Grand Prix Turcji Formuły 1


Grand Prix Turcji Formuły 1 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Grand Prix Turcji – eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 organizowana na torze Istanbul Park nieopodal Stambułu od sezonu 2005 do sezonu 2011.

Historia | edytuj kod

Pierwszy wyścig o Grand Prix Turcji odbył się 21 sierpnia 2005 roku, a jego zwycięzcą został Kimi Räikkönen z McLarena. Charakterystyka toru sprawiła, że wielu kierowców wpadało w poślizg i wypadało z trasy – głównie na zakręcie 8. Na tym właśnie zakręcie Juan Pablo Montoya wyjeżdżając szeroko na pobocze oddał drugą pozycję w ręce Fernando Alonso na dwa okrążenia przed końcem wyścigu. Kolumbijczyk tłumaczył się uszkodzeniem samochodu spowodowanym kontaktem z samochodem Tiago Monteiro podczas manewru dublowania. To wydarzenie było jednym z tych, które zaważyły na losie tytułów mistrzowskich.

Rok później swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 świętował tu Felipe Massa w samochodzie Ferrari. Wyścig został jednak bardziej zapamiętany z powodu afery jaka wybuchła po ceremonii wręczenia nagród. Nagroda dla zwycięzcy została przekazana przez Mehmeta Ali Talata, który widzom został przedstawiony jako prezydent Tureckiej Republiki Cypru Północnego, który jest uznawany jedynie przez Turcję. Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), która zachowuje polityczną neutralność, rozpoczęła dochodzenie. Przedstawiciele federacji nie mieli możliwości przeciwstawienia się decyzji organizatorów, ponieważ decyzja została maksymalnie opóźniona. Organizatorom groziła utrata praw do organizacji wyścigu, a także rajdu w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata. Ostatecznie zostali oni ukarani grzywną w wysokości 5 mln dolarów.

11 maja 2008 w trakcie wyścigu Serii GP2 na tor dostały się dwa psy. Jeden z nich został zabity przez bolid, którym kierował Bruno Senna. W samochodzie Brazylijczyka poważnie uszkodzone zostało prawe przednie zawieszenie, Bruno Senna musiał zakończyć wyścig przed czasem.

Tor | edytuj kod

Decyzję o zbudowaniu toru, na którym miało odbyć się Grand Prix Turcji podjęto w 2002 roku. Z trzech branych pod uwagę lokalizacji wybrano okolice największego tureckiego miasta, Stambułu. Tor został zaprojektowany przez Hermanna Tilke, który projektował już tory Formuły 1 (Sepang, Bahrain, Shanghai czy zmodernizowany tor Hungaroring). Tor charakteryzuje się przeciwnym do ruchu wskazówek zegara kierunkiem jazdy, a obecnie tylko dwa inne tory w kalendarzu Formuły 1 kierowcy pokonują w ten sposób (Interlagos i Marina Bay Street Circuit).

Zwycięzcy Grand Prix Turcji | edytuj kod

Kierowcy

Producenci samochodów

Producenci silników

Na podstawie artykułu: "Grand Prix Turcji Formuły 1" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy