj kod

  • Cult
  • GO
  • Sport
  • S1600
  • Sound
  • Van

Silniki | edytuj kod


Fiat Grande Punto | edytuj kod

Fiat Grande Punto w wersji pięciodrzwiowej – tył Fiat Grande Punto w wersji trzydrzwiowej – tył Abarth Grande Punto (odmiana usportowiona) Fiat Linea (odmiana sedan)

Fiat Grande Punto został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 2005 roku[13].

Samochód został zbudowany jako pierwszy na platformie GM Fiat SCCS, dzielonej m.in. z Oplem Corsą D[13]. Stylistyka nadwozia zaprojektowana została przez włoskie studio stylistyczne Italdesign pod wodzą Giorgetto Giugiaro przy współpracy z Centro Stile Fiat. Model, wyglądem nawiązuje do historii włoskiej motoryzacji, m.in. przednimi reflektorami podobnymi do tych wykorzystywanych w modelach Maserati, a także wąskimi tylnymi światłami umieszczonymi w słupkach podobnie jak w poprzednich generacjach pojazdu[14]. Początkowo pojazd oferowany był jako 3-drzwiowy hatchback.

W 2006 roku na rynek wprowadzono wersję 5-drzwiową pojazdu[13].

W 2007 roku zaprezentowano wersję sedan pojazdu oferowaną jako model Linea. W tym samym roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zadebiutowała również usportowiona wersja pojazdu sprzedawana pod marką Abarth Grande Punto.

Sprzedaż | edytuj kod

W Australii Fiat wprowadził do sprzedaży model Grande Punto w lipcu 2006 roku - był to pierwszy Fiat sprzedawany tam od 1989 roku. W 2009 roku samochód wycofano ze sprzedaży ze względu na niską sprzedaż, aczkolwiek samochód powrócił do niej w 2013 roku. We wrześniu 2015 roku samochód został definitywnie wycofany z tego rynku.

W Meksyku samochód debiutował w listopadzie 2006 roku. W gamie producenta pojazd znalazł się na Fiatem Palio. Początkowo był sprzedawany tylko z silnikiem 1.4 16V z 6 biegową manualną skrzynią biegów i w dwóch wersjach wyposażenia Dynamic oraz Sport. W grudniu 2007 roku zadebiutował również silnik 1.4 T-Jet.

W Chile i na Dominikanie samochód debiutował zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych. W 2006 roku samochód trafił do sprzedaży także w RPA.

Na rynki Ameryki Południowej trafiło w sierpniu 2007 roku Grande Punto (pod nazwą Punto) produkowane w Brazylii. Poziom wyposażenia aut z zakresu bezpieczeństwa jednak został obniżony wobec tego z Włoskich aut. Poduszki powietrzne i ABS są opcjonalne w tańszych wersjach wyposażenia.

W Brazylii dostępna była tylko wersja pięciodrzwiowa. Samochody te wyposażone zostały w niedostępne u nas silniki 1.4 8V o mocy 85 KM i 1.8 o mocy 115 KM. Z czasem debiutowały również silniki 1.4 T-Jet o mocy 120 KM czy też silniki 1.6 i 1.8 z serii e-TorQ[15]. Wszystkie silniki poza 1.4 T-Jet są na tamtejszym rynku typu flexi-fuel[16].

W Indiach samochód został zaprezentowany w styczniu 2008 roku, natomiast sprzedaż rozpoczęła się dopiero w czerwcu 2009 roku. Grande Punto na rynek Indyjski jest produkowane przez spółkę oint venture Fiat Tata Motors, Fiat India Automobiles.

Koniec produkcji i następca | edytuj kod

W połowie 2009 roku zaprezentowana została gruntowanie zmodernizowana odmiana pojazdu. Fiat chcąc podkreślić duży sukces zmian, zmienił nazwę oferowanego modelu z Grande Punto na Punto Evo[13]. Fiat Grande Punto oferowany był nadal w sprzedaży jako uzupełnienie oferty marki, jednak w ograniczonej ofercie silnikowej i wyposażeniowej, w stosunku do lat poprzednich. Produkcję zakończono definitywnie w 2012 roku[17].

Silniki | edytuj kod

Wersje wyposażenia | edytuj kod

Wersje specjalne | edytuj kod


Fiat Punto Evo | edytuj kod

Fiat Punto Evo w wersji pięciodrzwiowej – tył Fiat Punto Evo w wersji trzydrzwiowej – tył Abarth Punto Evo Fiat Punto Evo – wnętrze

Fiat Punto Evo został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku.

Punto Evo to model Grande Punto po liftingu, którego nazwa została zmieniona na Punto Evo[18]. W stosunku do modelu Grande Punto, auto otrzymało zupełnie nowy przód. Zmienione zostały m.in. przednie i tylne reflektory, zderzaki oraz atrapa chłodnicy. Zastosowano także nowy wzór deski rozdzielczej[19], która wyposażona została w nowe zegary, siedzenia oraz oprzyrządowanie, a także wprowadzono nowe jednostki napędowe spełniające normy emisji spalin Euro 5[20].

W 2010 roku wprowadzono do sprzedaży usportowioną wersję Abarth Punto Evo, która była oferowana ze 165 KM doładowanym silnikiem, wykonanym w technologii MultiAir, lub w wzmocnionej wersji (esseesse), w której silnik wzmocniono do 180 KM.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Fresh
  • Active
  • Estiva
  • Estiva Blue&Me
  • Dynamic
  • Emotion
  • Energy

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. 3 poduszki powietrzne, system ABS, elektryczne sterowanie szyb przednich, komputer pokładowy oraz wspomaganie kierownicy. W zależności od wyboru wersji wyposażeniowej, pojazd opcjonalnie wyposażyć można m.in. w zamek centralny sterowany pilotem, klimatyzację oraz podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne z czujnikiem temperatury, światła przeciwmgłowe, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, radioodtwarzacz CD/MP3, system Blue&Me, dwustrefową klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania, system ESP i ASR, system Hi-Fi z subwooferem oraz panoramiczny dach[19].

Silniki | edytuj kod

Benzynowe | edytuj kod

Wysokoprężne | edytuj kod


Fiat Punto 2012 | edytuj kod

Fiat Punto 2012 został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku.

Fiat Punto 2012 – tył

Samochód jest zmodernizowanym modelem Punto Evo i jednocześnie trzecią formą projektu modelu Grande Punto. Przemodelowany został przód pojazdu oraz jednostki napędowe[22].

W 2014 roku wzbogacono gamę napędową silnikową, o mocniejszą wersję silnika 0.9 TwinAir, miała ona 105 KM (zamiast 85).

W 2017 roku dokonano ponownego testu bezpieczeństwa, wykonanego przez organizację Euro NCAP. Samochód otrzymał wówczas najgorszy wynik w historii - 0 gwiazdek. Dziwić może fakt, że praktycznie ten sam samochód przed dwunastoma laty, otrzymał 5 gwiazdek. Otrzymanie 0 gwiazdek mogło być wynikiem m.in. braku bocznych poduszek powietrznych i nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w podstawowej wersji. Na pocieszenie można dodać, że ocena ochrony dorosłych pasażerów, dzieci i pieszych oceniono na dwie gwiazdki w pięciostopniowej skali[23].

W latach 2005-2018 wyprodukowano łącznie 2,67 miliona egzemplarzy Grande Punto, Punto Evo i Punto 2012[3].

Wersje wyposażenia | edytuj kod

Standardowe | edytuj kod

  • Fresh
  • Estiva
  • Easy
  • Lounge

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Fresh obejmuje m.in. dwie poduszki powietrzne, systemy ABS, EBD i BAS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, kolumnę kierowniczą z regulacją w dwóch płaszczyznach, światła do jazdy dziennej i elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive™.

Bogatsza wersja Estiva dodatkowo wyposażona jest w m.in. instalację radiową z 6 głośnikami i anteną, centralny zamek z pilotem, klimatyzację manualną i elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne.

Kolejna w hierarchii wersja - Easy dodatkowo została wyposażona w m.in. dymione reflektory przednie, kierownicę i gałkę zmiany biegów pokryte skórą, radio z 6 głośnikami, CD i MP3 i kurtyny powietrzne.

Specjalne | edytuj kod

  • Easy+
  • TwinAir
  • Jet Black II
  • Young

Silniki | edytuj kod


Fiat Punto Evo 2014 | edytuj kod

Fiat Avventura - tył

Fiat Punto Evo 2014 został zaprezentowany po raz pierwszy w sierpniu 2014 roku.

Ten wariant Punto to model Punto Evo po drugiej modernizacji, którą przeprowadzono specjalnie z myślą o rynku indyjskim. Auto otrzymało wiele elementów znanych z prototypu o nazwie Adventura[24].

Auto otrzymało całkowicie zmodyfikowany przód z nowymi reflektorami, maską, atrapą chłodnicy oraz zderzakiem. Z tyłu pojazdu zmieniono m.in. klosze lamp, które zostały wyposażone w diody LED, a w tylnym zderzaku zamontowano chromowaną listwę[25]. W lusterkach zewnętrznych umieszczone zostały kierunkowskazy[26]. We wnętrzu zmieniono jedynie kolorystykę.

Produkcja samochodu zakończyła się w listopadzie 2018 roku. Nie przewidziano następcy[27].

Punto Evo 2014 Avventura | edytuj kod

21 października 2014 roku debiutował crossover na bazie indyjskiego Punto Evo. Samochód miał być konkurentem dla takich samochodów jak Volkswagen CrossPolo czy też Ford EcoSport[28].

Abarth Punto Evo 2014 | edytuj kod

W sierpniu 2015 roku producent zdecydował się wprowadzić na rynek usportowioną wersję pojazdu sygnowaną logiem Abarth. Samochód wyposażono w silnik 1.4 T-Jet o mocy 145 KM z 5-biegową manualną skrzynią biegów, zaszły także zmiany w nadwoziu i wnętrzu pojazdu.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Active
  • Dynamic
  • Emotion

W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej, pojazd wyposażony może być m.in. w wielofunkcyjną kierownicę, klimatyzację automatyczną, elektryczne sterowanie szyb, system audio z ekranem wyposażony w system nawigacji satelitarnej, elektryczne sterowanie lusterek oraz światła przeciwmgłowe.

Silniki | edytuj kod

Benzynowe | edytuj kod

  • 1.2 68 KM
  • 1.4 90 KM

Wysokoprężne | edytuj kod

  • 1.3 Multijet 76 KM
  • 1.3 Multijet 92 KM


Koniec produkcji i dalsze losy | edytuj kod

Produkcja Punto na rynki europejskie zakończyła się w sierpniu 2018 roku bez przewidzianego następcy[29], jednak w połowie 2020 roku dowiedzieliśmy się, że samochód jest w fazie budowy. Nowy model będzie najprawdopodobniej oparty o platformę CMP podobnie jak Opel Corsa VI czy Peugeot 208 II[30]. Ma być także dostępna wersja elektryczna E-Punto, która otrzyma silnik o mocy 136 KM oraz akumulator o pojemności 50 kWh, który umożliwia pokonanie około 330 KM. Samochód najprawdopodobniej zadebiutuje pod koniec 2022 roku[31]. 30 grudnia 2020 roku ogłoszono że Punto IV będzie produkowane w polskiej fabryce PSA w Tychach.[32]

Sprzedaż w Polsce | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e Adam Szczęsny: Fiat Punto I [awarie i problemy. autokult.pl. [dostęp 2016-06-21].
  2. Previous winners - Car of the Year 1995 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  3. a b c Laatste Fiat Punto van de band, einde van een tijdperk, Auto Edizione, 2 sierpnia 2018 [dostęp 2020-09-27]  (niderl.).
  4. Club Fiat Punto - Club Grande Punto ::, web.archive.org, 12 października 2011 [dostęp 2020-09-26] [zarchiwizowane z adresu 2011-10-12] .
  5. Pininfarina Official website, Pininfarina [dostęp 2020-09-26]  (ang.).
  6. Artur Kuśmierzak: Fiat Punto II (Typ 188) [awarie i problemy. autokult.pl. [dostęp 2016-06-21].
  7. Fiat Punto HGT, Motofakty.pl [dostęp 2020-09-26]  (pol.).
  8. Autocosmos: Te ayudamos a conocer tu auto ideal, www.autocosmos.cl [dostęp 2020-09-26] .
  9. Motori News, Motori News [dostęp 2020-09-26]  (wł.).
  10. * Fiat (Serbia), [w:] Cars of the World 2009. Wyd. Moto Media Point, Nowy Dwór Mazowiecki, s. 398. ​ISBN 978-83-61604-04-4
  11. Ina Poljak: Punto staje 25. marta. Totalcar.sr, 7 marca 2011. [dostęp 12 kwietnia 2013].
  12. Punto Classic is Fiat’s secret weapon in Serbia. Autoedizione, 20 lutego 2013. [dostęp 2016-03-16].
  13. a b c d Artur Kuśmierzak: Fiat Grande Punto [awarie i problemy. autokult.pl. [dostęp 2016-06-21].
  14. Fiat Grande Punto na stronie katalog.autokult.pl
  15. Best Cars Web Site - Avaliação - Fiat Punto Essence e Sporting 2011, www1.uol.com.br [dostęp 2020-09-26] .
  16. Best Cars Web Site - Avaliação - Punto T-Jet, www1.uol.com.br [dostęp 2020-09-26] .
  17. Filippo Gallino. Światowa prapremiera. „Fiat Wokół Nas”. 96, s. 18, marzec 2012. 
  18. Fiat Punto Evo. Samar, 31 sierpnia 2009. [dostęp 18 września 2009].
  19. a b Grzegorz Skarbek: Fiat Punto Evo – Ceny na polskim rynku. autogaleria.pl, 2009-11-04. [dostęp 2016-06-22].
  20. Krzysztof Słomski: Fiat Punto Evo – Ewolucja Grande Punto. autogaleria.pl, 2009-09-01. [dostęp 2016-06-22].
  21. FCA to Stop Making Small Cars in Italy, Lancia Could Be in Trouble (ang.). [dostęp 2018-05-20].
  22. Tomasz Popławski: Fiat Punto jedną z gwiazd Fiata we Frankfurcie. autogaleria.pl, 2011-09-03. [dostęp 2016-06-22].
  23. Fiat Punto uzyskał tragiczny wynik w teście zderzeniowym!, Moto.pl [dostęp 2019-08-13]  (pol.).
  24. Lesław Sagan: Fiat Punto Evo, czyli walka o przetrwanie. auto-swiat.pl, 2014-08-05. [dostęp 2014-08-07].
  25. Wojciech Kaczałek: Fiat Punto Evo – emerytura pomostowa. autokult.pl, 2014-08-07. [dostęp 2014-08-07].
  26. Radosław Turek: Fiat Punto Evo po indyjskiej operacji plastycznej!. topgear.com.pl, 2014-08-06. [dostęp 2014-08-15].
  27. Fiat Punto, Linea to be discontinued from India - Production stopped, RushLane, 21 listopada 2018 [dostęp 2020-09-27]  (ang.).
  28. Fiat India launched Avventura at INR 5.99 Lakh | CarDekho.com, CarDekho [dostęp 2020-09-27]  (ang.).
  29. FCA to Stop Making Small Cars in Italy, Lancia Could Be in Trouble (ang.). [dostęp 2018-05-20].
  30. Fiat wraca do gry - nowe Tipo będzie SUV-em, a Punto doczeka się następcy, www.motocaina.pl [dostęp 2020-06-14]  (pol.).
  31. Fiat Punto wkrótce powróci. Nowy model na platformie Peugeot 208, Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny, 25 czerwca 2020 [dostęp 2020-07-19]  (pol.).
  32. https://www.clubalfa.it/321028-fca-tra-le-auto-prodotte-a-tychy-anche-la-nuova-fiat-punto
  33. a b c d e f g h i j k Polskie bestsellery od 1997 roku do dziś, Moto.pl [dostęp 2020-07-22]  (pol.).
  34. Fiat Auto Poland S.A. – Wyniki sprzedaży w 2012 r., 16 stycznia 2013 .
  35. Fiat Auto Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku w 2013 r., www.media.fcaemea.com [dostęp 2020-08-02]  (pol.).
  36. Grupa WirtualnaG.W. Polska Grupa WirtualnaG.W., FCA Poland sprzedał 23 046 samochodów w 2015 r., www.money.pl [dostęp 2020-08-01]  (pol.).
  37. FCA Poland podsumowuje sprzedaż nowych samochodów na rynku polskim w 2016 r. - autoranking.pl, autoranking.pl [dostęp 2020-08-01] .
  38. FCA Poland podsumowuje sprzedaż nowych samochodów na rynku polskim w 2017 roku, www.centrumprasowe.pap.pl [dostęp 2020-08-01]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Fiat Punto" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy