General Motors


General Motors w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Główna siedziba firmy w Detroit

General Motors (w skrócie GM) – amerykański koncern motoryzacyjny założony 16 września 1908 roku zajmujący się m.in. produkcją samochodów osobowych i dostawczych, silników okrętowych, instalacji przemysłowych, technologii komunikacyjnych oraz usługami finansowymi. GM jest spółką publiczną od 20 grudnia 1916 roku notowaną na Giełdzie Nowojorskiej tzw. Wall Street. Jedno z największych przedsiębiorstw na świecie z siedzibą w Detroit.

Spis treści

Marki samochodów należące do General Motors | edytuj kod

Obecnie | edytuj kod

  • Buick – amerykańska marka powstała w 1903 roku
  • Cadillac – amerykańska marka powstała w 1902 roku, w GM od 1909 roku
  • Chevrolet – amerykańska marka powstała w 1911 roku
  • GMC – amerykańska marka powstała w 1902 roku, w GM od 1909 roku
  • Holden – australijska marka powstała w 1856 roku
  • FAW – chińska marka powstała w 1953 roku
  • Baojun – chińska marka powstała w 2010 roku
  • Wuling – chińska marka powstała w 2007 roku

Dawniej | edytuj kod

  • Bedford – brytyjska marka istniejąca w latach 1930–1986
  • Daewoo – południowokoreańska marka założona w 1967-2008
  • Geo – amerykańska marka istniejąca w latach 1989–1998
  • Hummer – amerykańska marka założona w 1992 roku, należąca do GM w latach 1999–2010
  • LaSalle – amerykańska marka istniejąca w latach 1927–1940
  • Oldsmobile – amerykańska marka założona w 1897 roku, należąca do GM w latach 1908–2004
  • Opel – niemiecka marka powstała w 1862 roku, należąca do GM w latach 1929–2017
  • Vauxhall – brytyjska marka powstała w 1857 roku, należąca do GM w latach 1925–2017
  • Pontiac – amerykańska marka istniejąca w latach 1926–2010
  • Saab – szwedzka marka istniejąca w latach 1947–2014, należąca do GM w latach 1990–2010
  • Saturn – amerykańska marka istniejąca w latach 1985–2009

Historia | edytuj kod

Amerykańskie przedsiębiorstwo General Motors zostało założone 16 września 1908 roku jako kompania holdingowa dla Buicka. Ze względu na dynamiczny rozwój rozpoczęto pozyskiwanie innych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją samochodów. W ten sposób doszło do fuzji Oldsmobile po połączeniu z Olds Motor Vehicle Company w 1908 roku, a także Cadillaca (kupiony 29 lipca 1909 roku przez GM za 5,5 miliona dolarów).

Polityka fuzji na rynku amerykańskim kontynuowana była do momentu, w którym przemysł samochodowy USA skupił się w rękach trzech korporacji: General Motors, Chryslera i Forda. W 1925 roku General Motors przejął brytyjskiego producenta samochodów Vauxhall, a w 1929 roku niemieckiego Opla.

General Motors był pierwszą amerykańską korporacją, która w 1955 roku ogłosiła zysk jednoroczny przekraczający miliard dolarów. 28 maja 1999 roku z GM wyodrębniono Delphi Automotive Systems.

W pierwszej dekadzie XXI wieku koncern borykał się z problemami finansowymi[2]. Z funkcji prezesa w 2009 roku ustąpił Rick Wagoner, zastąpił go Fritz Henderson[3].

1 czerwca 2009 roku koncern ogłosił bankructwo i przeszedł w stan upadłości. 11 lipca 2009 roku GM zostało wykupione przez Departament Skarbu USA i od tego czasu prowadzi działalność jako General Motors Company. Część praw do marki Saab odkupiło chińskie przedsiębiorstwo BAIHC[4].

Po ponad 2 latach od ogłoszenia bankructwa i półtora roku od restrukturyzacji koncern wypracował 9 mld USD zysku w 2011 roku (z czego 7 mld w samej Ameryce Północnej) – najwięcej w swojej dotychczasowej historii. W tym samym czasie przedsiębiorstwo wyprodukowało 9 milionów samochodów (o 7,6% więcej niż w 2010 roku), stając się tym samym ponownie największym koncernem samochodowym świata pod względem wielkości produkcji. Wcześniej tytuł ten należał do japońskiej korporacji Toyota[5].

Według badania waszyngtońskiej organizacji Good Jobs First koncern General Motors otrzymał ok. 3,5 mld dolarów dotacji z programów federalnych i stanowych w okresie 2010-2013 – co uplasowało go na 4. miejscu wśród najbardziej dotowanych firm w Stanach Zjednoczonych[6].

General Motors w Polsce | edytuj kod

W latach 70. XX wieku za czasów przywództwa Edwarda Gierka planowano wybudować w Polsce fabrykę samochodów dostawczych, produkującą dostawcze samochody osobowe w nadwoziu dostawczym lub terenowym na licencji General Motors, produkującą 200 tys. pojazdów rocznie. Wstępnie zaczęto wybierać lokalizację. Z różnych względów plany nie zostały zrealizowane[7].

General Motors Corporation wybudował w czasie 22 miesięcy Zakład Opel Polska w Gliwicach. W kwietniu 1998 roku rozpoczął produkcję części i podzespołów samochodowych, a w sierpniu tegoż roku pierwszy Opel Astra Classic opuścił linię montażową zakładu. General Motors Corporation zainwestował w Gliwicach 550 mln USD i zatrudnił ponad 3000 pracowników. GM jest jednym z największych inwestorów na Śląsku. Obecnie fabryka w Gliwicach nosi nazwę General Motors Manufacturing Poland. W GMMP poza Oplami produkowane są też samochody innych marek: Buick, Vauxhall i Holden.

Modele koncepcyjne | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f Finance General Motors Company.
  2. General Motors na krawędzi bankructwa. 2008-11-08. [dostęp 2008-11-08].
  3. Prezes General Motors stracił pracę, dziennik.pl, 30 marca 2009.
  4. BAIC paid $197 mln for Saab assets – paper (ang.). Reuters, 2009-12-14. [dostęp 2011-02-22].
  5. General Motors ma największy zysk w 103-letniej historii (pol.). Agora SA, 2012-02-17. [dostęp 2012-02-17].
  6. Philip Mattera: Subsidizing the Corporate One Percent: Subsidy Tracker 2,0 Reveals Big-Business Dominance of State and Local Development Incentives (ang.). Good Jobs First, Waszyngton, USA, luty 2014. s. 5. [dostęp 2014-03-18].
  7. Janusz Rolicki, Edward Gierek. Replika (wywiad rzeka), Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa 1990. ​ISBN 83-85167-05-6​.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (biznes):
Na podstawie artykułu: "General Motors" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy