Formuła 2


Formuła 2 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Samochód Formuły 2 z 1970 roku

Formuła 2 (F2) – klasa wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu; oficjalnie istniejąca w latach 19481984, 20092012 oraz od 2017 roku.

Spis treści

Lata 1948–1984 | edytuj kod

W trakcie swojego istnienia F2 była naturalnym zapleczem dla Formuły 1. Tę tradycję kontynuowała najpierw Formuła 3000, a od 2005 roku GP2.

W latach 1952-1953 Mistrzostwa Świata Formuły 1 były rozgrywane według specyfikacji F2 (używano silników bez turbodoładowania o pojemności 2 litrów, lub półtoralitrowych silników z turbodoładowaniem). W obu tych latach tytuł mistrzowski zdobył Alberto Ascari.

W latach 1961-1963 Formuła 2 została zastąpiona przez nową klasę, Formułę Junior,p. W 1964 roku przywrócono cykl F2, lecz przez dwa kolejne sezony samochody używały silników o pojemności jednego litra. Wobec dużej różnicy w stosunku do mocy jednostek napędowych ówczesnej Formuły 1, w 1967 roku Fédération Internationale de l’Automobile podjęła szereg decyzji, które zrewolucjonizowały pozycję F2 i przyczyniły się do wzrostu jej prestiżu.

W 1967 roku Fédération Internationale de l’Automobile oficjalnie wprowadziła cykl Mistrzostw Formuły 2. Równocześnie zmieniono regulamin techniczny serii; w latach 1967-1971 używano silników o pojemności 1,6 litra, po czym w 1972 roku wprowadzono jednostki napędowe o pojemności dwóch litrów. Ten limit obowiązywał już do ostatecznego końca F2, czyli do 1984 roku.

Wzrost prestiżu F2 spowodował, iż coraz częściej w wyścigach obok młodych adeptów kierownicy startowali również kierowcy Formuły 1, którzy tym samym wypełniali sobie wolny czas między poszczególnymi Grand Prix.

Na początku lat 80. XX wieku wzrost kosztów udziału w Formule 2 przyczynił się do spadku zainteresowania wśród grona właścicieli i konstruktorów. Na placu boju pozostały tylko potężne koncerny jak Honda, BMW oraz Renault. Wobec takiego stanu rzeczy, wraz z końcem 1984 roku Fédération Internationale de l’Automobile zdecydowała się na zastąpienie cyklu F2 przez tańszą wersję, czyli Formułę 3000. W mistrzostwach F3000 wszystkie zespoły używały standardowej jednostki napędowej Forda.

Pierwszy powrót (2009-2012) | edytuj kod

Dean Stoneman podczas wyścigu Formuły 2 na torze Motorsport Arena Oschersleben (2010)

W czerwcu 2008 roku, Fédération Internationale de l’Automobile ogłosiła plany powrotu Formuły 2[1]. Tym razem stała się ona serią monomarkową, a kierowcy korzystali z tego samego podwozia i tej samej jednostki napędowej. Promotorem mistrzostw została firma MotorSport Vision, kierowana przez Jonathana Palmera[2]. Brytyjska firma też wygrała przetarg na dostawę samochodów i silników, zlecając budowę samochodów Williamsowi[2]. Osiągi samochody miały być między Formułą 1 a Formułą 3, a koszt startu w sezonie dla kierowcy wyniosły 195 tysięcy funtów[3]. Mistrz Formuły 2 otrzymywał także możliwość przeprowadzenia testów w bolidzie Formuły 1 z zespołem Williams[4].

Pierwszy sezon mistrzostw składało się z ośmiu podwójnych rund między majem a listopadem. Weekend składał się z dwóch sesji treningowych, dwóch oddzielnych sesji kwalifikacyjnych i dwóch 110-kilometrowych wyścigów w każdy weekend[4]. Pierwszym mistrzem reaktywowanej Formuły 2 został Andy Soucek, jednak sezon był przyćmiony śmiercią Henry'ego Surteesa podczas drugiego wyścigu na torze Brands Hatch.

Przez pierwsze dwa sezony, Formuła 2 towarzyszyła serii WTCC[5]. Po sezonie 2012, promotor postanowił zakończyć działalność serii, z powodu jego niewielkiego sukcesu i faktu, iż Formuła 2 jako seria monomarkowa nie sprawdziła się[6].

W sezonach 2009-2011, za opony odpowiadała firma Avon, natomiast w 2012 odpowiedzialna była Yokohama[7].

Drugi powrót (od 2017) | edytuj kod

W 2015, Fédération Internationale de l’Automobile rozpoczęła prace nad nową Formułę 2, która miała na celu wypełnienie luki między Formułą 1 a Formułą 3[8]. W grudniu tego samego roku, Światowa Rada Sportów Motorowych poinformowała, że za prowadzenie Formuły 2 odpowiedzialny będzie promotor serii GP2[9].

9 marca 2017, Światowa Rada Sportów Motorowych postanowiła zatwierdzić zmianę nazwy serii GP2 na Formułę 2, wypełniając obietnicę Jeana Todta, który obiecał utworzyć przejrzystą drabinkę rozwoju dla młodych kierowców[10].

Mistrzowie FIA Formuły 2 | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Simon Strang: FIA plans to resurrect Formula Two (ang.). 2008-06-25. [dostęp 2020-01-04].
  2. a b Mariusz Karolak: Williams zaprojektuje samochód dla Formuły 2 (pol.). 2008-09-16. [dostęp 2020-01-04].
  3. Lawrence Butcher: F2: A closer look (ang.). 2008-12-03. [dostęp 2020-01-04]. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-12-07)].
  4. a b Igor Szmidt, Maraz: F2 będzie towarzyszyć serii WTCC w sezonie 2009 (pol.). 2008-10-04. [dostęp 2020-01-04].
  5. Mariusz Karolak: F2 nie będzie już serią towarzyszącą WTCC (pol.). 2010-11-03. [dostęp 2020-01-04].
  6. Paweł Zając: Formuła 2 kończy działalność (pol.). 2012-12-06. [dostęp 2020-01-04].
  7. Paweł Zając, P. Józefowski: Yokohama nowym dostawcą opon dla F2 (pol.). 2012-01-14. [dostęp 2020-01-04].
  8. Mateusz Szymkiewicz: FIA rozpoczęła prace nad nową Formułą 2 (pol.). 2015-03-21. [dostęp 2020-01-04].
  9. Nataniel Piórkowski: Promotor GP2 będzie odpowiedzialny za prowadzenie mistrzostw F2 (pol.). 2015-12-02. [dostęp 2020-01-04].
  10. Nataniel Piórkowski: Formuła 2 zastąpi GP2 od sezonu 2017 (pol.). 2017-03-09. [dostęp 2020-01-04].
Na podstawie artykułu: "Formuła 2" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy