Gryfino (stacja kolejowa)


Na mapach: 53°15′11″N 14°29′15″E/53,253056 14,487500

Gryfino (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Gryfino – stacja kolejowa w Gryfinie, w województwie zachodniopomorskim, w Polsce, na linii kolejowej Szczecin GłównyWrocław Główny. Do 1996 r. była to stacja początkowa linii kolejowej Gryfino – Pyrzyce.

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 1700 pasażerów na dobę[1].

Spis treści

Historia | edytuj kod

W 1877 r. Gryfino otrzymało połączenie kolejowe ze Szczecinem, w ramach linii nadodrzańskiej. Równocześnie miasto uzyskało połączenie z Wrocławiem. Później stacja stała się stacją początkową dla linii Gryfino – Pyrzyce, z tym że w 1895 miasto uzyskało połączenie ze Swobnicą przez Chwarstnicę, a w 1898 linia została przedłużona z Chwarstnicy do Pyrzyc[2]. Z Gryfina można było jeszcze dojechać do Dąbia Szczecińskiego przez Chwarstnicę, Stare Czarnowo i Kołbacz. Linię otwarto w 1905 r., zamknięto w 1949 r.

Od 1983 r. na trasie do Szczecina jeździ skład elektryczny[3].

Obecnie Gryfino posiada połączenia do: Szczecina Głównego, Chojny, Kostrzyna, Rzepina i Zielonej Góry obsługiwane przez Przewozy Regionalne. W ostatnich latach istniało też połączenie bezpośrednie z Wrocławiem Głównym (odjazd ok. 13), ale zostało zawieszone.

Pociągi PKP Intercity zatrzymują się na stacji w ramach połączeń do Zakopanego i Bielska-Białej, które uruchamiane są w ferie zimowe i wakacje.

Wszystkie połączenia realizowane są w ramach linii nadodrzańskiej.

Nazwy | edytuj kod

  • Greifenhagen: 1877–1945,
  • Gryfin nad Regalicą: 1945–1946,
  • Gryfino: 1946–obecnie.

Budynek | edytuj kod

Budynek dworca został oddany do użytku w 15 maja 1877 r. wraz z otwarciem linii do Szczecina. Jest to budynek ceglany[4]. W 1945 r. stacja została zniszczona, odbudowana bezstylowo[3]. W związku ze złym stanem stacji od końca 2011 r. rozpoczął się remont. 15 listopada dworzec oddano do użytku[5].

Szczecińska Kolej Metropolitalna | edytuj kod

17 września 2014 r. podpisano umowę na wykonanie studium wykonywalności Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. Sieć SKM składałaby się z 4 linii łączących Szczecin z Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. 27 maja 2015 r. udostępniono gotowe studium wykonywalności[6]. Uruchomienie systemu kolei miejskiej w Szczecinie planowane jest na rok 2021. Szacuje się, że koszty uruchomienia SKM wyniosą od 580 mln do 780 mln zł[7][8].

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 2020-01-27. [dostęp 2020-01-30].
  2. Rys historyczny – Wrota Gryfina – portal, www.gryfino.pl [dostęp 2017-11-23]  (pol.).
  3. a b MarianM. Anklewicz MarianM., Gryfino Miejski szlak historyczny .
  4. Gryfino ma nowy dworzec. „Wygląda jak pałac” [zdjęcia] – gs24.pl, www.gs24.pl [dostęp 2017-11-23]  (pol.).
  5. igryfino.pl – Ponowne otwarcie już za tydzień, www.igryfino.pl [dostęp 2017-11-23]  (pol.).
  6. Trzy warianty budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej przygotowane.
  7. Jaka będzie Szczecińska Kolej Metropolitalna? Powstaną cztery linie.
  8. Szczecińska Kolej Metropolitalna ruszy w 2021. Dziś podpisano umowę.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Gryfino (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy