Hideaki Anno


Hideaki Anno w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hideaki Anno (jap. 庵野 秀明 Anno Hideaki; ur. 22 maja 1960 w Ube, Yamaguchi) – japoński reżyser. Jego najbardziej znaną pracą jest Neon Genesis Evangelion.

Życiorys | edytuj kod

Anno urodził się w Ube, prefekturze Yamaguchi w Japonii. Zaczynając jako animator w japońskich anime takich jak Chōjikū Yōsai Macross oraz jako projektant pod Hayao Miyazakim w Nausicaä z Doliny Wiatru. Hideaki Anno został zatrudniony przez będące w rozsypce studio Gainax jako reżyser dla ich pierwszego długiego filmu Wings of Honneamise. Wtedy to został głównym reżyserem studia Gainax zajmującym się takimi produkcjami jak Gunbuster i Fushigi no umi no Nadia. Wpadł w czteroletnią depresję po Nadii – seria została mu przekazana od NHK jako przeróbka Laputa – podniebny zamek Hayao Miyazakiego; otrzymał bardzo małą kontrolę nad projektem.

Podczas jego następnego projektu – Neon Genesis Evangelion – odrzucił styl życia otaku. Fabuła stawała się coraz ciemniejsza i psychologiczna wraz z rozwojem serii, mimo że z początku historia miała być przeznaczona dla młodego pokolenia – Anno uważał, że ludzie powinni być wystawieni na realia życia w jak najmłodszym wieku jak to możliwe. Pod koniec tradycyjna narracja została opuszczona – dwa finalne epizody zostały przedstawione w umyśle głównego bohatera.

Po zakończeniu serii Neon Genesis Evangelion, Anno otrzymał wiele listów i e-maili od fanów – zarówno gratulacyjne, jak i krytykujące ostatnie dwa epizody. W niektórych można było znaleźć groźby rychłej śmierci, jak i rozczarowania fanów, którzy myśleli, że Anno zrujnował serię. W odpowiedzi nowy projekt został rozpoczęty, który zakładał stworzenie filmu z „poprawnym” zakończeniem serii w 1997 roku – ostatecznie kulminując się w kontrowersyjnym End of Evangelion.

Później reżyserował znaczącą porcję Kareshi kanojo no jijō – pierwszą pracą Gainaxu zaadoptowaną z wcześniej napisanego materiału – dopóki dysputy obu stron – sponsorów i oryginalnych twórców mangi – zakończyły się jego odejściem i pozostawieniem przedstawienia w rękach jego protegowanego Kazuya Tsurumaki.

Od tej pory Anno pracował razem z Hayao Miyazakim i Studiem Ghibli nad wieloma krótkimi filmami animowanymi, które zostały pokazane w Muzeum Ghibli.

Anno był także reżyserem filmów live-action, filmując jako pierwsze Love & Pop (1998), film w stylu cinéma-vérité o zjawisku enjo kōsai („randek za pieniądze”) w Japonii, z czego większa część została nakręcona miniaturową cyfrową kamerą ze stale zmienianą proporcją obrazu. Jego drugim filmem live-action był Shiki-Jitsu („Rytualny” lub „Ceremonialny Dzień”), który został nakręcony z bardziej tradycyjną proporcją obrazu 2.35:1. Ten film jest o byłym reżyserze zajmującym się filmami animowanymi (zagranym przez reżysera Shunji Iwai), który zakochuje się w kobiecie, która nie widzi rzeczywistości. Tak jak Love & Pop, ten film był eksperymentem, lecz posiada o wiele więcej ogłady nie idąc w kierunku stylu cinéma-vérité jego pierwszego filmu live-action.

Trzecim filmem live-action Anno, wyprodukowanym latem 2004, była adaptacja komiksu Cutie Honey. Opowieść o zupełnie fantastycznym i niepoważnym bohaterze to zupełny kontrast w stosunku do jego wcześniejszych bardziej realistycznych prac. Później, w 2004 roku Anno nadzorował, lecz nie reżyserował, trzyczęściową serię OAV pod tytułem Re: Cutie Honey. Reżyserami byli Hiroyuki Imaishi, Takamichi Ito i Masayuki.

Prace | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (osoba):
Na podstawie artykułu: "Hideaki Anno" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy