Guerrilla Games


Guerrilla Games w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Guerrilla Games – holenderski producent gier komputerowych, będący jednostką zależną Sony Computer Entertainment. Studio najbardziej znane jest z serii gier Killzone przeznaczonych na konsole PlayStation.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Spółka rozpoczęła działalność jako część holenderskiego multimedialnego konglomeratu Lost Boys, gdzie operowała pod nazwą Lost Boys Games. Powstało z połączenia trzech niezależnych holenderskich deweloperów, do których zaliczało się Orange Games założone przez Arjana Brussee i Digital Infinity, którego twórcą był Arnout van der Kamp. Przez następne trzy i pół roku studio wyprodukowało cztery gry, po dwie na konsole Game Boy Color i Game Boy Advance.

W połowie 2003 roku z powodu zmian w korporacji studio zostało sprzedane Media Republic, nowego przedsięwzięcia zapoczątkowanego przez jednego z założycieli Lost Boys - Michiela Mola, a w lipcu zmieniono jego nazwę na Guerilla Games[1]. Deweloper szybko rozpoczął prace nad nowymi grami: Killzone we współpracy z Sony Computer Entertainment na konsolę PlayStation 2 oraz ShellShock: Nam ’67 we współpracy z Eidos Interactive na konsole PlayStation 2, Xbox, i komputery osobiste. Obydwa tytuły zostały wydane w następnym roku i zebrały ciepłe recenzje, jednakże Killzone cieszył się ogromnym zainteresowaniem już przed premierą. Pomimo słabych recenzji i niepochlebnych ocen mediów, gra sprzedała się w ponad milionowym nakładzie, zdobywając uznanie w Stanach Zjednoczonych i Europie[potrzebny przypis]. Dzięki temu sukcesowi, firma podpisała w 2004 roku umowę z Sony Computer Entertainment, w której zobowiązywała się do tworzenia gier wyłącznie na konsole tej firmy, czyli PlayStation 2, PlayStation 3 i PlayStation Portable[2]. Gra ShellShock: Nam ’67 została sprzedana w nakładzie 900 tysięcy egzemplarzy[3].

W maju 2005 roku firma cieszyła się dużym zainteresowaniem i krytyką, zarówno pozytywną jak i negatywną, w związku z wydaniem pierwszego trailera gry Killzone 2 w trakcie konferencji Sony na targach E3, kiedy po raz pierwszy zaprezentowano konsolę PlayStation 3. Sceptycyzm i niechęć zarówno do gry, jak i okoliczności jej prezentacji odbiły się negatywnie i doprowadziły do złączenia firmy z pozostałymi deweloperami Sony Computer Entertainment pomimo jej krótkiej historii i niewielkiej ilości wydanych gier. W grudniu tego samego roku Sony oficjalnie potwierdziło nabycie Guerrilla Games[4].

Gry wyprodukowane przez studio | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Informacja z serwisu gamespot (ang.)
  2. Informacja z serwisu gamespot (ang.)
  3. Informacja z serwisu eurogamer (ang.)
  4. Informacja z serwisu gamespot (ang.)
  5. Informacja z blogu PlayStation (ang.)
  6. Samit Sarkar: Horizon Zero Dawn delayed to February 2017 (ang.). Polygon, 2016-06-06. [dostęp 2017-03-17].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Guerrilla Games" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy