Górka rozrządowa


Górka rozrządowa w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Lokomotywa spychająca wagon z górki rozrządowej w Kornwestheim (Niemcy); widoczny na zdjęciu wagon nie ma już kontaktu z lokomotywą i rozpoczął staczanie się pod wpływem własnego ciężaru w prawą stronę zdjęcia Tory kierunkowe tej samej stacji rozrządowej; na prawo od środka kadru widoczne dwa wagony staczające się ze wzniesienia

Górka rozrządowa – w kolejnictwie niewielkie, sztuczne wzniesienie o odpowiednim profilu znajdujące się na stacji rozrządowej i służące do rozrządzania (segregowania) wagonów towarowych znajdujących się w pociągach z wagonami o różnych stacjach przeznaczenia.

Stacje rozrządowe z górką rozrządową wykorzystują metodę rozrządu grawitacyjnego, bardziej efektywną w porównaniu do rozrządu płaskiego. Istnienie górki rozrządowej nie decyduje o tym czy dana stacja posiada status stacji rozrządowej; status taki nadaje zarządca infrastruktury kolejowej[1].

Manewry na górce rozrządowej są wykonywane na podstawie poleceń wydawanych za pomocą tarcz rozrządowych.

Schemat górki rozrządowej

Przypisy | edytuj kod

  1. Stacje rozrządowe - Urząd Transportu Kolejowego, www.utk.gov.pl [dostęp 2020-10-01]  (pol.).

Bibliografia | edytuj kod

  • Górka rozrządowa. W: Leksykon Terminów Kolejowych [on-line]. Kolejpedia. [dostęp 2014-06-21].
Na podstawie artykułu: "Górka rozrządowa" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy