Figury tanga argentyńskiego


Figury tanga argentyńskiego w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Figury tanga argentyńskiego – elementy tańca tanga argentyńskiego.

Do elementów tanga argentyńskiego należą ułożenie stóp, pozycja ciała, krok podstawowy, objęcia używane przy nauce tanga i w czasie tańca, sposoby wyrażania emocji, oraz figury kończące tango. Istnieją też warianty tych samych elementów tańca, m.in. figury w których partnerka jest wychylona od osi pionowej – volcady i colgady.

Spis treści

Historia i terminologia | edytuj kod

Wstęp | edytuj kod

Historia tanga[1] opisana jest w haśle o tangu argentyńskim. Historia figur tanga argentyńskiego sięga przełomu lat 1900.

Na podstawie kilkunastu podręczników tańca wydanych w Anglii, Francji, Niemczech, Włoszech i w Stanach Zjednoczonych z lat 1911–1925[2][3] wczesne figury tanga można pogrupować na osiem kategorii: corte, paseo, la marcha, ocho, krok skrzyżny (grapevine), ruedas (koło), media luna (półksiężyc), molinete (wiatrak)[4]. Z tego okresu początków lat 1900 zachowały się do tej pory: ocho, sentada, media luna, molinete, sandwich[5].

Figury tanga argentyńskiego różnią się od swoich wtórnych odmian – tanga amerykańskiego i tanga międzynarodowego. W latach 1920. i 1930. nauczyciele tańców towarzyskich w Wielkiej Brytanii starali się skodyfikować formy tańca, tak żeby uczniów różnych szkół uczyć podobnego zestawu podstawowych figur. W latach 20. XX wieku orkiestry tanga argentyńskiego grały w Londynie, m.in. w Hotelu Savoy. W 1922 roku nauczyciele z brytyjskiego związku tańca zaprosili nauczyciela tanga z Paryża, żeby zademonstrował swój styl tanga. Ten styl został zaadaptowany i był uczony do późnych lat 30. XX wieku. W roku 1933 niemiecki amator taneczny Freddie Camp przeniósł się do Londynu. Camp miał bardzo specyficzny styl tańczenia tanga, który polegał m.in. na gwałtownym ruchu głową z jednej strony na drugą. W 1935 roku Camp i jego partnerka pojawili się na turnieju tańca w Blackpool. Styl Campa wywołał ogromne powodzenie. Styl ten, nigdy nie tańczony w Argentynie, jest podstawą tanga międzynarodowego[6] i nie jest opisany tutaj.

Istotna transformacja w sposobie tańczenia tanga argentyńskiego nastąpiła w późnych latach 30. XX wieku po transformacji muzyki tanga w latach 20. W tym okresie jednym z najbardziej znanych milonguero był Carlos Alberto Estevez znany jako Petroleo, który wprowadził giro (obroty), enrosque (korkociąg) i sakady. Jedną z innowacji Petroleo był taniec oparty na kołowym ruchu, co stanowi strukturalną podstawę tanga do tej pory[7]. Krzyżyk (cruzada) został wprowadzony w późnych latach 30. XX wieku i spowodował znaczne rozszerzenie repertuaru figur tanga. W jednej z wersji historii tego kroku[8] został on wprowadzony przez Jose Orradre około 1938–1939 podczas praktyki z (mężczyzną) Recalde. Zanim wynaleziono cruzadę partnerzy wykonywali pierwszy krok razem w tym samym kierunku (promenada, salida americana).

Złoty okres tańca zaczyna się od lat 1940. W tym czasie powstaje także[9] styl tango fantasia, w którym w sposób swobodny tworzono nowe figury nie zważając na konwenanse i moralność tamtych czasów. Później tango fantasia przekształciło się w tango sceniczne. Obecnie pewne figury tango nuevo wywodzą się z tanga scenicznego.

Renesans tanga zaczął się od 1983 roku i panuje obecnie w roku 2011. W tym czasie osoby, które nie tańczyły tanga od jego upadku w końcu lat 1950[1] zaczęły je tańczyć na nowo, niektórzy uważali za swój obowiązek przekazania tanga następnej generacji. Początkowo renesans tanga był związany z dość skomplikowanymi figurami i tzw. tango show. Jednym z najbardziej wpływowych nauczycieli tego stylu był Antonio Todaro, który umarł w 1993 roku. Około roku 1994, nastąpił częściowy zwrot ku prostszemu stylowi, co było reakcją na "tango show". "Styl milonguero", który został tak nazwany przez Susanę Miller, nawiązywał – w odczuciu twórców tego stylu – do tradycji złotego wieku tanga. Jednym z czołowych tancerzy tego stylu był Carlos Gavito, który tańczył z Marcelą Duran w popularnym spektaklu Forever Tango (1994–2007). W pewien sposób uważano – w pewnym kręgu tancerzy – "styl milonguero" za bardziej autentyczny niż skomplikowany styl pierwszego okresu renesansu tanga pomiędzy 1983–1994.

Pogląd ten nie jest jednak powszechny. Gustavo Naveira, współtwórca w latach 1980 wraz z Fabianem Salasem a następnie Mariano Frúmboli tango nuevo, napisał w 2008 roku esej programowy Nowe Tango[1], w którym stwierdza:

Istnieje olbrzymie pomieszanie pojęć jak należy tańczyć tango. Termin "nowe tango" jest używane w odniesieniu do stylu tańca – jest to błąd. W rzeczywistości "nowe tango" to jest to, co się zdarzyło z tangiem od lat 1980. Nie jest to kwestia stylu... "Tango nuevo" oznacza, że taniec staje się bogatszy, lepszy, coraz bardziej interesujący – w tym sensie mamy nowy wymiar tanga... Ostatnio było wiele dyskusji wśród tancerzy tanga dotyczących sposobu trzymania partnerki – tango zostało podzielone na styl "trzymania otwartego" i "trzymania bliskiego". Jednak terminy "bliskie" i "otwarte" są pojęciami przestarzałymi. Jest to sposób myślenia, z którego widać, że w przeszłości słabo rozumiano samą technikę tańca. Ten uproszczony sposób myślenia – opisujący styl tanga na podstawie sposobu objęcia partnerki – zakłada, że tango się nie zmienia i jest statyczne. Dziś wiemy w sposób jednoznaczny, że sposób trzymania jest tylko jednym z elementów stylu.

W historii było wielu wybitnych milonguero – tancerzy, którzy tworzyli nowe figury i ich nazwy (patrz Norberto Esbrez, Antonio Todaro, Roberto Herrera, Juan Carlos Copes, Carlos Gavito, Gustavo Naveira).

Jak widać z powyższego krótkiego wstępu – opisy figur tanga argentyńskiego są z konieczności otwartym zadaniem. Istnieją obecnie materiały książkowe i coraz lepsze materiały audiowizualne. Istnieje wiele filmów instruktażowych dotyczących tanga argentyńskiego; w 2010 roku było ich przeszło 200[10]. Filmy instruktażowe (w większości po hiszpańsku z angielskimi tytułami) poświęcone są podstawom tanga i technice[11][12], tango nuevo[13][14][15][16], stylowi milonguero[17][18][19], różnym wybranym elementom tańca[20]. Istnieje wiele podręczników i słowników tanga, w tym opisów na stronach internetowych, jednak są to głównie tłumaczenia z języka hiszpańskiego na angielski[21].

Terminologia | edytuj kod

Nazwy kroków tanga argentyńskiego pochodzą w większości z języka hiszpańskiego. Angielska terminologia tanga argentyńskiego jest opisana w kilku książkach[22][23][24]. Polska terminologia tanga argentyńskiego jest oparta głównie na nazwach hiszpańskich podobnie jak ma to miejsce w innych obszarach językowych (np. w języku angielskim). Jednym z wyjątków w języku hiszpańskim jest angielska nazwa "sandwich" (kanapka) wprowadzona przez Carlosa Gavito[22]. Polska terminologia jest kodyfikowana na zajęciach tanga przez instruktorów tanga i dyskusjach grup internetowych. Obecnie (2011) nie ma polskich tłumaczeń lub polskich książek dotyczących figur tanga argentyńskiego.

Ilustracje w tym haśle są oparte na sesjach zdjęciowych z Homerem i Krystyną Ladas, znaną amerykańską parą instruktorów tanga oraz Lisette Perelle.

Podstawy | edytuj kod

Pozycja ciała i podstawowe elementy | edytuj kod

Wiele skomplikowanych figur tanga argentyńskiego opiera się na właściwym ustawieniu ciała. Kilka z podstawowych elementów jest opisanych w tabeli poniżej[25].

Volcada i colgada | edytuj kod

Ustawienie ciała "w osi" lub "od osi" rozdzielają dwie szerokie klasy figur i stylów tanga. Pozycja w pionie (na osi) to pozycja, gdzie jedna z nóg jest prawie prostopadła do podłogi[12]. Pozycje, w której ciało jest odchylone od pionu (od osi) nazywane są apile (hiszp. apilado, carpa, volcada) lub colgada[13].

Styl i objęcie | edytuj kod

Styl tańczenia tanga argentyńskiego zależał i zależy od wielu czynników, poczynając od kroju sukien kobiet w danej epoce, liczby osób na parkiecie, moralności czy miejsca. Tango może być tańczone w bliskim trzymaniu, w którym górna część ciała kobiety i mężczyzny są blisko siebie, lub w dalekim trzymaniu, w którym mężczyzna i kobieta pozostają od siebie prawie na wyciągnięcie rąk. Styl tańczenia tanga argentyńskiego nie zależy od sposobu trzymania partnerki. Wiele figur tanga-salon jest tańczonych w dalekim trzymaniu, ale można też zobaczyć pary tańczące tango-nuevo w bliskim trzymaniu. Styl milonguero (apilado) jest pewnym wyjątkiem, ponieważ bardzo bliskie objęcie partnerki uniemożliwia wykonanie pewnej kategorii figur i ich wariantów.

Według Carlosa Vega[26] objęcie w tangu jest jego najbardziej magicznym elementem.

Sposób trzymania | edytuj kod

Objęcie podczas nauki tanga | edytuj kod

Podczas nauki tanga argentyńskiego używane są specyficzne objęcia partnerów, które są pomocne w nauce techniki prawidłowego chodzenia i pozycji ciała.

Kroki i początek tańca (salida) | edytuj kod

Sposób chodzenia w tangu | edytuj kod

W kroku skrzyżowanym prowadzący idzie prawą nogą do przodu a partner (osoba prowadzona) wykonuje w tym czasie krok do tyłu prawą nogą, lub kiedy prowadzący idzie do przodu lewą nogą a partnerka wykonuje w tym czasie krok do tyłu lewą nogą. W kroku równoległym prowadzący idzie lewą nogą do przodu a partner (osoba prowadzona) wykonuje w tym czasie krok do tyłu prawą nogą, lub kiedy prowadzący idzie do przodu prawą nogą a partnerka wykonuje w tym czasie krok do tyłu lewą nogą. W innych tańcach towarzyskich krok skrzyżowany jest uważany za nieprawidłowy, chyba że zarówno prowadzący jak i prowadzona są zwróceni w tym samym kierunku. W tangu argentyńskim prowadzony może zmienić ciężar ciała z jednej ze stóp na drugą, podczas gdy prowadzona pozostaje na tej samej stopie; jest to także duża różnica w stosunku do innych tańców towarzyskich, gdzie zmiana ciężaru ciała prowadzącego musi być także wykonana przez prowadzoną. System skrzyżowany i system równoległy są nazwami, które zostały początkowo wprowadzone przez Gustavo Naveira i Fabiana Salasa. Z początku używali oni nazwy "równy" i "nierówny". W połowie lat 1990 zaczęli używać nazwy "system równoległy" i "system skrzyżowany", a następnie krok normalny i krok skrzyżowany. Natomiast zmiana ciężaru ciała w tangu jest nazywana contrapaso lub "contra-step". Tego typu zmiany można dokonywać w akcencie (rytmie) muzyki lub poza akcentem.

Krok podstawowy | edytuj kod

Krok podstawowy (paso básico, basico cuadrado y cruzado) jest używany w nauce tanga i prawie nigdy nie jest stosowany jako krok w tańcu. Dlatego jest nieco negatywnie określany jako "krok akademicki". Mimo to, zawiera podstawowe elementy używane przy bardziej skomplikowanych figurach tanga. Pomaga też w "ustaleniu notacji" opisywania różnych pozycji. Zaawansowani tancerze używają numeracji kroku podstawowego, żeby szybko przejść do specyficznego ustawienia nóg.

Krok podstawowy jest złożony z kroku do tyłu, kroku w bok w lewo, krzyżyka wykonywanego przez kobietę, kroku do przodu, i kroku w bok w prawo (pojęcia prawo i lewo, do tyłu i do przodu są określane z punktu widzenia prowadzącego). Krok podstawowy ma cztery fazy: rozpoczęcie (salida) – pozycja 1 i 2 oraz przejście z pozycji 2 do pozycji 3; marsz – pozycja 3 i 4; krzyżyk – pozycja 5; zakończenie – pozycja 6,7,8. Istnieje kilka wariantów kroku podstawowego.

Prostokąt (baldosa, cuadrado) jest figurą złożoną z sześciu kroków – mężczyzna rozpoczyna figurę prawą nogą do tyłu, następnie robi krok w lewo, do przodu, do przodu, w prawo, złączenie stóp. Prostokąt jest podobny do kroku podstawowego, ale wykonywany jest z pominięciem krzyżyka.

Niektórzy nauczyciele tanga uczą figury przez prezentację prostszych elementów. Po tym etapie przystępują do nauki improwizacji tanga. Zajęcia tanga dla początkujących koncentrują się na chodzeniu, krzyżyku czy ósemkach. Zazwyczaj złożona figura tanga składa się z części wyjściowej (salida), kombinacji różnych elementów tanga, a końcowy element nazywa się rezolucja (resolución). Ten podział umożliwia na bardzo szeroką gamę figur i możliwości improwizacji.

Początek tańca | edytuj kod

Ozdobniki i technika | edytuj kod

Technika kobiet i ozdobniki | edytuj kod

Oboje partnerzy mogą wykonywać w tango ozdobniki (adornos, decoration), które zazwyczaj nie są markowane (prowadzone). Do nich należą – aguja, amague, boleo, caricia, cuatro, enroscar, golpecito, lustrada, rulo. Widzowie często obserwują w tangu kobietę – jej elegancję ruchów, technikę wykonywania figur i interpretację muzyki. Mimo, że atrybuty te są w znacznej mierze indywidualne istnieją ogólne wskazówki co do tego jak właściwie przenosić wagę, układać stopy, prawidłowo wykonywać obroty a nawet pewne wskazówki wyrażania emocji.

Technika mężczyzn | edytuj kod

Technika, styl i rodzaj dekoracji typowe dla lidera opisane są w tej sekcji.

Sposoby wyrazu emocji | edytuj kod

Podniesienie ręki przez kobietę i łagodne ułożenie w ramionach partnera, sposób kontaktu i objęcia to jedne z wielu przykładów ekspresji emocji w tangu argentyńskim.

Warianty figur | edytuj kod

Elementy tanga można interpretować na różne sposoby używając do tego ustawienia ciała czy też elastyczności ruchu. Warianty te dają figurze bardziej lub mniej klasyczny wygląd, umożliwiają dużą ekspresję wyrazu i interpretacji muzyki.

Wiele z nowoczesnych kroków tanga argentyńskiego pochodzi z tanga tańczonego na estradzie dla publiczności. Kroki te są modyfikowane dla celów mniejszej sali czy też większej ilości tańczących i są teraz częścią stylu tango nuevo. Sposób wykonywania figur zależy od interpretacji muzyki lub sposobu wyrażania emocji. Istnieje kilka materiałów instruktażowych pokazujących sekwencję elementów tango nuevo – colgad i volcad[13][14][15].

Figury | edytuj kod

Krzyżyk i ocho | edytuj kod

Duża grupa klasycznych i eleganckich figur tanga argentyńskiego opiera się na dwóch podstawowych krokach: skrzyżowanym kroku do przodu oraz skrzyżowanym kroku do tyłu. Kombinacja tych kroków daje zarówno ocho (ósemki) oraz giros (obroty). Krzyżyk został wprowadzony w późnych latach 30. XX wieku i spowodował znaczne rozszerzenie repertuaru figur tanga[8].

Obroty | edytuj kod

Różnego rodzaju figury, w których obroty są podstawowym elementem są ważną częścią tanga argentyńskiego, zwłaszcza w tango-vals[20]. W tabeli są opisane popularne sekwencje obrotów.

Akcenty, blokady i pasady | edytuj kod

Pewna klasa kroków tanga polega na blokowaniu, przesuwaniu, i przechodzeniu wokół nóg partnera. Kroki te wprowadzają elementy zabawy i czynią taniec ciekawszym. Jest to metoda do zmuszania partnera do wybierania nieoczekiwanych rozwiązań. Istnieją różnego rodzaju warianty blokad i pasad i ich interpretacja i realizacja zależy od wielu elementów – m.in. od dostępnej przestrzeni czy też od pomysłowości partnera.

Sakady | edytuj kod

Gancho i enganche | edytuj kod

Boleo | edytuj kod

Colgada i volcada | edytuj kod

Inne | edytuj kod

Figury końcowe | edytuj kod

Typowe zakończenia tanga to proste figury, takie jak sandwich. Pomimo to często zakończenie tanga kojarzy się z dramatycznymi pozami. Niektóre z nich są opisane poniżej w tabeli.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Gift, Virginia: Tango, A History of Obsession (Tango, Historia Obsesji). autor, 2008. ISBN 1-4392-1462-X.
  2. Castle, Vernon i Castle, Irene: Modern Dancing. New York: Harper and Brothers, 1911.
  3. Clendenen, F. Leslie: Dance Mad: Or, the Dances of the Day. St. Louis: Arcade, 1914.
  4. a b Baim, Jo: Tango, Creation of a Cultural Icon. Bloomington i Indianapolis: Indiana University Press, 2007. ISBN 978-0-253-34885.
  5. Castro, Luis i Mendoza, Claudia: Argentinian tango, the dance in depth. Berkeley, CA: General Printing, 2007.
  6. Denniston, C.: The meaning of tango. The story of the Argentinian dance. Portico, 2007. ISBN 978-1-906032-16-6.
  7. Paz, Alberto i Hart, Valorie: Gotta tango, Argentine tango anywhere, anytime. Human Kinetics, 2008. ISBN 0-7360-5630-0. strona 102.
  8. a b Thompson, Robert Farris: Tango: the art history of love. New York: Pantheon Books, 2005. ISBN 0-375-40931-9. (rozdział The sobrepaso , strona 246)
  9. Dinzel, Rodolofo: El tango, una danza. Buenos Aires: Editora Corregidor, 1999.
  10. Video Resources for the Tango Dancer
  11. Paez, Luiza: Follower's technique by Luiza Paes (Technika kobiet opracowana przez Luiz Paes). Pulpo's Tango (Tango Pulpo), 2005. (ręce, ramiona, nogi, stopy, krok naturalny, skręt, ochos, obrót, krzyżyk, boleo, sacada, barrida, złączenie, enganche, dekoracje) (ang. • hiszp.).
  12. a b Balmaceda, Julio i Rosa, Corina: DVD, Tango secrets and basis (Sekrety tanga i podstawy), Vol. 1. Julio Balmaceda y Corina de la Rosa Prodduciones, 2005. (el eje, la intención, el caminar, la contraposición, el abrazo, basico cuadrado y cruzado, primer secuencia caminada, ocho adelante, ocho atrás, combinación del ocho adelante y atrás, medio giro derecha e izquirda) (ang. • hiszp.)
  13. a b c Rosas, Gustavo i Natoli, Gisela: Curso basico de colgadas y volcadas, Tango, Vol.1, Fusion tango nuevo y tradicional (Połączenie tanga nuevo i tradycyjnego). Gus Producciones, 2007. DVD, po hiszpańsku z angielskimi podpisami (colgada en línea, colgada circular, colgada en apertura, colgada en apertura con cruce atrás, arrastre con colgada, colgada en cruce atrás, colgada en ocho atrás, colgada en suspensión, ochos atrás bloqueados en volcada, volcada con dibujo círcular de la pierna libre, ocho cortado, secuencias de colgadas & volcadas).
  14. a b Rosas, Gustavo i Natoli, Gisela: Curso basico de colgadas y volcadas, Tango, (Kurs podstawowy colgad i volcad, Tango) Vol.2, Fusion tango nuevo y tradicional (Połączenie tanga nuevo z tradycyjnym). Gus Producciones, 2008. DVD, po hiszpańsku z angielskimi podpisami (sanguchito colgado, sanguchito colgado y gancho, colgada en apertura, barrida, colgada y gancho, americana, colgada y gancho, boleo, colgada y sacada, colgada en apertura con cruce, volcada y gancho, volcada líneal y circular).
  15. a b Rosas, Gustavo i Natoli, Gisela: Tango "Milonguero Nuevo", Vol. 1, Tango tradicional con elementos nuevos (Tango tradycyjne z elementami nuevo). Gus Prodduciones, 2010. (krok Giseli, zatrzymanie i pasada, soltada z obrotem w prawo, zatrzymanie i colgada, soltada i sacada do tyłu, zablokowana soltada, boleo liniowe, boleo liniowe i enganche, volcady i colgady, krok podstawowy, prosta salida, salida skrzyżowana (salida lat 1940), ocho do tyłu, ocho do przodu)
  16. a b c Paez, Luiza oraz Esbrez, Norberto ("Pulpo"): Pulpo's tango en La Patriótica (Tango Pulpo w La Patriótica ). (sacady schwytane, sacaday zawinięte, przesunięcie, podstawowe gancha, 3 gancha, 4 gancha, gancho boleo, gancho przemieszczone, enganche)
  17. Gavito, Carlos i Duran, Marcela: Un tal Gavito (Ktoś nazwany Gavito), Classes de tango (Klasy tanga), DVD oraz taśma, Vol. 1. MusicMedia Productions, 2000. (salida w dwóch krokach, salida lub krok podstawowy, cadencja z przesuwanym krokiem kobiety, chodząc na krawędzi dachu, korkociąg, spacer z sacadą i boleo (rola kolana), chodzenie po obu stronach kobiety, cadencja z obrotem, "wachlarz" z barridą, sacadą i boleo, enrosque i spacer).
  18. a b Gavito, Carlos i Duran, Marcela: Un tal Gavito (Ktoś nazywany Gavito), Classes de tango (Lekcje tanga), DVD oraz taśma, Vol. 2. MusicMedia Productions, 2000. (salida-namiot, barrida z tylną kanapką, barrida z obrotem do przodu, boleo z traspie, sacada do tylu, krzyżyk z przodu, naturalny krzyżyk, enrosque, sacada-sacada, ucieczka z boleo).
  19. a b Gavito, Carlos oraz Duran, Marcela: Un tal Gavito (Ktoś nazwany Gavito) , Classes de tango (Lekcje tanga), DVD oraz tape, Vol. 3. MusicMedia Productions, 2000. (czekanie, piękno i prostota, dyskretne spojrzenia, delikatne wyrazy uczucia, apíle, synkopowana salida, obroty z kanapkami, barrida z pozycji 2, podwójny krzyżyk, koło z kanapkami, wymuszona barrida).
  20. a b c Balmaceda, Julio i Rosa, Corina: DVD, Tango giros, Vol. 2.. Julio Balmaceda y Corina de la Rosa Prodduciones, 2005. (podstawy ruchu obrotowego, struktura obrotu, synkopacja w czasie obrotu, medio tempo dla kobiety, obroty z entradą (różnica pomiędzy sakadą i entradą), obrót z entradą w prawo, obrót z entradą w lewo, obrót z entradą w obie strony, ćwiczenia – lapiz, obrót w lewo (lapiz), ćwiczenia – lapiz: kobieta, obrót z entradą i lapiz (ołówek) w prawo, obrót z sekwencją enrosque (skętów), obrót z entradą i sakadą, obrót z entradą i sakadą dla mężczyzną, La Bordona)
  21. Tango Terminology
  22. a b Saba, Benzecry: New glossary of tango dance, key tango Argentino dance terms, wstęp Juan Carlos Copes oraz Carlos Gavito, epilog Miguel Angel Zotto. Abrazos, 2010, s. 88. ISBN 9789872448189.
  23. Saba, Gustawo Benzecry: Embracing tango, techniques and metaphors between tango and life. Abrazos, 2007. ISBN 978-3-939871-03-3.
  24. Turner, David: A passion for tango. Dingley Press, 2004. ISBN 0-9547083-1-8.
  25. Różne nazwy tych samych elementów tańca zaznaczone są w (nawiasach) zwłaszcza wtedy, kiedy nie wiadomo, która z nazw jest dominująca – przykładem może być entrada i sacada lub voleo i boleo.
  26. Vega, Carlos: Danzas y canciones argentinas. Teoria e investigacion. Buenos Aires, Establecimento Grafico de E. Ferrero: 1936.
Na podstawie artykułu: "Figury tanga argentyńskiego" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy