H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaH. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych – przedsiębiorstwo produkujące pojazdy szynowe założone w 1920 w Poznaniu. W 1997 spółka przyjęła obecną nazwę i weszła w skład grupy H. Cegielski – Poznań, a od 2010 jej wyłącznym akcjonariuszem i właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
Spis treści
Historia | edytuj kod
Wnętrze Fabryki Wagonów i ParowozówFabryka powstała w 1920[2] jako część zakładów H. Cegielski Towarzystwo Akcyjne[4] i już w 1921 rozpoczęła produkcję wagonów towarowych. Początkowo były to węglarki kryte i wagony do przewozu szyn, a następnie także wagony specjalne, m.in. pocztowe oraz chłodzone suchym lodem[5].
W 1926 fabrykę opuścił pierwszy ciężki parowóz towarowy serii Ty23. Do 1932 powstały 164 sztuki tej lokomotywy[5]. W 1927 natomiast na zamówienie Ministerstwa Komunikacji zaprojektowany został pierwszy całkowicie polski parowóz OKl27. Do 1933 wybudowano 122 jego egzemplarze[6].
Pod koniec lat 20. XX wieku tabor kolejowy stanowił produkcję pierwszoplanową zakładów. W 1928 uruchomiono budowę wagonów osobowych, a w 1930 fabrykę opuścił ich 100. egzemplarz. Zakłady wykonały także na specjalne zamówienie 10 wagonów restauracyjnych dla Paryża[5].
W 1930 Ministerstwo Komunikacji zamówiło w Zakładach Mechanicznych Hipolita Cegielskiego 9 parowych wagonów motorowych, które zbudowano rok później[7]. W 1934 skonstruowano pierwszą Luxtorpedę, a w 1936 pierwsze wagony sterownicze i doczepne dla jednostek elektrycznych. W 1937 powstały cztery lekkie elektrowozy EL.200 dla Warszawskiego Węzła Kolejowego oraz 10 wagonów tramwajowych dla Poznańskiej Kolei Elektrycznej[5].
Podczas II wojny światowej zakłady zostały przejęte przez niemiecki koncern zbrojeniowy Deutsche Waffen und Munitionsfabriken[4], nosiły nazwę DWM Posen i produkowały tabor na potrzeby III Rzeszy. 22 stycznia 1945 Niemcy opuścili fabrykę ewakuując cenniejsze obrabiarki i inne urządzenia, a 28 stycznia została ona ponownie zajęta, tym razem przez wojenną administrację radziecką. 8 lutego Zakłady Cegielskiego zostały przekazane Tymczasowemu Zarządowi Państwowemu[8].
W 1946 utworzono Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań, a działająca w ich ramach fabryka taboru przyjęła nazwę Fabryka Wagonów. Do 1950 zbudowano w niej ponad 500 wagonów na potrzeby PKP, a w latach 1950-1960 wyprodukowano 2846 wagonów różnych typów dla ZSRR[5].
Na początku lat 60. zakłady wykonały krótką serię spalinowych wagonów silnikowych serii SN80[9]. W 1967 producent został przemianowany na Fabrykę Lokomotyw i Wagonów i rozpoczął budowę prototypowych spalinowozów typu 301D, a trzy lata później uruchomiono produkcję seryjną lokomotyw serii SP45[5]. W latach 1975-1977 w fabryce zbudowano dwa prototypowe spalinowozy serii SP47, a w latach 1974-1985 konstruowano lokomotywy serii SU46[9].
W 1977 produkcja spalinowozów została wstrzymana na rzecz elektrowozów. Do 1992 zakłady budowały lokomotywy serii ET41, EU07 i EM10[9].
W 1995 zakłady przekształcono w spółkę akcyjną[9], a w 1997 w ramach reorganizacji na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów powstała niezależna spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. należąca do grupy H. Cegielski – Poznań S.A.[5].
26 marca 2010 Agencja Rozwoju Przemysłu przejęła 100% udziałów spółki, stając się tym samym jej wyłącznym właścicielem[5].
W kwietniu i wrześniu 2015 Przewozy Regionalne sprzedały łącznie 20 EN57 spółce Polski Tabor Szynowy. Jednostki te zostały następnie zmodernizowane przez FPS[10].
27 lutego 2018 PKP Intercity podpisało z Fabryką Pojazdów Szynowych umowę na dostawę 55 wagonów osobowych z opcją na dodatkowe 26 wagonów[11].
Działalność | edytuj kod
Oferta | edytuj kod
Zakłady oferują:
- produkcję nowych wagonów osobowych i sypialnych do komunikacji międzynarodowej z prędkością do 200 km/h oraz przystosowanych do zmiany rozstawu szyn 1435/1520 mm[12],
- produkcję tramwajów[13],
- produkcję wózków z rodziny 25AN[14],
- remonty, naprawy i modernizacje pojazdów szynowych[15], w tym modernizacje EZT serii EN57[16],
- inne usługi, takie jak produkcja stalowych i aluminiowych konstrukcji spawanych oraz kompletnych pudeł wagonów, szynobusów i tramwajów czy malowanie pojazdów szynowych i konstrukcji metalowych[17].
Zestawienie wyprodukowanych pojazdów | edytuj kod
Pierwszy parowóz wybudowany w HCP – Ty23 Pierwszy całkowicie polski parowóz – OKl27 Spalinowóz typu 301Db HCP 303E Wagon parowy serii PCix z 1931 Wagon silnikowy serii SN80 Wagon standardu Z2 typu 144Aa Wagon standardu Z1 typu 407A Tramwaj 123NPrezentacje na targach | edytuj kod
Wagon 156A na targach Trako 2013 Stoisko przedsiębiorstwa na targach Trako 2015Nagrody i wyróżnienia | edytuj kod
- 1994 – Złoty Medal na 66. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 145A[53]
- 1998 – Złoty Medal na 70. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 152A[53]
- 1998 – Grand Prix na II Międzynarodowych Targach Kolejnictwa „Kolej” w Bydgoszczy dla wagonu 154A[53]
- 2004 – Złoty Medal na 76. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 305Ad[53]
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Kontakt (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2016-11-22].
- ↑ a b c Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.: Informacja Prasowa z dnia 23 lipca 2010 r. (pol.). arp.com.pl, 2010-07-23. [dostęp 2015-02-04].
- ↑ Jakub Madrjas: Cegielski-FPS ma nowego prezesa (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2016-11-21. [dostęp 2016-11-22]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-11-22)].
- ↑ a b H. Cegielski –Poznań: Historia firmy HCP (pol.). [dostęp 2014-08-12].
- ↑ a b c d e f g h i j k l m H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Historia (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ a b Bogdan Pokropiński. Parowóz tendrzak osobowy OKl27. „Rynek Kolejowy”. 5/2010, s. 84. Warszawa: TOR Wydawnictwo. ISSN 1644-1958 (pol.).
- ↑ a b Zanim pojawiła się „lux-torpeda”. W: Bogdan Pokropiński: Lux-torpeda PKP. Wyd. drugie (zmienione). Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2007, s. 7-15. (pol.)
- ↑ a b Tomasz Roszak. Parowóz serii Ty42. „Świat Kolei”. 4/2003, s. 14-23. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ a b c d e f g h i j k l m Producenci taboru – HCP. W: Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw. Wyd. III, zmienione. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007, s. 16. ISBN 978-83-920757-7-6. (pol.)
- ↑ Dwa Feniksy 57 na testach w Przewozach Regionalnych. rynek-kolejowy.pl, 2017-06-27. [dostęp 2017-08-09].
- ↑ Cegielski podpisał umowę na dostawę 55 wagonów dla PKP Intercity (pol.). inforail.pl, 2018-02-27. [dostęp 2018-02-27].
- ↑ H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Produkcja wagonów kolejowych (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Produkcja tramwajów (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Produkcja wózków (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Remonty, naprawy i modernizacje pojazdów szynowych (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2016-09-30].
- ↑ H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Usługi (pol.). fpspoznan.pl. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ Paweł Terczyński. Parowóz serii Pu29. „Świat Kolei”. 4/2000, s. 10-14. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ Paweł Terczyński. OKz32. „Świat Kolei”. 4/1997, s. 10-14. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ Paweł Terczyński. Parowóz serii Ty37. „Świat Kolei”. 8/2000, s. 10-15. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ Ryszard Boduszek. Parowóz Ty45-217. „Świat Kolei”. 2/2000, s. 19. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ Pt47. W: Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2002, s. 98. ISBN 83-901902-6-5. (pol.)
- ↑ TKt48. W: Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2002, s. 110. ISBN 83-901902-6-5. (pol.)
- ↑ Bogdan Pokropiński. Polski parowóz towarowy PKP serii Ty51. „Rynek Kolejowy”. 5/2012, s. 76. Warszawa: TOR Wydawnictwo. ISSN 1644-1958 (pol.).
- ↑ Załącznik 2 – Lista fabryczna lokomotyw spalinowych produkcji HCP. W: Marek Ćwikła, Paweł Terczyński: Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47. Wyd. I. Poznań: Kolpress, 2004, s. 200-205. (pol.)
- ↑ 6. Lokomotywy typu 303D (SU46) – nowe koncepcje konstrukcyjne. W: Marek Ćwikła, Paweł Terczyński: Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47. Wyd. I. Poznań: Kolpress, 2004, s. 53-68. (pol.)
- ↑ EW51, EW52. W: Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw. Wyd. III, zmienione. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007, s. 78. ISBN 978-83-920757-7-6. (pol.)
- ↑ a b c d e f g h i j k l m n o p q r 50-lecie produkcji wagonów osobowych w Zakładach H. Cegielski. „Trakcja i Wagony”. 1/1979 (pol.).
- ↑ Andrzej Etmanowicz. Pierwsze na PKP wagony 2 klasy z miejscami do leżenia standardu Z2, rodziny 123A. Część 1. Prototypy typu 134Aa. „Świat Kolei”. 10/2010, s. 14-19. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ Andrzej Etmanowicz. Pierwsze na PKP wagony 2 klasy z miejscami do leżenia standardu Z2, rodziny 123A. Część 2. Wagony typu 134Ab. „Świat Kolei”. 12/2010, s. 22-27. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ Andrzej Etmanowicz. Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (1). Wersje fabryczne bez klimatyzacji. „Świat Kolei”. 6/2010, s. 36-41. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ Andrzej Etmanowicz. Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 1. Wersje fabryczne bez klimatyzacji. „Świat Kolei”. 12/2009, s. 24-29. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ Andrzej Etmanowicz. Pierwsze wagony klimatyzowane 1 klasy standardu Z2 typu 145A na PKP. „Świat Kolei”. 3/2009, s. 20-24. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ a b Andrzej Etmanowicz. Pierwsze wagony klimatyzowane 2 klasy standardu Z2 typu 144A i 144Aa na PKP. „Świat Kolei”. 5/2009, s. 38-43. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ a b c Andrzej Etmanowicz. Pierwsze na PKP wagony 1 klasy z przedziałami „business class” standardu Z2 typu 145Ab i standardu Z1 typu 145Ac. „Świat Kolei”. 12/2008, s. 24-29. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ a b Andrzej Etmanowicz. Pierwsze wagony bezprzedziałowe 1 klasy standardu Z1 na PKP typu 152A / 152Aa. „Świat Kolei”. 7/2008, s. 22-27. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ a b Andrzej Etmanowicz. Pierwsze wagony bezprzedziałowe 2 klasy standardu Z1 na PKP typu 154A/154Aa. „Świat Kolei”. 10/2008, s. 22-27. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ a b c Andrzej Etmanowicz. Wagony sypialne PKP standardu Z1 typu 305Ad. „Świat Kolei”. 5/2008, s. 12-16. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ Ryszard Piech: Garstka informacji wagonowych z FPS (pol.). inforail.pl, 2011-01-25. [dostęp 2014-08-11].
- ↑ a b c d Andrzej Etmanowicz. Wagony osobowe PKP standardu Z1 nowej generacji typu 156A, 158A i 159A. „Świat Kolei”. 7/2014, s. 18-23. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962 (pol.).
- ↑ a b c d e PKP Intercity w końcu podpisało umowę na dostawę 20 wagonów Cegielskiego (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-05-19. [dostęp 2015-05-19].
- ↑ a b c d e Poznański FPS z ofertą nowych wagonów pasażerskich na Innotrans 2016 (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2016-09-28. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ a b c d e Pojazdy. polskitabor.pl. [dostęp 2018-11-18].
- ↑ a b Andrzej Etmanowicz. Wagony osobowe standardu Z1 "nowej generacji" klasy pierwszej typu 156A (166A) oraz drugiej typu 156A (167A). „Świat Kolei”. 11/2014, s. 28-33. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ a b Andrzej Etmanowicz. Wagony osobowe drugiej klasy PKP Intercity typu 159A (165A) standardu Z1 "nowej generacji" z przedziałami na rowery. „Świat Kolei”. 7/2015, s. 26-29. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ 105N/2. W: Arkadiusz Lubka, Marcin Stiasny: Atlas tramwajów. Wyd. 1. Poznań: KOLPRESS, 2011, s. 96. ISBN 978-83-920784-6-3. (pol.)
- ↑ 123N. W: Arkadiusz Lubka, Marcin Stiasny: Atlas tramwajów. Wyd. 1. Poznań: KOLPRESS, 2011, s. 83. ISBN 978-83-920784-6-3. (pol.)
- ↑ 118N Puma. W: Arkadiusz Lubka, Marcin Stiasny: Atlas tramwajów. Wyd. 1. Poznań: KOLPRESS, 2011, s. 105. ISBN 978-83-920784-6-3. (pol.)
- ↑ Paweł Terczyński, Krzysztof Zintel. Wagon spalinowy serii SN80. „Świat Kolei”. 8/2002, s. 10-17. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ 3. Lokomotywa 301Da – Fiat staje do konkurencji. W: Marek Ćwikła, Paweł Terczyński: Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47. Wyd. I. Poznań: Kolpress, 2004, s. 25-30. (pol.)
- ↑ a b c d 4. Lokomotywy 301Db (SP45) – wreszcie produkcja seryjna. W: Marek Ćwikła, Paweł Terczyński: Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47. Wyd. I. Poznań: Kolpress, 2004, s. 31-44. (pol.)
- ↑ 7. Lokomotywy typu 302D (SP47) – niespełnione nadzieje Zakładów Cegielskiego. W: Marek Ćwikła, Paweł Terczyński: Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47. Wyd. I. Poznań: Kolpress, 2004, s. 69-80. (pol.)
- ↑ a b c d e f g h H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Produkcja wagonów osobowych (pol.). hcp.com.pl. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ Tomasz Gieżyński. Poznański wagon 105N/2. „Świat Kolei”. 1/2004, s. 50-51. Łódź: EMI-PRESS. ISSN 1231-5962 (pol.).
- ↑ Marek Rabsztyn. Tabor kolejowy na 73. Międzynarodowych Targach Poznańskich. „Technika Transportu Szynowego”. 6/2001, s. 10. Łódź: Emi-Press. ISSN 1232-3829 (pol.).
- ↑ Premiera 118N na targach w Poznaniu (pol.). infotram.pl, 2007-06-25. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ Karol Wach: Tramwaje na Trako 2007 (pol.). infotram.pl, 2007-10-16. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ Marek Malczewski. Salon Logistyki, Transportu i Spedycji Transporta 2008. „Technika Transportu Szynowego”. 7-8/2008, s. 23-25. Łódź: Emi-Press. ISSN 1232-3829 (pol.).
- ↑ Karol Wach: Pora na InnoTrans (pol.). infotram.pl, 2008-09-23. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ MW: Komfortowy wagon Cegielskiego (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2013-09-24. [dostęp 2014-08-10].
- ↑ PKP Intercity pokazały na Trako zmodernizowane wagony (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-09-26. [dostęp 2017-10-01].
OryginałEdytujHistoria i autorzy
