Formuła 1 Sezon 2009


Formuła 1 Sezon 2009 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Sezon 2009 Formuły 1 – 60 sezon o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł mistrzowski wśród kierowców wywalczył Jenson Button, zaś wśród konstruktorów zespół Brawn.

Spis treści

Opis sezonu | edytuj kod

McLaren MP4-24 Ferrari F60 BMW F1.09 Renault R29 Toyota TF109 Toro Rosso STR4 Red Bull RB5 Williams FW31 Force India VJM02 Brawn BGP 001

Prezentacje i pierwsze testy samochodów | edytuj kod

Testy zimowe 2008/2009 | edytuj kod

* W tabelce uwzględnione jedynie te sesje testowe, w których brały udział co najmniej dwa zespoły.
† pomimo przerwania sesji testowej ustalono klasyfikację[53].

Lista startowa | edytuj kod

Zmiany | edytuj kod

Przed sezonem | edytuj kod

W trakcie sezonu | edytuj kod

Szczegóły | edytuj kod

  • 3 lipca 2008 r. David Coulthard ogłosił zakończenie kariery z końcem sezonu 2008.[65]
  • Mark Webber przedłużył kontrakt z zespołem Red Bull Racing na sezon 2009.[66]
  • Sebastian Vettel przeszedł z zespołu Scuderia Toro Rosso do głównego zespołu marki Red Bull w Formule 1 – Red Bull Racing. Niemiec zastąpi odchodzącego na sportową emeryturę Szkota, Davida Coultharda, jednak ten pozostał w zespole już w roli kierowcy testowego.
  • Timo Glock oraz Jarno Trulli przedłużyli kontrakt z zespołem Toyota[67].
  • Kimi Räikkönen przedłużył kontrakt z zespołem Ferrari do końca sezonu 2010.[68]
  • Robert Kubica i Nick Heidfeld przedłużyli kontrakt z BMW do 2009 roku.
  • Force India będzie od nowego sezonu korzystać z jednostek napędowych firmy Mercedes-Benz. Zespół zrezygnował tym samym z jednostek napędowych Ferrari. Jednym z powodów rezygnacji był fakt, iż Ferrari nie dało Force India gwarancji na dostarczenie systemu odzyskiwania energii kinetycznej KERS, w przeciwieństwie do Mercedesa, który od sezonu 2009 będzie dostarczał Force India w pakiecie: silnik Mercedesa, skrzynię biegów, układy hydrauliczne oraz wyżej wymieniony system[69].
  • Giancarlo Fisichella, Adrian Sutil i Vitantonio Liuzzi przedłużyli kontrakty z zespołem Force India[70].
  • Honda Motor Co., Ltd., 5 grudnia 2008, podjął decyzję o wycofaniu zespołu Honda Racing F1 Team z wyścigów Formuły 1 do marca 2009[71][72][73]. Odejście Hondy z Formuły 1 miało przynieść koncernowi oszczędności, ponieważ na rynek samochodowy również dotknął kryzys, jednak producenta mogło srogo kosztować odejście z Formuły 1. Mianowicie za zerwanie kontraktu team musiałby zapłacić Jensonowi Buttonowi 35 milionów dolarów. Pozostałym wierzycielom (inżynierom, dostawcom opon, dostawcom paliwa) koncern również należne byłyby odszkodowania. W sumie odszkodowania miały przekroczyć sumę 150 milionów dolarów[74]. 27 lutego pojawiły się doniesienia jakoby zespół został przejęty przez dotychczasowy zarząd i miał przyjąć nazwę Brackley F1 lub Brawn Racing[75][76]. Pojawiły się też przypuszczenia, że Honda będzie wspierać finansowo zespół przez cały rok 2009, a może nawet i kolejny, co miałoby jej umożliwić ewentualne odzyskanie kontroli nad nim, jeśli sytuacja ekonomiczna na świecie poprawi się w przyszłym roku. Ostatecznie, 5 marca Ross Brawn oficjalnie potwierdził powstanie nowego zespołu o nazwie Brawn GP Formula One Team. Kierowcami zespołu pozostali Jenson Button i Rubens Barrichello, zaś dostawcą silników będzie Mercedes-Benz[9].

Zmiany w regulaminie | edytuj kod

  • Powrót do opon typu „slick”.
  • FIA planowała wprowadzić zakaz używania koców grzewczych do opon. Po testach nowych opon kierowcy wyrazili jednak obawy związane z dużą różnicą pomiędzy prędkościami samochodów ze świeżymi oponami a tymi które używały rozgrzanych opon. Ostatecznie federacja zrezygnowała z wprowadzenia nowego przepisu[77].
  • FIA zezwoliła na stosowanie technologii odzysku energii w celu zwiększenia mocy i wydajności bolidów, z ang. KERS.
  • Została znacznie zmieniona aerodynamika bolidów w celu zwiększenia liczby wyprzedzeń. Zostały wprowadzone ruchome przednie płaty skrzydeł. Na każdym okrążeniu są dopuszczalne dwie zmiany o maksimum 6 stopni. Ponadto środkowa część skrzydła jest standardowa i homologowana przez FIA. Przednie skrzydło jest znacznie obniżone w stosunku do płaszczyzny toru oraz poszerzone. Tylne skrzydło jest zaś zwężone i podniesione w stosunku do płaszczyzny jezdni. Zmniejszyło to zawirowania powietrza za bolidem.
  • Przepis zakazu tankowania, kiedy na torze znajduje się Safety Car, został wycofany.
  • Liczba obrotów silnika została ograniczona do 18000 na minutę.
  • Zakaz testowania w trakcie sezonu, poza wyjątkiem sesji testowych w ramach weekendów grand prix.
  • Rezygnacja z zasady jednego silnika na dwa weekendy wyścigowe. Na cały sezon każdemu kierowcy przysługiwało 8 silników. Użycie dziewiątego silnika oznaczało karę obniżenia pozycji startowej o 10 miejsc. Ponadto, każdy zespół miał do dyspozycji cztery dodatkowe jednostki napędowe, które mógł przeznaczyć na sesje testowe[78].
  • Początkowo Światowa Rada Sportów Motorowych (WMSC) planowała wprowadzić do F1 przepis, o tym, że Mistrzem Świata w klasyfikacji kierowców zostaje ten, kto wygra największą ilość wyścigów. Przepis ten został jednak zablokowany przez FOTA. W sezonie 2009 nadal obowiązywała punktacja 10-8-6-5-4-3-2-1.[79]

Eliminacje | edytuj kod

Kalendarz FIA na sezon 2009 (nowe eliminacje lub tory w stosunku do sezonu 2008 zostały wyróżnione):

1 Wyścig nocny – rozegrany przy sztucznym oświetleniu.
2 Wyścig dzienno-nocny – start wyścigu ma miejsce przed zachodem słońca, zaś w trakcie rywalizacji zostaje włączone sztuczne oświetlenie toru.

Zmiany | edytuj kod

Wyniki | edytuj kod

Najlepsze wyniki w Grand Prix | edytuj kod

Klasyfikacje szczegółowe | edytuj kod

Kierowcy | edytuj kod

Klasyfikacja generalna kierowców w formie graficznej

Uwagi:
1 Wyścig o GP Malezji został przerwany na 23 okrążenia przed końcem.
2 Timo Glock nie wystartował w wyścigu o GP Japonii z powodu wypadku, jaki odniósł podczas drugiej części sesji kwalifikacyjnej[60].
3 Felipe Massa nie wystartował w wyścigu o GP Węgier z powodu wypadku, jaki odniósł podczas drugiej części sesji kwalifikacyjnej[54].

Konstruktorzy | edytuj kod

* W GP Malezji została przyznana tylko połowa punktów, ponieważ kierowcy nie zdołali przejechać więcej niż 75% dystansu wyścigu.

Przypisy | edytuj kod

  1. Marek Roczniak: Ferrari przenosi prezentację nowego bolidu do Mugello. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 10 stycznia 2008.
  2. Mariusz Karolak: Dziś Ferrari, w czwartek Toyota. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 12 stycznia 2009.
  3. Mariusz Karolak: McLaren zaprezentuje swój nowy bolid 16 stycznia. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2 grudnia 2008.
  4. Mariusz Karolak, Marek Roczniak: Renault przybliża w czasie prezentację R29. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 12 grudnia 2008.
  5. Marek Roczniak: Nowy bolid Williamsa także zadebiutuje na torze Algarve. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 18 grudnia 2008.
  6. Kubica i Klien rozpoczną zimowe testy BMW w Barcelonie. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 26 listopada 2008.
  7. Marek Roczniak: Debiut RB5 na torze jednak w pierwszej połowie lutego. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 5 stycznia 2009.
  8. Marek Roczniak: Force India zaprezentowało zdjęcia VJM02. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 28 lutego 2009.
  9. a b Johnatan Noble: Brawn GP takes over Honda Racing (ang.). autosport.com, 5 marca 2009.
  10. Marek Roczniak: Toro Rosso potwierdza prezentację na torze Catalunya. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 4 marca 2009.
  11. Marek Roczniak: Testy w Barcelonie dzień 1: Sato najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 17 listopada 2008 r.
  12. Marek Roczniak: Testy w Barcelonie dzień 2: RBR i STR na czele. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 18 listopada 2008 r.
  13. Marek Roczniak: Testy w Barcelonie dzień 3: Vettel nadal najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 19 listopada 2008 r.
  14. Marek Roczniak: Testy w Jerez dzień 2: STR na czele do końca dnia. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 9 grudnia 2008 r.
  15. Marek Roczniak: Testy w Jerez dzień 3: Środa także dla STR. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 10 grudnia 2008 r.
  16. Marek Roczniak: Testy w Jerez dzień 4: Pracowity czwartek. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 11 grudnia 2008 r.
  17. Marek Roczniak: Testy w Jerez dzień 1: Debiut Hartleya. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 15 grudnia 2008 r.
  18. Marek Roczniak: Testy w Jerez dzień 2: Buemi ciągle najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 16 grudnia 2008 r.
  19. Marek Roczniak: Testy w Jerez dzień 3: Vettel przełamał dominację Buemiego. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 17 grudnia 2008 r.
  20. Marek Roczniak: Testy w Algarve dzień 1: Paffett najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 15 grudnia 2008 r.
  21. Bartosz Pyciarz: Testy w Algarve dzień 2: De la Rosa przed dwoma Ferrari. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 16 grudnia 2008 r.
  22. Bartosz Pyciarz: Testy w Algarve dzień 3: De la Rosa nadal najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 17 grudnia 2008 r.
  23. Marek Roczniak: Testy w Algarve dzień 1: Buemi najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 19 stycznia 2009 r.
  24. Marek Roczniak: Testy w Algarve dzień 2: Nadal mokro. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 20 stycznia 2009 r.
  25. Marek Roczniak: Testy w Algarve dzień 3: Wreszcie suchy tor. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 21 stycznia 2009 r.
  26. Marek Roczniak: Testy w Mugello (dzień 4) i w Walencji (dzień 3). Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 22 stycznia 2009 r.
  27. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 1/4: RB5 najszybszy z nowych aut. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 10 lutego 2009 r.
  28. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 2/4: Kovalainen za Buemim. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 11 lutego 2009 r.
  29. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 3/4: MP4-24 i RB5 łeb w łeb. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 12 lutego 2009 r.
  30. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 4/4: Pożegnalny występ STR3. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 13 lutego 2009 r.
  31. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 1/4: Glock najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 10 lutego 2009 r.
  32. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 2/4: Wczoraj mgła, dzisiaj piasek. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 11 lutego 2009 r.
  33. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 3/4: Zajęcia odwołane. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 12 lutego 2009 r.
  34. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 4/4: Wreszcie znośne warunki. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 13 lutego 2009 r.
  35. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 1/4: BMW F1.09 najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 16 lutego 2009 r.
  36. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 2/4: Ferrari wysuwa się na czoło. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 17 lutego 2009 r.
  37. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 3/4: W środę kolej na Toyotę. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 18 lutego 2009 r.
  38. Marek Roczniak: Testy w Bahrajnie dzień 4/4: Koniec drugiej serii jazd. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 19 lutego 2009 r.
  39. Marek Roczniak: Testy grupowe w Andaluzji dzień 1/5. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 1 marca 2009 r.
  40. Marek Roczniak: Testy grupowe w Andaluzji dzień 2/5. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2 marca 2009 r.
  41. Marek Roczniak: Testy grupowe w Andaluzji dzień 3/5. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 3 marca 2009 r.
  42. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 4/5: Alonso przed Raikkonenem. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 4 marca 2009 r.
  43. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 5/5. Wyprzedź Mnie!, 5 marca 2009 r.
  44. Marek Roczniak: Testy w Montmelo dzień 1/4: Heidfeld najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 9 marca 2009 r.
  45. Marek Roczniak: Testy w Montmelo dzień 2/4: Ferrari wysuwa się na czoło. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 10 marca 2009 r.
  46. Marek Roczniak: Testy w Montmelo dzień 3/4: Button narzuca wielkie tempo. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 11 marca 2009 r.
  47. Marek Roczniak: Testy w Montmelo dzień 4/4: Barrichello poniżej minuty i 19 s.. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 12 marca 2009 r.
  48. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 1/5: Barrichello najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 15 marca 2009 r.
  49. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 2/5: Renault przed Brawn GP. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 16 marca 2009 r.
  50. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 3/5: Brawn GP wraca na szczyt. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 17 marca 2009 r.
  51. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 4/5: McLaren podkręca tempo. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 18 marca 2009 r.
  52. Marek Roczniak: Testy w Andaluzji dzień 5/5: Williams z rekordowym czasem. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 19 marca 2009 r.
  53. kempa007: WYNIKI: Sakhir [ 12 lutego 2009 . Formuła 1 – Dziel Pasję, 12 lutego 2009 r.
  54. a b Marek Roczniak: Massa przeszedł udaną operację po wypadku (aktualizacja). Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 25 lipca 2009.
  55. a b Mariusz Karolak: Badoer zastąpi Massę w Walencji. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 11 sierpnia 2009.
  56. a b c Marek Roczniak: Force India zezwala Fisichelli na przejście do Ferrari. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 3 września 2009.
  57. a b ING ends Renault deal immediately (ang.). autosport.com, 24 września 2009.
  58. a b c d Michał Roszczyn & Maraz: Renault potwierdza debiut Grosjeana w GP Europy (pol.). Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2009-08-18. [dostęp 2011-02-26].
  59. a b Marek Roczniak: Piquet potwierdza rozstanie z zespołem Renault. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 3 sierpnia 2009.
  60. a b Marek Roczniak: Glock nie wystartuje w GP Japonii, ani Kobayashi. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 3 października 2009.
  61. a b Marek Roczniak: Toro Rosso potwierdza oficjalnie odejście Bourdaisa. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 16 lipca 2009.
  62. a b Pyciek & Baart: Jaime Alguersuari kierowcą Toro Rosso od GP Węgier. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 20 lipca 2009.
  63. a b Michał Roszczyn: Force India potwierdza Liuzziego na Grand Prix Włoch. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 7 września 2009.
  64. Michał Roszczyn: Kobayashi zastąpi Glocka w GP Brazylii. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 11 października 2009.
  65. Marek Roczniak: Coulthard ogłasza zakończenie startów w F1 po sezonie 2008. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 3 lipca 2008.
  66. Paweł Zając: Mark Webber zostaje w Red Bull Racing na kolejny rok. Wyprzedź Mnie!, 3 lipca 2008.
  67. Mariusz Karolak: Glock przedłuży kontrakt z Toyotą. Wyprzedź Mnie!, 4 sierpnia 2008.
  68. Piotr Mikołajczyk 12 września 2008: Raikonnen w zespole do 2010 roku!. sport.pl.
  69. Marek Roczniak: Force India potwierdza umowę z McLarenem i Mercedesem. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 10 listopada 2008.
  70. Marek Roczniak: Force India potwierdza jednak dotychczasowych kierowców. 14 grudnia 2008 r.
  71. Marek Roczniak: Honda wycofa się z F1 do marca 2009!. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 4 grudnia 2008.
  72. Piotr Bogucki: Oficjalne oświadczenie Hondy w sprawie wycofania z F1. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 5 grudnia 2008.
  73. Statement by Takeo Fukui, President and CEO, Honda Motor Co., Ltd. (ang.). Honda Worldwide: Honda Motor Co., Ltd., 5 grudnia 2008.
  74. P. Stolecki: Odejście z F1 będzie kosztować Hondę 150 mln dolarów. V10.pl, 14 grudnia 2008.
  75. Marek Roczniak: Honda wyraziła już podobno zgodę na przejęcie zespołu. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 27 lutego 2009.
  76. Mariusz Karolak: Były zespół Hondy będzie się nazywał Brawn Racing?. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2 marca 2009.
  77. Marek Roczniak: FIA rezygnuje z zakazania ogrzewaczy opon w sezonie 2009. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 26 czerwca 2008.
  78. Marek Roczniak: Decyzje podjęte przez FIA na sezon 2009. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 12 grudnia 2008.
  79. Marek Roczniak: Ecclestone: Nowy system punktowy wejdzie w życie w 2010. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 22 marca 2009.
  80. Marek Roczniak: GP Abu Zabi pierwszym dzienno-nocnym wyścigiem F1. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 28 sierpnia 2009.
  81. Rafał Pawłowski: Oficjalnie: Suzuka w F1 przez następne 3 lata. F1 Ultra, 23 sierpnia 2009.
  82. a b Marek Roczniak: FIA zatwierdziła poprawiony kalendarz F1 na sezon 2009. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 5 listopada 2008 r.
  83. Mariusz Karolak: FFSA odwołała Grand Prix Francji!. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 16 października 2008 r.
Na podstawie artykułu: "Formuła 1 Sezon 2009" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy