Hawker Siddeley Trident


Hawker Siddeley Trident w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hawker Siddeley HS-121 Trident − trójsilnikowy samolot pasażerski krótkiego i średniego zasięgu, produkowany przez brytyjską firmą Hawker Siddeley. Został zaprojektowany według wymogów British European Airways. Samolot został oblatany w roku 1962, by dwa lata później wejść do regularnej służby w liniach lotniczych.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwotnie samolot projektowała firma De Havilland, produkcją i dokończeniem projektu zajęła się jednak wytwórnia lotnicza Hawker Siddeley po połączaniu się obydwu firm w 1959 roku. Początkowo ogon maszyny miał zostać zbudowany na planie krzyża - podobnie jak w Sud Aviation Caravelle - konstruktorzy zastosowali jednak usterzenie tylne w układzie T oraz przenieśli silniki maszyny na tył. Takie rozwiązanie pozwoliło na zaprojektowanie skrzydła przystosowanego do osiągania dużych prędkości, dzięki czemu samolot okazał się jednym z najszybszych komercjalnych samolotów poddźwiękowych. Pierwszy lot odbył się w roku 1962, regularna służba w liniach lotniczych trwała od 1964 roku.

Konstrukcja nie odniosła zbyt dużego sukcesu - wyprodukowano 117 egzemplarzy.

Linia lotnicza British Airways powstała z British European Airways (BEA) i British Overseas Airways Corporation (BOAC) zakończyła eksploatacje posiadanych samolotów Trident na początku lat 80., w innych liniach służyły one do połowy lat 90.

Samolot od wersji 2E posiadał zaawansowaną awioniką pozwalająca na automatyczne lądowanie nawet w trudnych warunkach pogodowych, co zwiększyło terminowość lotów tej maszyny. Innym ważnym urządzeniem był rejestrator parametrów lotu - Trident był pierwszym samolotem wyposażonym w niego fabrycznie - zamontowany rejestrator zapisywał w postaci cyfrowej 13 zmiennych, dane przechowywane były na taśmie.

Wersje | edytuj kod

  • Trident 1C - wersja podstawowa dla British European Airways, wyprodukowano 24 egzemplarze.
  • Trident 1E - wersja ze zwiększoną liczbą miejsc pasażerskich i nowszymi silnikami, powstało 15 sztuk.
  • Trident 2E - wersja z automatycznym systemem lądowania, mocniejszymi silnikami oraz większą wagą własną jak i startową, wyprodukowano 50 sztuk.
  • Trident 3B - wersja dla 180 pasażerów, wydłużona o 5 metrów. Jej zasięg wynosił 2750 km, najmniej ze wszystkich serii. Powstało 26 sztuk.
  • Super Trident 3B - wersja o zwiększonym zasięgu, powstały tylko dwa egzemplarze.

Wypadki | edytuj kod

Samoloty Hawker Siddeley Trident uczestniczyły w 19 wypadkach, z czego 17 zakończyło całkowitym zniszczeniem maszyny.

Kokpit samolotu HS-121 Trident

Podobne samoloty | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Hawker Siddeley HS-121 Trident (ang.). W: ASN Aviation Safety Database [on-line]. Aviation Safety Network. [dostęp 2011-06-28].
  2. HS-121 Trident Statistics (ang.). W: ASN Aviation Safety Database [on-line]. Aviation Safety Network. [dostęp 2011-06-28].
Na podstawie artykułu: "Hawker Siddeley Trident" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy