Gdańska Stocznia „Remontowa”


Gdańska Stocznia „Remontowa” w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Gdańska Stocznia „Remontowa” (pełna nazwa: Gdańska Stocznia „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego SA; nazwa handlowa: „Remontowa” SA; ang.: Gdańsk Shiprepair Yard „Remontowa” S.A.) – największa polska stocznia remontowa, położona na Ostrowiu w Gdańsku, lider Grupy „Remontowa”.

Działa w branży okrętowej remontując, przebudowując i budując obiekty pływające. Z początkiem XXI wieku rozpoczęła działalność w dziedzinie offshore. Jest firmą-matką Grupy „Remontowa”, składającej się jeszcze m.in. z Remontowa Shipbuilding i mniejszych spółek branż kadłubowych, elektrycznych, rusztowaniowych i in.

W rankingu specjalistycznego pisma Drydock dotyczącego najlepszych i największych stoczni remontowych „Remontowa” SA zajmuje miejsca w pierwszej trójce w Europie i w pierwszej piątce na świecie. Jest także w notowana w krajowych rankingach największych firm w Polsce (m.in. „500 Polityki”).

W skład zarządu wchodzą: Michał Habina (Prezes), Marek Sokołowski (Członek Zarządu), Marcin Seroka (Członek Zarządu), Sławomir Ostrowski (Członek Zarządu)[1].

Spis treści

Dane podstawowe | edytuj kod

Logo Pomnik Józefa Piłsudskiego z 1997 w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" Doki pływające Stoczni Remontowej: pusty oraz z zadokowanym statkiem
  • Liczba zatrudnionych: 1660
  • Dane finansowe (za 2018): przychody ponad 1,08 mld zł (po połowie z remontów i przebudów); zysk netto ponad 65 mln zł;
  • Produkcja (2018): wyremontowano 147 statków[2]
  • Infrastruktura[3]
    • Doki pływające (nośność, możliwości dokowania, długość):
      • 3200 ton, 4000 dwt, 87 m
      • 6400 ton, 8000 dwt, 131 m
      • 9000 ton, 18 000 dwt, 164 m
      • 15 000 ton, 50 000 dwt, 189 m
      • 25 000 ton, 85 000 dwt, 225 m
      • 36 000 ton, 135 000 dwt, 255 m
    • Półzanurzalne barki służące do dokowania platform offshore(długość, powierzchnia pokładu, dopuszczalne obciążenie, maksymalna masa całkowita):
      • Rem Lift 24000 - 140 m, 4320 m2, 15 t/m2, 24000 ton
      • Rem Lift 25000 - 140 m, 5120 m2, 15 t/m2, 25000 ton
    • Pochylnia o długości 160 m i szerokości 33 m
    • Żuraw pływający REM-220 o nośności 220 ton
    • 24 Żurawie nabrzeżowe o nośności do 300 ton

Historia | edytuj kod

Dok pływający nr 2 w Remontowej Suwnica bramowa na pochylni Remontowej

1952, 1 lipca – utworzenie przedsiębiorstwa pod nazwą Baza Remontowa – Ostrów z siedzibą w Gdańsku na Ostrowiu.

1952, 7 listopada – zmiana nazwy na Gdańska Stocznia Remontowa.

1958, listopad – liczba zatrudnionych przekroczyła 2000 osób.

1961 – stworzono szkołę przyzakładową, która zapewniała napływ wykwalifikowanych robotników aż do roku 1991, kiedy Stocznia zrezygnowała z finansowania działalności tej placówki.

1962-1964 – budowa serii 100-tonowych barek.

1963 – sprowadzenie ze Szczecina doku pływającego o nośności 2700 ton oraz zakup doku o nośności 11 000 ton.

1964 – liczba zatrudnionych przekroczyła 4320 osób.

1965 i 1967 – budowa 2 doków o nośności 3500 ton.

1968 – budowa doku o nośności 9000 ton.

1970, 15–17 grudnia i 18–20 grudnia – strajki, których efektem było wprowadzenie podwyższonej o 20% stawki godzinowej i zniesienie górnego pułapu premii; budowa doku o nośności 25 000 ton.

1974 – budowa doku o nośności 55 000 ton dla szwedzkiej stoczni Götaverken z Göteborga.

1976 – zakład został odznaczony Orderem Sztandaru Pracy I klasy[4].

1980, 15 sierpnia – rozpoczęcie strajku okupacyjnego, podczas którego sformułowano 18 postulatów i uchwalono porozumienie z komitetami strajkowymi Stoczni Gdańskiej, Stoczni Północnej i Gdańskiej Stoczni Remontowej (dawna nazwa „Remontowej” SA) uzgadniając, że przerwanie strajku może nastąpić dopiero po wspólnym podjęciu decyzji. W odróżnieniu od Stoczni Gdańskiej, w Remontowej 16 sierpnia strajku nie przerwano. Był on kontynuowany (a w Stoczni Gdańskiej wznowiony) aż do podpisania porozumień sierpniowych 31 sierpnia.

1981, 6 października – pierwsza w historii stoczni operacja skrócenia statku o 7,4 m (rufa o 4,2 m, a dziób o 3,2 m, armator grecki)[5].

1981, 11 listopada – w wyniku plebiscytu wśród pracowników stocznia przyjmuje imię Józefa Piłsudskiego. W uroczystościach nadania imienia dla GSR uczestniczy Marian Jurczyk z Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.

1981, 13 grudnia – wprowadzenie stanu wojennego i rozpoczęcie strajku okupacyjnego, brutalnie przerwanego w godzinach rannych w dniu 16 grudnia interwencją wojska i milicji. W stoczni pojawiły się czołgi i pojazdy opancerzone, nastąpiły liczne aresztowania i internowania. Pojawił się też tzw. „komisarz wojskowy”, skierowany przez WRON. 28 grudnia strajk w Stoczni Remontowej w Gdańsku na znak protestu przeciw rozbiciu przez ZOMO tablic z imieniem Józefa Piłsudskiego. Strajkujący zostali zatrzymani i przewiezieni do aresztów tymczasowych.

1982 i lata następne – represje wobec działaczy związkowych i uczestników strajku – wyroki pozbawienia wolności od 2 do 7 lat, zwolnienia z pracy, pozbawienie premii i trzynastych pensji.

1986 – zakup doku o nośności 33 000 ton (największego doku pływającego w Polsce).

1988, 23 sierpnia – włączenie się do ogólnopolskiej akcji protestacyjnej i rozpoczęcie strajku okupacyjnego, w czasie którego odbył się wiec z udziałem Lecha Wałęsy.

1989, 12 maja – przywrócenie stoczni imienia J. Piłsudskiego, odebranego po wydarzeniach stanu wojennego[6].

1989 – reorganizacja stoczni przystosowująca firmę do działań w ramach gospodarki rynkowej; zmiana kierunku sprzedaży: w roku 1990 na rynki zachodnie sprzedawano 8% usług, a w roku 2001 86%.

1993 – zakupiono albańską stocznię w Durrës, która po nieudanych próbach restrukturyzacyjnych i lokalnych zamieszkach została sprzedana w 2003 roku.

1997 – powołanie własnego biura konstrukcyjnego zatrudniającego 100 konstruktorów i specjalistów.

2001 – prywatyzacja stoczni

2006 – przebudowa doku nr 3, zwiększająca jego wymiary (dł.: z 176 na 189,4 m, szer.: z 34 na 44 m) i nośność (z 11 000 ton na 15 000 ton)

2006 – przekroczenie miliarda złotych przychodu

2009, marzec – ujawnienie problemów finansowych wynikających z zaangażowania się stoczni w opcje walutowe; ustąpienie prezesa Piotra Soyki (oficjalną przyczyną było przejście na emeryturę) i objęcie tej funkcji przez Jarosława Flonta.

Największe zadania | edytuj kod

Żuraw stoczniowy w Remontowej

Remonty | edytuj kod

Poza remontami ok. 200 statków wszelkich typów rocznie, w „Remontowej” SA modernizowano jednostki z branży offshore:

  • Glomar Arctic IV, Maersk Jutlander, Bredford Dolphin – amerykańskie wieże wiertnicze
  • Port Reval – norweska platforma pełniąca rolę bazy hotelowej i technicznej
  • jednostki typu shuttle tanker

Przebudowy | edytuj kod

  • Petersburg ex. Mukran – przebudowa promu kolejowego na prom samochodowo-pasażerski
  • Queen of Scandinavia, Princess of Scandinavia, Prince of Scandinavia, Admiral of Scandinavia, Dana Anglia – przebudowa promów duńskiego armatora DFDS AS zgodnie z zaostrzonymi wymogami bezpieczeństwa na morzu
  • Palmira, Paloma – przebudowa promów dla armatora szwajcarskiego
  • Sarfaq Ittuk, Sarpik Ittuk – przebudowa promów dla armatora grenlandzkiego
  • Silesia, Pomerania, Mikołaj Kopernik, Rogalin, Jan Śniadecki – modernizacja promów dla armatora polskiego
  • Nordic Torinita, Nordic Apollo, Wilma Yukon, Betty Knutsen – przebudowy tankowców na statki typu shuttle tanker
  • Lodbrog, Prerov – przebudowa promów RORO na kablowce (statki do układania kabli na dnie morza)
  • MF Stena Baltica – modernizacja promu, dobudowa pokładów
  • Willift Eagle i Willift Falcon – przebudowa tankowców na ciężarowce
  • TSS Stefan Batory

Przedłużenia | edytuj kod

  • CT Sun – przedłużenie jednostki o 24 m
  • Ask, Urd

Budowy | edytuj kod

  • udział w projekcie Hibernia: przebudowa specjalistycznego urządzenia do transportu wieży wiertniczej
  • budowa katamaranu do przewozu i posadowienia mostu nad cieśniną Sund
  • Szeksna – statek dla armatora rosyjskiego
  • MS Horyzont II i MS Nawigator XXI – statki szkoleniowo-badawcze dla Akademii Morskich w Gdyni i Szczecinie
  • Nautilus – pogłębiarka dla armatora niemieckiego
  • ISKEN – jednostka pływająca do przeładunku węgla

Grupa Remontowa | edytuj kod

Grupa Remontowa stanowi grupę kapitałową skupioną wokół Gdańskiej Stoczni „Remontowa” SA. W jej skład wchodzą m.in.)[7]:

  • Remontowa Shipbuilding – budowa i remonty statków i okrętów
  • Remontowa LNG Systems - kompletne systemy i zbiorniki LNG
  • Remontowa Coating & Equipment - zabezpieczenia antykorozyjne i prace wyposażeniowe
  • Remontowa Electrical Solutions - usługi i produkcja w zakresie sprzętu radionawigacyjnego,usługi informatyczne
  • Remontowa Hydraulic Systems - projektowanie i budowa urządzeń w zakresie hydrauliki okrętowej
  • Remontowa Lighting Technologies - producent oświetlenia przemysłowego
  • Remontowa Marine Design & Consulting - biuro projektowe branży morskiej i offshore
  • Remontowa River Shipyard - budowa, naprawa i modernizacja konstrukcji stalowych i urządzeń dźwignicowych
  • Fabryka Mebli Okrętowych FAMOS Sp. z o.o. – projektowanie i produkcja mebli oraz wnętrz okrętowych
  • PBUCh SA – budowa i obsługa urządzeń chłodniczych
  • Polship Trading GmbH – przedstawicielstwo i pośrednictwo handlowe
  • Transrem sp. z o.o. – usługi transportowe
  • Gaz-Rem sp. z o.o. – produkcja gazów technicznych
  • TAK-REM sp. z o.o. – usługi w zakresie obróbki mechanicznej
  • Energo-Rem sp. z o.o. – remonty urządzeń i infrastruktury energetycznej i technicznej
  • Ship Painters sp. z o.o. – usługi konserwacyjno-malarskie
  • Capital sp. z o.o. – wypożyczanie rusztowań i usługi w tym zakresie
  • Zakłady Techniczne TMX sp. z o.o. – naprawa urządzeń dźwignicowych
  • Stal-Rem SA – budowa kadłubów statków
  • Okrętownictwo i Żegluga sp. z o.o. – usługi wydawnicze (wydawca np. Naszego Morza)

Przypisy | edytuj kod

  1. Remontowa Shiprepair Yard, Executive Management.
  2. Dobry rok Stoczni Remontowej. Sprzedaż za ponad miliard. Zysk ponad 65 mln zł
  3. Remontowa Shiprepair Yard, Facilities
  4. Wysokie odznaczenia państwowe dla zasłużonych zakładów pracy, uczelni, instytucji i stowarzyszeń. „Nowiny”, s. 1, nr 165 z 21–22 lipca 1976. 
  5. Akl, Kronika Nauki i Techniki, w: Młody Technik, 2/1982, s. okładki wewn., indeks 36540.
  6. TL-1981/12 – Encyklopedia Solidarności, www.encysol.pl [dostęp 2017-11-23] .
  7. Remontowa Holding, Nasze spółki


Kontrola autorytatywna (stocznia):
Na podstawie artykułu: "Gdańska Stocznia „Remontowa”" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy