Giorgio Federico Ghedini


Giorgio Federico Ghedini w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Giorgio Federico Ghedini (ur. 11 lipca 1892 w Cuneo, zm. 25 marca 1965 w Nervi[1][2][3]) – włoski kompozytor.

Spis treści

Życiorys | edytuj kod

Ukończył konserwatorium w Turynie, gdzie jego nauczycielami byli Evasio Lovazzano (fortepian i organy), Samuele Grossi (wiolonczela) i Giovanni Cravero (kompozycja)[2]. Następnie kształcił się u Marco Enrico Bossiego w Liceo Musicale w Bolonii, w 1911 roku uzyskując dyplom z kompozycji[1][2]. Wykładał harmonię i kompozycję w konserwatoriach w Turynie (1918–1937) i Parmie (1938–1941)[2]. Od 1941 roku był wykładowcą konserwatorium w Mediolanie, od 1951 do 1962 roku pełnił też funkcję jego dyrektora[1][2].

Twórczość | edytuj kod

Jako kompozytor zawdzięczał więcej własnym studiom, niż nauce szkolnej[1]. Pozostawał indywidualistą, niepodlegającym ówczesnym awangardowym prądom[1][3]. Wpłynęło to na brak jego popularności, pierwsze utwory wydano dopiero po 1925 roku, a doceniony został szerzej dopiero w okresie po II wojnie światowej[1]. Własny styl Ghediniego ukształtował się późno, dopiero w drugiej połowie lat 30. XX wieku[1]. W swoich kompozycjach często wykorzystywał lub naśladował formy barokowe[3].

Interesował się dawną muzyką włoską, przygotował opracowania canzon Girolamo Frescobaldiego na orkiestrę, wydał też dzieła Claudio Monteverdiego i Giovanniego Gabrieliego[3].

Wybrane kompozycje | edytuj kod

(na podstawie materiałów źródłowych[1][2])

Utwory orkiestrowe

  • Andantino soave (1919)
  • Ouverture drammatica (1922)
  • Partita (1926)
  • Concerto grosso F-dur na kwintet dęty i smyczki (1927)
  • Pezzo concertante na 2 skrzypiec, altówkę obbligato i orkiestrę (1931)
  • Marinaresca e baccanale (1933)
  • Symfonia (1938)
  • Architetture (1940)
  • Invenzioni na wiolonczelę, smyczki, kotły i talerze (1940)
  • Concerto dell’albatro na skrzypce, wiolonczelę, fortepian, głos recytujący i orkiestrę (1945)
  • Koncert fortepianowy (1946)
  • Musica notturna na orkiestrę kameralną (1947)
  • Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę kameralną (1947)
  • Il Belprato na skrzypce i smyczki (1947)
  • Canzoni (1948)
  • L’Alderina na flet, skrzypce i smyczki (1947)
  • L’Olmeneta na 2 wiolonczele i orkiestrę (1951)
  • Musica da concerto na altówkę i smyczki (1953)
  • Concentus Basiliensis na skrzypce i orkiestrę kameralną (1954)
  • Vocalizzo da concerto na wiolonczelę lub baryton i orkiestrę (1957)
  • Fantasie na fortepian i smyczki (1958)
  • Sonata da concerto na flet, smyczki i perkusję (1958)
  • Divertimento na skrzypce i orkiestrę (1960)
  • Studi per un affresco di battaglia (1962)
  • Contrappuncti na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i smyczki (1962)
  • Musica concertante na wiolonczelę i smyczki (1962)
  • Appunti per un credo na orkiestrę kameralną (1962)
  • Uwertura koncertowa (1963)

Utwory kameralne

  • Kwintet dęty (1910)
  • Due intermezzi na trio fortepianowe (1915)
  • Kwartet fortepianowy (1917)
  • Doppio quintetto na 5 instrumentów dętych, 5 instrumentów smyczkowych, harfę i fortepian (1921)
  • Sonata skrzypcowa (1922)
  • Sonata wiolonczelowa (1924)
  • 2 kwartety smyczkowe (1927, 1959)
  • Concerto a cinque na flet, obój, klarnet, fagot i fortepian (1930)
  • Adagio e allegro da concerto na flet, klarnet, róg, altówkę, wiolonczelę i harfę (1936)
  • Concertato na flet, altówkę i harfę (1942)
  • 7 Ricercari na trio fortepianowe (1943)
  • Musiche per 3 stromenti na flet, wiolonczelę i fortepian (1946)
  • Canons na skrzypce i wiolonczelę (1946)
  • Concentus na kwartet smyczkowy (1948)

Utwory fortepianowe

  • Tema e variazioni super Fede (1913)
  • Sonata pastorale (1922)
  • Pastorale elegiaca (1926)
  • Capriccio (1934)
  • Divertimento contrappuntistico (1940)
  • Ricercare (1944)

Pieśni solowe

  • Tre liriche di Tagore (1919)
  • Madrigali dell’autunno (1919)
  • Quattro canti su antichi testi napoletani (1925/1934)
  • Quattro strambotti di Giustinani (1925)
  • Canto d’amore (1926)
  • Tre canti di Shelley (1934)
  • Quattro liriche dal Boiardo (1935)
  • Lauda spirituale di Maria dolce (1936)
  • La Quiete della notte (1936)
  • Diletto e spavento del mare (1963)

Utwory wokalno-instrumentalne

  • oratorium Le messa del Venerdi santo na 5 głosów solowych, chór i orkiestrę (1929)
  • Msza D-dur na 4-głosowy chór męski i organy (1930)
  • Missa monodica in honorem Sancti Gregorii Magnii na głos solowy i organy (1932)
  • Capitolo XII dell Apocalisse na głos i orkiestrę kameralną (1932)
  • Cantico del sole na 1-głosowy chór męski i orkiestrę smyczkową (1932)
  • Litanie gaudiose na głosy solowe, obój i instrumenty smyczkowe (1933)
  • Lectio libri sapientiae na głos, trąbkę, fortepian i instrument smyczkowy (1938)
  • Concerto funebrae per Duccio Galimberti na tenora, bas, 2 puzony, kotły i smyczki (1948)
  • mała kantata ...fu primavera allora na 4 głosy i fortepian (1954)

Kantaty

  • Il pianto della Madonna presso la croce na sopran, baryton, chór i orkiestrę (1921)
  • Ecco il Re forte na głosy solowe, podwójny chór mieszany i orkiestrę (1923)
  • Litanie alla Vergine na sopran, chór sopranów i orkiestrę (1926)
  • kantata symfoniczna Antigona na głosy solowe, chór i orkiestrę (1933)
  • Concerto spirituale „De l’Incarnazioni del Verbo Divino” na soprany solo lub chór sopranów i 9 instrumentów lub orkiestrę kameralną (1943)
  • Antifona per Luisa na chór sopranów, głos chłopięcy i organy lub 5 instrumentów smyczkowych (1944)
  • Concerto detto „Il rosero” na 2 soprany, mezzosopran, chór żeński i orkiestrę (1952)
  • Lectio Jeremiae Prophetae na sopran, chór i orkiestrę (1960)
  • Credo di Perugia na chór i orkiestrę (1962)

Opery

  • Gringoire (1915)
  • Maria d’Alessandria (1936, wyst. Bergamo 1937)
  • Re Hassan (1938, wyst. Wenecja 1939)
  • La pulce d’oro (1939, wyst. Genua 1940)
  • Le Baccanti (1944, wyst. Mediolan 1948)
  • Billy Budd (1949, wyst. Wenecja 1949)
  • opera radiowa Lord Inferno (wyk. RAI 1952; wersja sceniczna pt. L’Ipocrita felice wyst. Mediolan 1956)
  • La Via della Croce (wyst. Wenecja 1961)

Balet

  • Girotondo (1955, wyst. Wenecja 1959)

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g h Encyklopedia Muzyczna PWM. T. 3. Część biograficzna efg. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1987, s. 289–290. ISBN 83-224-0344-5.
  2. a b c d e f Baker’s Biographical Dictionary of Musicians. T. Volume 2 Conf–Gysi. New York: Schirmer Books, 2001, s. 1264. ISBN 0-02-865527-3.
  3. a b c d The Harvard Biographical Dictionary of Music. Cambridge: Harvard University Press, 1996, s. 304–305. ISBN 0-674-37299-9.
Na podstawie artykułu: "Giorgio Federico Ghedini" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy