HMS Leopard (1790)


HMS Leopard (1790) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

HMS „Leopard” – 50-działowy okręt liniowy 4 rangi typu Portland należący do Royal Navy. Służył podczas wojen rewolucji francuskiej, wojen napoleońskich oraz wojny brytyjsko-amerykańskiej.

Spis treści

Budowa | edytuj kod

Okręt został zamówiony 16 października 1775 roku, ochrzczony 13 listopada, zaś stępkę położono w stoczni w Portsmouth w styczniu 1776 roku[1]. Konstrukcja zaczęła się dopiero 10 lat później, po ponownym zamówieniu złożonym w maju 1785 roku, w stoczni w Sheerness. Nadzorem nad pracami zajmował się do grudnia 1785 roku mistrz szkutnicki Martin Ware, następnie do marca 1786 John Nelson, po którym funkcję tę przejął William Rule[1]. „Leopard” został wodowany 24 kwietnia 1790 roku, w pełni wyposażony do 26 maja, zaś do służby wszedł w czerwcu; pierwszym dowódcą został komandor John Blankett[1].

Służba | edytuj kod

Ponieważ jednostka brała udział w kampanii egipskiej (od 8 marca do 8 września 1801 roku) jej oficerowie i załoga kwalifikowali się do odznaczenia Medalem Służby Ogólnej Morskiej z klamrą „Egipt”.

Incydent „Chesapeake”-„Leopard” | edytuj kod

 Osobny artykuł: Incydent Chesapeake-Leopard.

W początkach 1807 roku grupa brytyjskich marynarzy, z których część urodziła się w Ameryce, zdezerterowała ze swoich statków blokujących francuskie jednostki w Zatoce Chesapeake dołączając do załogi USS „Chesapeake”. Starając się odzyskać zbiegów komandor Salusbury Pryce Humphreys, dowodzący wówczas „Leopardem”, wezwał „Chesapeake” do możliwości przeszukania ładowni. Komodor James Barron odmówił, w efekcie czego brytyjski okręt otworzył ogień. Jednostka amerykańska, nieprzygotowana do bitwy, poddała się, zaś Humphreys wysłał na jej pokład grupę abordażową, celem znalezienia zbiegów. Grupa pojmała i wyprowadziła czterech ludzi – trzech Amerykanów i jednego Brytyjczyka – których następnie przewieziono do Halifaxu; Jenkin Ratford, jedyny Brytyjczyk, został skazany i powieszony. Amerykanów skazano na 500 batów, jednak później wyrok złagodzono.

Incydent wywołał spore reperkusje polityczne i przyczynił się do wybuchu późniejszej wojny[2].

Los | edytuj kod

W 1812 roku „Leoparda” pozbawiono uzbrojenia i zamieniono na transportowiec wojskowy. 28 czerwca 1814 roku płynący z Wielkiej Brytanii do Quebecu i wiozący kontyngent 475 Królewskich Szkotów okręt wpadł na mieliznę u brzegu Anticosti w warunkach gęstej mgły. Choć jednostka została zniszczona wszystkim udało się przeżyć.

„Leopard”' w literaturze popularnej | edytuj kod

W powieści Patricka O’Briana „Zapomniana wyspa” należącej do cyklu o przygodach Jacka Aubreya i Stephena Maturina Jack Aubrey dowodzi „Leopardem” na trasie pomiędzy Adriatykiem, a Oceanem Indyjskim; w trakcie rejsu „Leopard” zatapia fikcyjny holenderski okręt liniowy „Waakzaamheid” i zderza się z górą lodową[3].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Winfield: British Warships in the Age of Sail. s. 107. (ang.)Sprawdź autora:1.
  2. http://www.corvalliscommunitypages.com/Americas/US/USNotOregon/chesapeakeall.htm The Chesapeake / Leopard Affair of 1807]
  3. The Letter of Marque, O’Brian, Patrick (1988)

Bibliografia | edytuj kod

  • Rif Winfield: British Warships in the Age of Sail 1793–1817: Design, Construction, Careers and Fates. Seaforth, 2007. ISBN 1-86176-246-1. (ang.)
  • Rif Winfield: The 50-Gun Ship: A Complete History (3. edycja). Mercury Books, 2005. ISBN 1-84560-009-6. (ang.)
Na podstawie artykułu: "HMS Leopard (1790)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy