Ford Explorer


Ford Explorer w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Explorersamochód osobowy typu SUV klasy średniej, a następnie klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Ford od 1990 roku[1]. Od 2019 roku produkowana jest szósta generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Ford Explorer I - tył Ford Explorer Sport I

Ford Explorer I został po raz pierwszy zaprezentowany w marcu 1990 roku. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśm montażowych 12 kwietnia 1990 roku.

Pojazd został wyposażony w produkowanej w niemieckiej fabryce koncernu w Kolonii silnik V6 o pojemności 4 litrów i mocy maksymalnej 155 KM. W 1993 roku wzmocniono silnik do 170 KM.

Wersje wyposażeniowe[1] | edytuj kod

  • XL
  • XLS
  • XLT
  • Eddie Bauer
  • Limited

Silnik | edytuj kod

  • V6 4.0l OHV Cologne


Druga generacja | edytuj kod

Ford Explorer II - tył Ford Explorer Sport II

Ford Explorer II został po raz pierwszy zaprezentowany w 1994 roku.

Pierwsze egzemplarze drugiej generacji Explorera trafiły do salonów na rynek z początkiem 1995 roku. Samochód powstał na wydłużonej platformie poprzednika, awansując wymiarami do klasy wyższej. Z zewnątrz samochód również zdradza pokrewieństwo z poprzednikiem m.in. podobnym kształtem nadwozia, identycznym kształtem drzwi i zbliżoną linią okien. Explorer II był pierwszym SUV-em na rynku, który miał jednocześnie zamontowane poduszki powietrzne kierowcy oraz pasażera[2].

Samochód dostępny był z nową jednostką napędową konstrukcji Forda. Było to 5-litrowe V8 o mocy 210 KM, które uzupełniło dotychczasową ofertę silnikową składającą się z mniejszego V6 rozwijającego 205 KM[3].

Eksport | edytuj kod

Explorer drugiej generacji był pierwszym wcieleniem tego amerykańskiego SUV-a, którego zaoferowano także klientom w Europie oraz ponadto - także w Australii i RPA. O ile na tym drugim rynku oferowano jeszcze kolejne dwa wcielenia Explorera, tak w Europie samochód zniknął z rynku w 2000 roku z powodu niezadowalających wyników sprzedażowych[4].

Silniki | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

Ford Explorer III Ford Explorer Sport III Ford Explorer Sport Trac I

Ford Explorer III został zaprezentowany w listopadzie 2000 roku.

Prace konstrukcyjne nad trzecim wcieleniem Explorera ruszyły w 1997 roku, a oficjalna premiera miała miejsce jesienią 2000 roku. Samochód zyskał radykalnie odmieniony wygląd, charakteryzując się bardziej muskularnymi kształtami nadwozia i masywnym przednim pasem[5].

Wraz z wprowadzeniem trzeciej generacji modelu dodano do wnętrza trzeci rząd siedzeń, dzięki którym auto stało się pojazdem siedmioosobowym. W 2002 roku po raz ostatni można było zamówić pojazd wyposażony w ręczną skrzynię biegów.

Samochód oferowano aż w trzech wersjach nadwoziowych - poza pięciodrzwiowym SUV-em, po raz trzeci i zarazem ostatni ofertę rozbudował trzydrzwiowy wariant Sport oparty na poprzedniku, a także pickup Sport Trac - również będący jedynie głęboko zmodernizowanym modelem drugiej generacji.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Sport Value
  • Sport Choice
  • XLS
  • Sport Premium
  • XLT
  • Eddie Bauer
  • Limited

Silniki | edytuj kod

  • V6 4.0 213 KM
  • V8 4.6 242 KM


Czwarta generacja | edytuj kod

Ford Explorer IV - tył Ford Explorer Sport Trac II

Ford Explorer IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 2005 roku.

Czwarta generacja pojazdu jest większa od poprzednich za sprawą nowego modelu - Freestyle, który uplasował się wymiarowo między Explorerem a kompaktowym Escape'm. Przy okazji zmodyfikowano wnętrze pojazdu oraz tylne zawieszenie, a także wprowadzono elektrycznie składany trzeci rząd siedzeń. W przeciwieństwie do poprzednich generacji modelu zaprzestano produkcji wersji przeznaczonej do ruchu lewostronnego.

W 2006 roku czwarta generacja Explorera zajęła drugie miejsce w konkursie North American Truck of the Year. Wyprzedziła go Honda Ridgeline[6].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • XLT

Sinliki | edytuj kod


Piąta generacja | edytuj kod

Ford Explorer V - tył Ford Explorer V po liftingu

Ford Explorer V został po raz pierwszy zaprezentowany pod koniec 2010 roku.

Auto zostało poprzedzone zaprezentowanym w styczniu 2008 roku w Detroit konceptem pod nazwą Ford Explorer America. Samochód zbudowano na płycie podłogowej, którą dzieli z m.in. Fordem Flex oraz Taurus. Produkcję pojazdu rozpoczęto 3 grudnia 2010 roku.

Lifting | edytuj kod

W listopadzie 2014 roku przedstawiono model po gruntownej modernizacji, w ramach której całkowicie zmodyfikowano wygląd pasa przedniego. Pojawiły się nowe reflektory, inny kształt atrapy chłodnicy i nowe zderzaki. Odświeżono także wkłady tylnych lamp[7].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Base
  • XLT
  • Limited

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. 4,2 calowy wyświetlacz LCD umieszczony obok prędkościomierza; system ustawień kierowcy dopasowany do danego kluczyka, system filtrujący powietrze w kabinie, wyjście AUX/media, tempomat, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, centralny zamek z funkcją blokady tylnych drzwi, cztery gniazda 12V.

W zależności od wersji wyposażeniowej pojazd opcjonalnie wyposażyć można m.in. w automatyczne światła, automatyczną skrzynię biegów z funkcją manualnej zmiany biegów przyciskiem na drążku, podgrzewane lusterka z kierunkowskazami LED, czujniki cofania, składane elektrycznie lusterka zewnętrzne z funkcją ustawień kierowcy, stylistyczne podświetlenie wnętrza, regulację pedałów z funkcją pamięci, dwustrefową automatyczną klimatyzację, w pełni regulowany elektrycznie fotel kierowcy, samo ściemniające się lusterko wewnętrzne, kamerę cofania, gniazdko 110V, bezkluczykowy zamek z zapłonem, system synchronizacji z pilotem od bramy garażowej oraz multimediami, telefonem oraz nawigacją[8].

Silniki | edytuj kod

  • R4 2.0 EcoBoost Turbo 237 KM
  • V6 3.5 Duratec Ti-VCT 290 KM
  • V6 3.5 EcoBoost TwinTurbo
  • V6 3.7 Cyclone Ti-VCT


Szósta generacja | edytuj kod

Ford Explorer VI ST - tył europejski Ford Explorer VI PHEV

Ford Explorer VI został zaprezentowany po raz pierwszy w styczniu 2019 roku.

Szósta generacja Explorera miała swój debiut na początku 2019 roku na Detroit Auto Show. Samochód pod kątem stylistycznym przeszedł istotne zmiany - zyskał bardziej agresywny wygląd, ostrzejsze kanty i bardziej wyraziste akcenty stylistyczne. Reflektory zyskały strzelisty kształt, a atrapa chłodnicy ma trapezoidalny kształt. Nadwozie jest dłuższe, ale i niższe i tak samo szerokie, jak poprzednik. Wyraźnie zmienił się jednak rozstaw osi, który pozwolił wygospodarować w kabinie pasażerskiej znacznie więcej przestrzeni[9]. Explorer VI na rynku amerykańskim oferowany jest w wersji benzynowej, sportowej ST oraz spalinowo-elektrycznej Hybrid. Produkcja ruszyła 6 maja 2019 roku.

Europa | edytuj kod

W kwietniu 2019 roku Ford przedstawił oficjalne fotografie i specyfikację europejskiej odmiany Explorera VI, przywracając tego dużego SUV-a do sprzedaży na Starym Kontynencie pierwszy raz od 20 lat, kiedy to wycofano tutaj model drugiej generacji po kilku latach obecności. Z powodu zaostrzających się norm emisji spalin z 2020 rokiem, Explorer będzie tu oferowany tylko w spalinowo-elektrycznej odmianie PHEV będącej hybrydą typu plug-in[10]. Umożliwia ona ładować mały silnik elektryczny z gniazdka, który pozwala przejechać ok. 50 kilometrów na samym prądzie[11]. Oficjalny debiut europejskiego Explorera miał miejsce we wrześniu 2019 roku na Salonie we Frankfurcie[12]. Samochód zastąpi w tutejszej ofercie mniejszy model Edge.

Silniki | edytuj kod

  • R4 2.3 EcoBoost Turbo 237 KM
  • V6 3.0 EcoBoost
  • V6 3.0 EcoBoost Plug-in Hybrid


Przypisy | edytuj kod

  1. a b Encyklopedia samochodów terenowych. Jiří Fiala. Warszawa: Bellona, 2010, s. 93. ISBN 978-83-11-11912-3.
  2. FORD EXPLORER 2 GENERACJI Generacja (pol.). [dostęp 2019-10-25].
  3. Katalog samochodów - Ford Explorer (pol.). [dostęp 2019-10-25].
  4. Ford Explorer 4.0 - Nieudana ekspansja (pol.). [dostęp 2019-10-25].
  5. Ford Explorer project leader aimed at a global standard (ang.). [dostęp 2019-10-25].
  6. The North American Car and Truck of the Year Awards - Previous Winners (ang.). northamericancaroftheyear.org. [dostęp 2013-09-23].
  7. Mehr Luxus im Entdecker (niem.). [dostęp 2019-10-25].
  8. A. Łukasiewicz: Nowy Ford Explorer - magiczna formuła?. amerykany.v10.pl, 2010-08-05. [dostęp 2014-09-15].
  9. owy Ford Explorer debiutuje za oceanem. Dobrze byłoby go mieć w Europie (pol.). [dostęp 2019-10-25].
  10. Ford Explorer PHEV dla Europy. Ogromny SUV przyjedzie także do Polski (pol.). [dostęp 2019-10-25].
  11. Ford Explorer. Dla Europy w wersji Plug-In Hybrid (pol.). [dostęp 2019-10-25].
  12. Fani amerykańskich aut łączcie się. Na polski rynek wraca Ford Explorer (pol.). [dostęp 2019-10-25].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Ford Explorer" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy