General Motors w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Główna siedziba firmy w DetroitGeneral Motors (w skrócie GM) – amerykański koncern motoryzacyjny założony 16 września 1908 roku zajmujący się m.in. produkcją samochodów osobowych i dostawczych, silników okrętowych, instalacji przemysłowych, technologii komunikacyjnych oraz usługami finansowymi. GM jest spółką publiczną od 20 grudnia 1916 roku notowaną na Giełdzie Nowojorskiej tzw. Wall Street. Jedno z największych przedsiębiorstw na świecie z siedzibą w Detroit.
Spis treści
- 1 Marki samochodów należące do General Motors
- 2 Historia
- 3 Modele samochodów
- 4 Zobacz też
- 5 Przypisy
- 6 Linki zewnętrzne
Marki samochodów należące do General Motors | edytuj kod
Obecnie | edytuj kod
- Baojun – chińska marka powstała w 2010 roku,
- Buick – amerykańska marka powstała w 1903 roku,
- Cadillac – amerykańska marka powstała w 1902 roku, w GM od 1909 roku,
- Chevrolet – amerykańska marka powstała w 1911 roku,
- GMC – amerykańska marka powstała w 1902 roku, w GM od 1909 roku,
- GMSV – australijska marka powstała w 2020 roku,
- Wuling – chińska marka powstała w 2007 roku.
Dawniej | edytuj kod
- LaSalle – amerykańska marka istniejąca w latach 1927–1940.
- Beaumont – kanadyjska marka istniejąca w latach 1966–1969.
- Envoy – kanadyjska marka istniejąca w latach 1959–1970.
- Acadian – kanadyjska marka istniejąca w latach 1962–1971.
- GMK – południowokoreańska marka istniejąca w latach 1972–1976.
- Ranger – południowoafrykańska marka istniejąca w latach 1968–1978.
- Saehan – południowokoreańska marka istniejąca w latach 1976–1983.
- Bedford – brytyjska marka istniejąca w latach 1930–1986.
- Passport – kanadyjska marka istniejąca w latach 1988–1991.
- Asüna – kanadyjska marka istniejąca w latach 1992–1994.
- Geo – amerykańska marka istniejąca w latach 1989–1998.
- Oldsmobile – amerykańska marka istniejąca w latach 1897–2004.
- Pontiac – amerykańska marka istniejąca w latach 1926–2009.
- Saturn – amerykańska marka istniejąca w latach 1985–2009.
- Hummer – amerykańska marka istniejąca w latach 1999–2010.
- Alpheon – południowokoreańska marka istniejąca w latach 2010–2015.
- Daewoo – południowokoreańska marka istniejąca w 1983–2011.
- Holden – australijska marka istniejąca w latach 1949–2020.
- HSV – australijska marka istniejąca w latach 1987–2020.
Sprzedane | edytuj kod
- Saab – szwedzka marka istniejąca w latach 1947–2014, należąca do GM w latach 1990–2010.
- Opel – niemiecka marka powstała w 1862 roku, należąca do GM w latach 1929–2017.
- Vauxhall – brytyjska marka powstała w 1857 roku, należąca do GM w latach 1925–2017.
Historia | edytuj kod
Amerykańskie przedsiębiorstwo General Motors zostało założone 16 września 1908 roku jako kompania holdingowa dla Buicka. Ze względu na dynamiczny rozwój rozpoczęto pozyskiwanie innych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją samochodów. W ten sposób doszło do fuzji Oldsmobile po połączeniu z Olds Motor Vehicle Company w 1908 roku, a także Cadillaca (kupiony 29 lipca 1909 roku przez GM za 5,5 miliona dolarów).
Polityka fuzji na rynku amerykańskim kontynuowana była do momentu, w którym przemysł samochodowy USA skupił się w rękach trzech korporacji: General Motors, Chryslera i Forda. W 1925 roku General Motors przejął brytyjskiego producenta samochodów Vauxhall, a w 1929 roku niemieckiego Opla.
Poszczególne marki koncernu na rynek amerykański miały w założeniu, od lat 30. XX wieku, przejmować różne segmenty rynku, będąc różnie pozycjonowane cenowo i pod względem prestiżu, począwszy od Chevroleta, przez w kolejności Pontiaca, Oldsmobile'a i Buicka do Cadillaca[2]. W latach 60. różnice te w dużym stopniu się zaczęły zacierać, a marki te konkurowały także ze sobą[2].
General Motors był pierwszą amerykańską korporacją, która w 1955 roku ogłosiła zysk jednoroczny przekraczający miliard dolarów. 28 maja 1999 roku z GM wyodrębniono Delphi Automotive Systems.
W pierwszej dekadzie XXI wieku koncern borykał się z problemami finansowymi[3]. Z funkcji prezesa w 2009 roku ustąpił Rick Wagoner, zastąpił go Fritz Henderson[4].
1 czerwca 2009 roku koncern ogłosił bankructwo i przeszedł w stan upadłości. 11 lipca 2009 roku GM zostało wykupione przez Departament Skarbu USA i od tego czasu prowadzi działalność jako General Motors Company. Część praw do marki Saab odkupiło chińskie przedsiębiorstwo BAIHC[5].
Po ponad 2 latach od ogłoszenia bankructwa i półtora roku od restrukturyzacji koncern wypracował 9 mld USD zysku w 2011 roku (z czego 7 mld w samej Ameryce Północnej) – najwięcej w swojej dotychczasowej historii. W tym samym czasie przedsiębiorstwo wyprodukowało 9 milionów samochodów (o 7,6% więcej niż w 2010 roku), stając się tym samym ponownie największym koncernem samochodowym świata pod względem wielkości produkcji. Wcześniej tytuł ten należał do japońskiej korporacji Toyota[6].
Według badania waszyngtońskiej organizacji Good Jobs First koncern General Motors otrzymał ok. 3,5 mld dolarów dotacji z programów federalnych i stanowych w okresie 2010-2013 – co uplasowało go na 4. miejscu wśród najbardziej dotowanych firm w Stanach Zjednoczonych[7].
General Motors w Polsce | edytuj kod
W latach 70. XX wieku za czasów przywództwa Edwarda Gierka planowano wybudować w Polsce fabrykę samochodów dostawczych, produkującą dostawcze samochody osobowe w nadwoziu dostawczym lub terenowym na licencji General Motors, produkującą 200 tys. pojazdów rocznie. Wstępnie zaczęto wybierać lokalizację. Z różnych względów plany nie zostały zrealizowane[8].
General Motors Corporation wybudował w czasie 22 miesięcy Zakład Opel Polska w Gliwicach. W kwietniu 1998 roku rozpoczął produkcję części i podzespołów samochodowych, a w sierpniu tegoż roku pierwszy Opel Astra Classic opuścił linię montażową zakładu. General Motors Corporation zainwestował w Gliwicach 550 mln USD i zatrudnił ponad 3000 pracowników. GM był jednym z największych inwestorów na Śląsku. Fabryka w Gliwicach nosił nazwę General Motors Manufacturing Poland do 2017 roku, a po przejęciu niemieckiego producenta przez ówczesny koncern Groupe PSA przemianowano ją we wrześniu na Opel Manufacturing Poland[9]. GM zakończyło tym samym swoje operacje w Polsce.
Modele samochodów | edytuj kod
GM EV1 GM HydroGen4Historyczne | edytuj kod
Studyjne | edytuj kod
- GM Chronos (1991)
- GM AUTOnomy (2002)
- GM Hy-Wire (2003)
- GM Sequel (2005)
- GM EcoJet (2006)
- GM Chaparral Volt (2008)
- GM Bare Necessities Truck (2009)
- GM Bare Necessities Car (2009)
- GM Car Hero (2009)
- GM Targa Evo (2011)
Zobacz też | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b c d e f Finance General Motors Company.
- ↑ a b J. "Kelly" Flory: American Cars, 1960–1972: Every Model, Year by Year. McFarland & Company, 2004, s. 10. ISBN 978-0-7864-1273-0. (ang.)
- ↑ General Motors na krawędzi bankructwa. 2008-11-08. [dostęp 2008-11-08].
- ↑ Prezes General Motors złożył rezygnację, GazetaPrawna.pl, 30 marca 2009 .
- ↑ BAIC paid $197 mln for Saab assets – paper (ang.). Reuters, 2009-12-14. [dostęp 2011-02-22].
- ↑ General Motors ma największy zysk w 103-letniej historii (pol.). Agora SA, 2012-02-17. [dostęp 2012-02-17].
- ↑ Philip Mattera: Subsidizing the Corporate One Percent: Subsidy Tracker 2,0 Reveals Big-Business Dominance of State and Local Development Incentives (ang.). Good Jobs First, Waszyngton, USA, luty 2014. s. 5. [dostęp 2014-03-18].
- ↑ Janusz Rolicki, Edward Gierek. Replika (wywiad rzeka), Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa 1990. ISBN 83-85167-05-6.
- ↑ Nazwa GM Manufacturing Poland przeszła do historii (pol.). [dostęp 2021-01-09].
Linki zewnętrzne | edytuj kod
- General Motors – strona oficjalna (ang.)
- Notowania GM na NYSE (ang.)
- Historia obecności General Motors w Polsce po 1989 r.