Gorzów Wielkopolski (stacja kolejowa)


Na mapach: 52°43′40″N 15°13′47″E/52,727778 15,229722

Gorzów Wielkopolski (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Komunikacja zastępcza w czasie remontu estakady (2018)

Gorzów Wielkopolski – największa stacja kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim, znajduje się w województwie lubuskim, w Polsce. Położona jest w centrum miasta nad Wartą, przy ul. Dworcowej. Według klasyfikacji PKP jest dworcem regionalnym[1].

W roku 2018 stacja obsługiwała 2–3 tys. pasażerów na dobę[2].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Dworzec w Gorzowie otwarty został 12 października 1857 roku. W 1899 r. oddano do użytku sześcioprzęsłowy most na rzece Warcie, dzięki któremu do miasta wprowadzono linię kolejową z Międzyrzecza, a sama stacja stała się ważnym węzłem kolejowym. W 1912 r. uruchomiono kolejne połączenia: do Myśliborza oraz Sulęcina. Dwa lata później zakończono budowę dwutorowej estakady wzdłuż Warty, dzięki której linia kolejowa została przeniesiona ponad poziom ulic, a sam dworzec został przebudowany[3].

W latach 1896–1914 dwa razy w tygodniu trasę Paryż/Ostenda - Liege - Hanower - Berlin – Gorzów – Chojnice - Królewiec – Eydtkuhnen – Wilno - St. Petersburg pokonywał luksusowy pociąg ekspresowy „Nord Ekspress". Po roku 1914 jego trasa została skrócona do Królewca[4].

W 1972 kursowały pociągi Gorzów - Poznań przez Zieleniec, Skwierzynę, Wierzbno, Międzychód, Rokietnicę. Wyjazdy z Gorzowa następowały o 2:10 i 15:45, a przyjazdy do Poznania o 6:35 i 20:27. W latach 70. i 80. jeździły cztery składy dziennie na trasie do Myśliborza (z Gorzowa o 3:50, 5:48, 8:55, 16:30). Pociągi z Zieleńca do Kostrzyna przez Rudnicę, Chyrzyno w roku 1988 odjeżdżały o 13:50, 15.52 i 22:35. W końcu lat 80. kursował ekspres "Lubuszanin" do Warszawy, wyjeżdżający z Gorzowa o 4:23. W 1991 kursowanie pociągu ograniczono do relacji Warszawa - Zielona Góra, a grupę wagonów do Gorzowa zlikwidowano. Połączenie z krajem w połowie lat 90. zapewniał pociąg pospieszny "Merkury", jednak i ten pociąg ograniczono do relacji Szczecin - Poznań. Na trasie Poznań - Gorzów uruchomiono z kolei pociąg pospieszny "Gorzowiak", wydłużony następnie przez Wrocław do stacji Kraków Płaszów, a po kilku latach skasowany. 1 sierpnia 1991 zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Gorzów - Myślibórz, a 30 maja 1992 odcinek Gorzów Zieleniec - Chyrzyno[5]. W 2011 wysunięto projekt przekształcenia tych linii w ścieżki rowerowe, choć jeszcze w 2009 na nieczynnej linii do Myśliborza kursowały pociągi towarowe z kruszywem do budowy drogi S3[6].

W związku z EURO 2012, wcielono w życie plan modernizacji i rewitalizacji dworca. W wakacje 2009 r. w budynku od strony zewnętrznej wykonano liczne prace: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie budynku oraz pomalowanie w ciepłe niebiesko-czerwone barwy. Pod koniec lutego 2010 r. zakończył się remont hali dworca. Zainstalowano ogrzewanie podłogowe oraz przechowalnię bagażu. Kasy biletowe całkowicie zmieniły swój wygląd. Sufit zmieniono na podwieszany, w hali również pojawiło się wiele symboli ułatwiających poruszanie się po okolicznym terenie, także w języku angielskim, np. dojście do peronów, TAXI, przechowalni bagażu czy tramwaju. W miejscu starego baru pojawiła się kawiarenka z salonikiem prasowym, zniknęły bary. Prace łącznie pochłonęły 1,5 mln zł, a wraz z tymi na zewnątrz budynku – 2 mln 800 tys zł. Oficjalne ponowne otwarcie dworca miało miejsce 16 marca 2010[7].

30 września 2009 ponownie uruchomiono linie tramwajowe 4 i 5 w kierunku Silwany i Piasek. W przyszłości konieczny będzie remont kapitalny peronów, tuneli i estakady. PKP PLK musiałaby jednak zainwestować ponad 120 mln zł. Na Remont estakady PLK ma czas do 2016 roku. Jeżeli do tego czasu estakada nie zostanie wyremontowana – ruch kolejowy z Gorzowa Wielkopolskiego w kierunku Krzyża zostanie wstrzymany.

W lipcu 2011 r. rozpoczął się remont najważniejszego peronu na stacji – numer 1. W ramach prac peron został podwyższony, wyłożony kostką brukową i bordowymi płytami. Wymienione zostały również tory w obrębie peronu. Uruchomiono także windę, pasażerską, koszt jej remontu to 100 tys. zł. W ramach tych prac nie zostanie jednak zmodernizowane przejście podziemne. Wszystkie prace na peronie finansowane są w ramach remontu linii kolejowej Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, częściowo finansowanej z lubuskiego RPO oraz środków własnych PKP PLK i zakończyły się w 2011 r.

10 sierpnia 2011 r. PKP PLK wraz ze szczecińskim Biurem Projektowo-Konsultingowym "BPK" podpisało umowę na studium wykonalności modernizacji estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim. Koszt opracowania wynosi ponad milion złotych i jest finansowany ze środków Funduszu Kolejowego oraz środków własnych PKP PLK. Jest to pierwszy krok do remontu najdłuższego zabytku techniki w Polsce, który od dłuższego czasu jest w złym stanie technicznym. PLK chce ją zmodernizować w perspektywie lat 2014-2020 i liczy na pomoc województwa lubuskiego w ramach RPO.

W październiku 2014 roku rada miasta zaopiniowała pozytywnie propozycję zmiany nazwy stacji kolejowej z „Gorzów Wlkp.” na „Gorzów Wlkp. Główny”[8].

14 października 2016 została podpisana umowa na remont estakady w Gorzowie Wielkopolskim połączona z przebudową stacji Gorzów Wielkopolski o wartości 111 mln złotych z przedsiębiorstwem Intercor. Zakres prac na stacji obejmuje odnowienie tunelu kolejowego oraz 2 peronu stacji[9].

20 kwietnia 2017 peron nr 1 dworca w Gorzowie został zamknięty w związku z przebudową estakady kolejowej. Pociągi jadące od strony Kostrzyna zatrzymują się obecnie na peronie 4. Obsługę połączeń kolejowych od strony Krzyża przejął nowo wybudowany przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni.

W czerwcu 2018 w holu dworca zamontowano pierwszy w Gorzowie automat do sprzedaży biletów na pociągi Polregio i PKP Intercity[10].

W kwietniu 2020 na stacji zamontowano elektroniczne wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej produkcji KZŁ Bydgoszcz. Wyświetlacze zostały zamontowane w holu dworca, na peronach 1, 2 i 4 oraz w tunelu łączącym perony[11].

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 121
  2. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 2020-01-27. [dostęp 2020-01-30].
  3. Kolej żelazna w Gorzowie
  4. "Nord Ekspress - pociąg z duszą
  5. Degradacja kolei w Gorzowie
  6. Na nasypach nieczynnych linii kolejowych – ścieżki rowerowe
  7. roch: Gorzów Wlkp.: Dziś otwarcie dworca PKP po remoncie (pol.). strefabiznesu.gazetalubuska.pl, 2013-03-16. [dostęp 2013-03-17].
  8. Filip Górecki: Dojedziemy do Gorzowa Głównego? Radni są za, ale... (pol.). 2014-10-29. [dostęp 2015-02-05].
  9. PLK odnowią gorzowską estakadę. rynek-kolejowy.pl, 2016-10-14. [dostęp 2016-10-16].
  10. Biletomat na dworcu w Gorzowie - gorzowianin.com - najprawdopodobniej najlepszy portal w mieście, gorzowianin.com [dostęp 2018-06-29]  (pol.).
  11. Elektroniczne wyświetlacze pojawiały się na dworcu w Gorzowie, gorzowianin.com [dostęp 2020-04-16]  (ang.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Gorzów Wielkopolski (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy