Gdańsk Wrzeszcz


Na mapach: 54°22′55″N 18°36′19″E/54,381944 18,605278

Gdańsk Wrzeszcz w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Gdańsk Wrzeszczstacja kolejowa na granicy dzielnic Wrzeszcz Dolny i Wrzeszcz Górny w Gdańsku, w województwie pomorskim, w Polsce na wysokości ok. 17 m n.p.m.[1].

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 21 500 pasażerów na dobę, co dawało jej 12. miejsce w kraju[2].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Wrzeszcz, nastawnia bramowa z pocz. XX wieku[3]

Dworzec został otwarty w 1870, jako część nowej linii kolejowej ze Szczecina do Gdańska[4].

Na początku XX wieku (około 1913[5]) na wzmocnionym murem, wysokim nasypie kolejowym w Gdańsku Wrzeszczu zbudowana została nastawnia bramowa Wr1 - jedyna tego typu w Polsce północnej. Architekci wkomponowali ją w eklektyczny styl dzielnicy, ozdabiając galeryjkami, pomościkiem przypominający mostek statku i wieżyczką[6].

W maju 2015, w obliczu zamiaru rozbiórki tego unikatowego obiektu przez PKP (w całym kraju znajduje się tylko 5 takich nastawni, wszystkie pozostałe zlokalizowane są na Górnym Śląsku), konserwator zabytków podjął decyzję o jego wpisie do rejestru zabytków[7].

8 marca 1969 oddano do użytku obecny budynek dworca[8], który na przełomie 2014 i 2015 został poddany remontowi.

Linie kolejowe | edytuj kod

Zatrzymują się na nim pociągi wszystkich kategorii: SKM, osobowy, Regio, TLK, IC, EIC (Express Intercity) oraz EIP (Express Intercity Premium, czyli pociągi Pendolino).

Infrastruktura | edytuj kod

Stacja posiada obecnie cztery perony: dwa dla pociągów dalekobieżnych i dwa dla pociągów SKM. Dworzec z peronami łączą dwa przejścia podziemne. Jedno z nich znajduje się bezpośrednio w budynku dworca, drugie zaś w tunelu dla pieszych, łączącym plac przed stacją z ul. Kilińskiego po drugiej stronie torów kolejowych. Istniejący przed remontem peron dalekobieżny (wówczas peron 1) w toku modernizacji stacji został podwyższony i wyremontowany; ponadto zamontowano na nim wiatę zbliżoną stylistycznie do wiaty znajdującej się na peronie SKM. 9 grudnia 2014 oddano do użytku nowy, drugi peron dalekobieżny o długości 300 m i wysokości 76 cm, który otrzymał numer I (pozostałe perony zostały przenumerowane)[9].

Zakończenie przebudowy stacji, planowane na 30 maja 2015, nastąpiło z niewielkim poślizgiem w czerwcu 2015. Koszt modernizacji miał się zamknąć w kwocie 150 mln zł[10].

Na zmodernizowanej stacji zainstalowano pięć wind - dwie na każdym z peronów dalekobieżnych i jedna w budynku dworca. Przeprowadzono remont przejść podziemnych, a ponadto w tunelu łączącym ul. Dmowskiego z ul. Wajdeloty powstały bezpośrednie wyjścia na perony dalekobieżne.

Na stacji położono 11 km torów i 28 rozjazdów. Ponadto zainstalowano nowy system sterowania ruchem kolejowym[11].

22 października 2016 roku oddano do użytku drugi peron SKM. Jest to peron jednokrawędziowy stykający się bezpośrednio z otwartą tego samego dnia Galerią Metropolia. Dzięki jego otwarciu pociągi SKM jadące w kierunku Sopotu i Gdyni obsługują dwie krawędzie peronowe jednocześnie[12].

Do 2021 PKP SA przewiduje przebudowę budynku dworcowego[13].

Przypisy | edytuj kod

  1. Arkusz 1677 Danzig (Gdańsk). W: Topografische Karten (Meßtischblätter) 1:25 000. Das Reichsamt für Landesaufnahme, 1944
  2. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 2020-01-27. [dostęp 2020-01-30].
  3. Zabytkowa nastawnia bez schodów, bo ZDiZ się nie zgadza. trojmiasto.gazeta.pl, 6 sierpnia 2011. [dostęp 6 sierpnia 2011].
  4. Gdzie był dworzec Brama Oliwska (Am Olivaer Tor)?. rzygacz.webd.pl.
  5. Nowy projekt dla nastawni - muzeum modeli kolejek. trojmiasto.gazeta.pl, 19 kwietnia 2011. [dostęp 19 kwietnia 2011].
  6. Gdańsk. Warto ratować wrzeszczańską nastawnię. trojmiasto.gazeta.pl, 19 marca 2010. [dostęp 19 marca 2010].
  7. Nastawnia we Wrzeszczu trafi do rejestru zabytków. www.gdansk.gazeta.pl, 09.02.2015.
  8. Wydarzyło się w Gdańsku. gdansk.pl.
  9. Gotowy pierwszy peron dalekobieżny na stacji we Wrzeszczu
  10. Paweł Durkiewicz Zbliża się koniec remontu stacji PKP Gdańsk Wrzeszcz
  11. Wyborcza.pl, trojmiasto.wyborcza.pl [dostęp 2017-11-23] .
  12. Gdańsk Wrzeszcz z „prywatnym” peronem SKM. Wyjście z dwóch stron. transport-publiczny.pl, 2016-12-10. [dostęp 2016-12-17].
  13. Wrzeszcz, Oliwa i Gdańsk Główny do remontu. Grube miliony na modernizację dworców w Gdańsku

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Gdańsk Wrzeszcz" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy