Herby Nowe


Na mapach: 50°44′53″N 18°51′16″E/50,748056 18,854444

Herby Nowe w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Herby Nowewęzeł kolejowy i stacja przeładunkowa na magistrali węglowej, z połączeniem do linii CzęstochowaLubliniec. Jedna z ważniejszych stacji strategicznych w kraju. Siedziba sekcji Herby Nowe wchodzącej w skład sekcji eksploatacji Lubliniec, gniazdo drużyn konduktorskich, całodobowa kasa biletowa (do 2004), stacjonarny bar "WARS". Stacja stanowi początek linii 181 (według Id12) Herby Nowe – Oleśnica (przez Wieluń, Kępno i Syców).

W roku 2017 stacja obsługiwała 10–19 pasażerów na dobę[1].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Herby Nowe są osadą kolejową. Powstały w 1926 roku, kiedy budowano linię kolejową z Kalet do Podzamcza. Również w tym samym roku nowo powstała stacja zyskała połączenie ze stacją Herby Stare i tym samym z linią do Lublińca i Częstochowy. Ważną rolę stacja zaczęła odgrywać dopiero kilka lat później, w 1933 roku, kiedy to ukończono budowę I odcinka magistrali węglowej, z właśnie Herb Nowych do stacji Karsznice (dziś Zduńska Wola Karsznice). Odtąd Herby Nowe kojarzą się nierozerwalnie właśnie z linią (według D29) 131. W 1972 roku wybudowano kolejną łącznicę do linii (według D29) 61 KielceLubliniec, tym razem w kierunku wschodnim.

Obecnie stacja ma duże znaczenie jeśli chodzi o ruch pociągów towarowych. Ruch pasażerski jest niewielki, i stopniowo likwidowany. Główne szlaki to:

Przy stacji kolejowej znajduje się osada o tej samej nazwie będąca częścią miejscowości Herby. W znacznej części zamieszkana jest przez rodziny kolejarzy.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. W: utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 2019-12-18].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Herby Nowe" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy