Ford Expedition


Ford Expedition w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Expeditionsamochód osobowy typu SUV klasy aut pełnowymiarowych produkowany pod amerykańską marką Ford od 1997 roku. Od 2017 roku produkowana jest czwarta generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Ford Expedition I - tył

Ford Expedition I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1997 roku.

Expedition został stworzony by konkurować z takimi samochodami jak Chevrolet Tahoe, GMC Yukon czy Toyota Land Cruiser. Zastąpił dużego Forda Bronco. Mógł pomieścić do ośmiu pasażerów (z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń) i holować 3600 kg. W 1999 r. Expedition został lekko przestylizowany[1].

W 1997 roku samochód zdobył tytuł North American Truck of the Year[2].

Silniki:

  • 4,6 l V8, 160 kW (1997–1998)
  • 4,6 l V8, 179 kW (1999–2002)
  • 5,4 l V8, 172 kW (1997–1998)
  • 5,4 l V8, 194 kW (1999–2002)


Druga generacja | edytuj kod

Ford Expedition II - tył

Ford Expedition II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2002 roku.

Expedition drugiej generacji został zbudowany na fordowskiej platformie U, mógł holować 3800 kg. Nowościami w ofercie były m.in. elektrycznie składany trzeci rząd siedzeń i kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne[3].

Expedition używa znaków U1 na 5. i 6. miejscu numeru VIN.

Silniki:

  • 4,6 l V8, 173 kW (2003–2005)
  • 5,4 l V8, 194 kW (2003–2005)
  • 5,4 l 24V V8, 223 kW (2005–2006)


Trzecia generacja | edytuj kod

Ford Expedition III - tył Ford Expedition III EL po liftingu

Ford Expedition III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 roku.

Expedition trzeciej generacji jest budowany na fordowskiej platformie T, która dysponuje m.in. niezależnym tylnym zawieszeniem. Jak w poprzednich latach, model jest wyposażany w 5,4-litrowy silnik V8, którego moc wystarcza do holowania nawet 4130 kg. Hybrydowa jednostka napędowa oparta na 4,6-litrowy silniku benzynowym i/lub 4,4-litrowy diesel mogą być dostępne w przyszłości[4].

Przedłużona wersja modelu Expedition, Expedition EL (ang. extended length), zastąpiła Forda Excursiona i może konkurowac np. z Chevroletem Suburbanem czy GMC Yukonem XL. W Kanadzie i Meksyku ta wersja jest sprzedawana jako Expedition Max. EL/Max jest o niecałe 40 cm dłuższy od wersji standardowej.


Czwarta generacja | edytuj kod

Ford Expedition I - tył

Ford Explorer IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 2017 roku.

W lutym 2017 roku Ford przedstawił pierwsze od 15 lat, zupełnie nowe wcielenie modelu Expedition. Podobnie jak bliźniaczy, przedstawiony w podobnym czasie Lincoln Navigator, samochód zbudowano na nowej platformie koncernu Forda. Przełożyło się to na wyraźnie większe, masywniejsze nadwozie i masywniejszą sylwetkę[5]. Tym razem, producent zdecydował się oferować Expeditiona wyłącznie z jednym rozstawem osi. Samochód trafił do sprzedaży w Ameryce Północnej pod koniec września 2017 roku[6].


Ciekawostki | edytuj kod

  • Kanadyjska wersja Forda może pomieścić do ośmiu pasażerów, w przeciwieństwie do amerykańskiej, która mieści dziewięciu.
  • 20% produkcji modelu Expedition jest sprzedawane w Teksasie.
  • Pierwszy Expedition trzeciej generacji został podarowany rodzinie Peterów z miasta Jamaica w stanie Nowy Jork w ramach programu ABC Dom nie do poznania (Extreme Makeover: Home Edition), wyemitowanego 7 maja 2006 r.

Przypisy | edytuj kod

  1. 2003 Ford Expedition Overview (ang.). [dostęp 2019-12-03].
  2. The North American Car and Truck of the Year Awards – PREVIOUS FINALISTS & WINNERS (ang.). northamericancaroftheyear.org. [dostęp 2013-09-23].
  3. FORD'S EXPEDITION TAKES ON TAHOE, SEEKS CONQUEST SALES (ang.). [dostęp 2019-12-03].
  4. Consumer Reviews (ang.). [dostęp 2019-12-03].
  5. 2018 Ford Expedition revealed (ang.). [dostęp 2019-12-03].
  6. Recently Revealed 2018 Expedition Added to Ford Project Vehicle Program (ang.). [dostęp 2019-12-03].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Ford Expedition" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy