Franz Komnick


Franz Komnick w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Byłe, do 2008 roku, miejsce pochówku Franza Komnicka na Cmentarzu ewangelickim w Elblągu

Franz Komnick (ur. 27 listopada 1857 w Tropiszewie, zm. 1 grudnia 1938 w Elblągu[1][2]) - przedsiębiorca niemiecki, konstruktor samochodów, zasłużony dla Elbląga przemysłowiec.

Spis treści

Pierwsza firma Komnicka | edytuj kod

Komnick był samoukiem, swoją edukację rozpoczął od terminowania w kuźni swojego ojca w Tropiszewie. W wieku kilkunastu lat wyruszył w podróż po Europie, a po powrocie zainwestował zarobione pieniądze w warsztat mechaniczny w Lubieszewie koło Nowego Stawu. Jako konstruktor-amator zbudował pompę do wody i na jej sprzedaży po wielkiej powodzi z roku 1888 bardzo się wzbogacił.

Rozkwit firmy w Elblągu | edytuj kod

W 1898 roku Franz Komnick przybył do Elbląga. W 1906 roku otworzył pierwszą na wschodzie fabrykę samochodów Automobilfabrik Komnick AG, która zlokalizowana była pomiędzy obecnymi ulicami Fabryczną, Malborską i Dojazdową. Produkował zarówno auta osobowe, dostawcze, sportowe i autobusy. Syn przemysłowca Otto Komnick często startował w wyścigach samochodowych na autach z fabryki swojego ojca (dwukrotnie wygrywał zawody w Rosji, co przyniosło prestiż i uznanie wyrobów z fabryki Komnicka). Oprócz aut, fabryka produkowała maszyny rolnicze, pługi samobieżne, pompy i prefabrykaty budowlane.

I wojna światowa wymusiła zmiany w produkcji. Zamiast aut dla cywili, fabryka Komnicka, jak wszystkie inne zakłady w Niemczech musiała przestawić się na produkcję na potrzeby wojny. W Elblągu powstawały głównie pługi samobieżne i samochody pancerne.

Najnowsze znaleziska świadczą o tym, że Komnick miał w Elblągu jeszcze jedną firmę, która zlokalizowana była na elbląskim lotnisku, w miejscu obecnej szkoły wyższej EUH-E. Podczas remontu starych budynków odnaleziono napisy Franz Komnick und Söhne AG. Właścicielem tej firmy przemysłowiec stał się po przegranej Niemiec w I wojnie światowej.

Kryzys finansowy lat dwudziestych | edytuj kod

Przegrana Niemiec bardzo mocno wstrząsnęła niemiecką gospodarką. Kryzys nie ominął praktycznie żadnej firmy, łącznie z przedsiębiorstwem Komnicka. W roku 1920 podjęto próbę ratowania fabryki, przekształcając ją w spółkę akcyjną. Jednak zaprzestanie udzielania pożyczek przez banki sprawiło, że firma została postawiona w stan likwidacji. Decyzję podjęto w roku 1922.

Po tym fakcie Komnick otworzył nową firmę Franz Komnick und Söhne AG (pl. Franz Komnick i synowie) i zajął się naprawą samochodów i maszyn rolniczych. W roku 1931 hale fabryczne przy obecnej ulicy Dojazdowej przejęła brunszwicka firma Bussig NAG, tworząc w Elblągu Zakład Frabryczny pod nazwą Elbląg - Zakład Wschód (niem. Werk Ost). Nadal produkowano tu pługi samobieżne i autobusy miejskie. Pod koniec wojny pracę miało tu około 1000 robotników.

Czasy III Rzeszy | edytuj kod

Po dojściu Hitlera do władzy przemysł w Niemczech odżył, a w szczególności przemysł ciężki, który potrzebny był władzom III Rzeszy do odbudowy potęgi militarnej. Fabryka przy ulicy Lotniczej otrzymała zamówienia na produkcję części do czołgów (sprzęgła) oraz nadwozi do samochodów pancernych.

Śmierć przemysłowca | edytuj kod

Franz Komnick zmarł w grudniu 1938 roku. Został pochowany na cmentarzu ewangelickim przy ul. Sadowej w Elblągu. Jego nagrobek zachował się do dnia dzisiejszego. W 2008, w 70 rocznicę jego śmierci, nastąpiła ekshumacja jego zwłok i przeniesiono je do lapidarium[3].

Przypisy | edytuj kod

  1. LechL. Słodownik LechL., Karl Franz Komnick współtwórca potęgi przemysłowej Elbląga, „Magazyn Elbląski”, Uran, czerwiec 2009, ISSN 1895-5835 .
  2. Hans-Jürgen Schuch: Komnick, Karl Franz, Ostdeutsche Biographie (niem.)
  3. Franz Komnick - historia Wysoczyzny Elbląskiej. historia-wyzynaelblaska.pl. [dostęp 2016-03-05].
Kontrola autorytatywna (osoba):
Na podstawie artykułu: "Franz Komnick" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy