Ford Galaxy


Ford Galaxy w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Galaxyosobowy van klasy średniej produkowany pod amerykańską marką Ford od 1995 roku. Od 2015 roku produkowana jest trzecia generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Ford Galaxy I - tył Ford Galaxy I po liftingu Ford Galaxy I - tył po liftingu

Ford Galaxy I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1995 roku.

W połowie lat 90. XX wieku Ford, po wieloletniej kooperacji z niemieckim Volkswagenem w Ameryce Południowej, zdecydował się skorzystać z partnerstwa także na potrzeby rynku europejskiego. W ten sposób, powstał duży van Galaxy będący bliźniaczą konstrukcją wobec modeli Volkswagen Sharan i SEAT Alhambra[1]. Pod kątem wizualnym, model Forda wyrózniał się inną atrapą chłodnicy oraz zmodyfikowanym układem tylnych lamp, wraz z oznaczeniami producenta.

Pierwsza generacja samochodu wyróżniała się dużym, jednobryłowym nadwoziem z przednią szybą ściętą pod dużym kątem w tej samej linii, co maska. Ford Galaxy I był opcjonalnie samochodem siedmioosobowym z siedmiona niezależnymi fotelami. Były one wysoko osadzone, z dużymi schowkami umieszczonymi w podłodze.

Lifting | edytuj kod

W 2000 roku, w tym samym czasie co bliźniacze modele Volkswagena i Seata, Ford Galaxy pierwszej generacji przeszedł rozległą restylizację. W jej ramach zmienił się wygląd pasa przedniego, jak i tylnej części nadwozia. Reflektory stały się większe, upodabniając kształtem do modelu Mondeo, podobnie jak łukowata atrapa chłodnicy. Zmienił się też kształt tylnych lamp, które zyskały czerwono-białą kolorystykę w wielokształtnym formacie[2].

W kabinie pasażerskiej pojawił się zupełnie nowy projekt kokpitu. Deska rozdzielcza zachowała bardziej kanciaste kształty, a konsolę centralną zdobiły potrójne, kwadratowe nawiewy. Koło kierownicy i zegary zapożyczono z modelu Mondeo. W przeciwieństwie do modelu sprzed modernizacji, Galaxy I po liftingu zyskał dużo indywidualnych cech względem modeli Volkswagen Sharan i SEAT Alhambra[3].

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.0l DOHC
  • L4 2.3l DOHC
  • L4 2.8l VR6
  • L4 1.9l TDI


Druga generacja | edytuj kod

Ford Galaxy II - tył Ford Galaxy II po liftingu

Ford Galaxy II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 roku.

Opracowując drugą generację Forda Galaxy, producent zdecydował się zakończyć partnerstwo z Volkswagenem. Tym razem była to samodzielna konstrukcja, opracowana w nurcie stylistycznym Kinetic Design. Nadwozie zachowało jednobryłową, kanciastą sylwetkę, z dużą tylną szybą i agresywnie stylizowanymi reflektorami. W stylistyce wykorzystano też motyw trapezu, a karoseria została wykonana z lepszej jakości materiałów[4].

Lifting | edytuj kod

W styczniu 2010 roku zaprezentowano wersję po faceliftingu. W jego ramach samochód przeszedł kosmetyczne zmiany wizualne, zyskując większą atrapę chłodnicy z innymi, chromowanymi poprzeczkami, a także przestylizowane zderzaki[5].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Trend
  • Ghia
  • Titanium

Silniki | edytuj kod

Benzynowe:

  • 2.0 Duratec: 107 kW/145 KM
  • 2.3 Duratec: 118 kW/161 KM – dostępny jedynie automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów Durashift EST

Diesle:

  • 1.8 TDCi: 92 kW/125 KM – dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.
  • 2.0 TDCi: 82 kW/115 KM – dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.
  • 2.0 TDCi: 96 kW/130 KM – dostępny w Polsce tylko ze skrzynią automatyczną A6.
  • 2.0 TDCi: 103 kW/140 KM – dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów oraz skrzynią automatyczną A6.
  • 2.2 TDCi: 129 kW/175 KM – dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.

Silniki (FL) | edytuj kod

Benzynowe (normy emisji spalin Euro V):

  • 1.6 EcoBoost SCTi 118 kW/160 KM – dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.
  • 2.0 Duratec 107 kW/145 KM – dostępny również jako Flexifuel (wielopaliwowy: benzyna, mieszanka E85), dostępny z 5-biegową manualną skrzynią biegów.
  • 2.0 EcoBoost SCTi 149 kW/203 KM – dostępny zarówno z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów jak i dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów PowerShift.
  • 2.0 EcoBoost SCTi 176 kW/240 KM – dostępny zarówno z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów jak i dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów PowerShift.

Diesle (wszystkie z filtrem cząstek stałych DPF, normy emisji spalin Euro V):

  • 1.6 TDCi 85 kW/115 KM, dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.
  • 2.0 TDCi 103 kW/140 KM, dostępny zarówno z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów jak i dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów PowerShift (do 2010-09 dostępny także bez filtra DPF – norma Euro IV).
  • 2.0 TDCi 120 kW/163 KM, dostępny zarówno z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów jak i dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów PowerShift.
  • 2.2 TDCi 129 kW/175 KM dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów (niedostępny od 2010-09).
  • 2.2 TDCi 147 kW/200 KM dostępny z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów oraz skrzynią automatyczną A6.


Trzecia generacja | edytuj kod

Ford Galaxy III - tył

Ford Galaxy III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2015 roku.

Trzecia generacja Forda Galaxy została zaprezentowana w kwietniu 2015 roku, a seryjna produkcja ruszyła 12 września 2015 roku. W stosunku do poprzednika, samochód przeszedł ewolucyjny zakres zmian. Samochód otrzymał m.in. całkowicie nową przednią i tylną część nadwozia, nowe wnętrze, poprawiono poziom wyposażenia (wyposażono w m.in. system multimedialny), oraz dodano układy poprawiające bezpieczeństwo jazdy[6].

Płyta podłogowa i stylizacja bocznej części auta (w tym linia okien) pozostały praktycznie bez zmian. Rewolucji nie ma również w zakresie jednostek napędowych – przeszły one modernizację, ale są to generalnie te same jednostki, które stosowano w Galaxy II.[7]

Lifting | edytuj kod

W październiku 2019 roku Ford Galaxy trzeciej generacji razem z pokrewnym modelem S-Max przeszedł obszerną modernizację wyglądu. Z przodu pojawił się nowy zderzak, z większy, owalnokształtnym wlotem powietrza. Ponadto zmieniło się wyposażenie modelu i odświeżono gamę jednostek napędowych, wprowadzając m.in. wariant hybrydowy[8].

Wersje wyposażenia | edytuj kod

  • Zetec
  • Titanium
  • Titanium X

Silniki | edytuj kod

  • 1.5 EcoBoost 160 KM (240 Nm)
  • 2.0 EcoBoost 240 KM (345 Nm)
  • 2.0 TDCi 120 KM (310 Nm)
  • 2.0 TDCi 150 KM (350 Nm)
  • 2.0 TDCi 180 KM (400 Nm)
  • 2.0 TDCi 210 KM (450 Nm)

Silniki (FL) | edytuj kod

  • 1.5 EcoBoost 165 KM (242 Nm)
  • 2.0 EcoBlue 120 KM (340 Nm)
  • 2.0 EcoBlue 150 KM (370 Nm)
  • 2.0 EcoBlue 190 KM (400 Nm)
  • 2.0 EcoBlue 240 KM (500 Nm)


Przypisy | edytuj kod

  1. Encyklopedia samochodów terenowych. Jiří Fiala. Warszawa: Bellona, 2010, s. 93. ISBN 978-83-11-11912-3.
  2. FORD GALAXY 1 GENERACJI (pol.). [dostęp 2020-04-13].
  3. Ford Galaxy, VW Sharan i Seat Alhambra - Trojaczki z problemami (pol.). [dostęp 2020-04-13].
  4. Ford Galaxy 2.0 TDCi - niedrogi, praktyczny i oszczędny (pol.). [dostęp 2020-04-13].
  5. Tygodnik Auto Świat, nr 1, 28 grudnia 2009
  6. Ford Galaxy 2015. Cena w Polsce od 118 100 zł [galeria (pol.). [dostęp 2020-04-13].
  7. Nowy Ford Galaxy (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 17-04-2015].
  8. Ford S-Max i Galaxy – pora na lifting i automatyczne ostrzeganie o zagrożeniach na drodze (pol.). [dostęp 2020-04-13].
Na podstawie artykułu: "Ford Galaxy" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy