Hr. Ms. Bulhond


Hr. Ms. Bulhond w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hr. Ms. Bulhondholenderski niszczyciel z początku XX wieku, jedna z ośmiu zbudowanych jednostek typu Fret. Okręt został zwodowany 20 grudnia 1911 roku w stoczni Koninklijke Maatschappij De Schelde w Vlissingen, a w skład Koninklijke Marine wszedł w sierpniu 1912 roku. Jednostka została skreślona z listy floty w 1927 roku.

Spis treści

Projekt i budowa | edytuj kod

Niszczyciele typu Fret[a] były pierwszymi seryjnymi holenderskimi jednostkami tej klasy wyposażonymi w turbiny parowe[1]. Początkowo jednostki miały cztery krótkie kominy, jednak później przebudowano je w ten sposób, że wysokość kominów zmniejszała się schodkowo od pierwszego do czwartego komina[2].

Hr. Ms. „Bulhond” zbudowany został w stoczni Koninklijke Maatschappij De Schelde w Vlissingen (numer stoczniowy 140)[1][2]. Stępkę okrętu położono w 1910 roku, a zwodowany został 20 grudnia 1911 roku[1][3].

Dane taktyczno-techniczne | edytuj kod

Okręt był niszczycielem o długości całkowitej 70,4 metra, szerokości 6,6 metra i maksymalnym zanurzeniu 2,8 metra (normalne wynosiło 2 metry)[1][2]. Wyporność normalna wynosiła 510 ton[2][4][b]. Siłownię okrętu stanowiły dwa zestawy turbin parowych Krupp-Germania o łącznej mocy 8500 KM, do których parę dostarczały cztery kotły Yarrow[1][2][c]. Prędkość maksymalna napędzanego dwoma śrubami okrętu wynosiła 30 węzłów[2][3]. Okręt zabierał zapas 120 ton węgla, co zapewniało zasięg wynoszący 2360 Mm przy prędkości 8,5 węzła (lub 670 Mm przy prędkości 20 węzłów)[1][5][d].

Na uzbrojenie artyleryjskie okrętu składały się cztery pojedyncze półautomatyczne działa kalibru 75 mm L/52 SA Nr 1 i cztery pojedyncze karabiny maszynowe kal. 7,9 mm L/80[1][2]. Broń torpedową stanowiły dwie pojedyncze wyrzutnie kal. 450 mm[1][3].

Załoga okrętu składała się z 83 oficerów, podoficerów i marynarzy[1][2].

Służba | edytuj kod

Okręt został przyjęty w skład Koninklijke Marine w sierpniu 1912 roku[1]. Niszczyciel wraz z budowanym jednocześnie Hr. Ms. „Jakhals” został wysłany do Holenderskich Indii Wschodnich, gdzie spędził cały okres służby[4][5]. Jednostkę wycofano ze składu floty w 1927 roku[5][6]. Zdjęte z okrętu wyrzutnie torpedowe wykorzystano w budowanych na przełomie lat 30. i 40. w Surabai kutrach torpedowych typu TM[5].

Uwagi | edytuj kod

  1. Zwane również typem Wolf, od pierwszej zwodowanej jednostki.
  2. Brassey 1915 ↓, s. 183 podaje, że wyporność okrętu wynosiła 480 ton.
  3. Brassey 1915 ↓, s. 183 podaje, że moc siłowni wynosiła 7500 KM.
  4. Brassey 1915 ↓, s. 183 podaje, że okręt zabierał zapas 80 ton węgla.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g h i j Gogin 2014 ↓.
  2. a b c d e f g h Gardiner i Gray 1985 ↓, s. 367.
  3. a b c Brassey 1915 ↓, s. 183.
  4. a b Moore 1990 ↓, s. 277.
  5. a b c d Gardiner i Gray 1985 ↓, s. 368.
  6. Gardiner i Chesneau 1980 ↓, s. 387.

Bibliografia | edytuj kod

  • T.A. Brassey (red.): The Naval Annual, 1915. London: William Cloves and Sons, 1915. (ang.)
  • Robert Gardiner, Roger Chesneau: Conway’s All the World’s Fighting Ships 1922–1946. London: Conway Maritime Press, 1980. ISBN 0-85177-146-7. (ang.)
  • Robert Gardiner, Randal Gray: Conway’s All the World’s Fighting Ships 1906–1921. London: Conway Maritime Press, 1985. ISBN 0-85177-245-5. (ang.)
  • Ivan Gogin: FRET destroyers (1911-1914) (ang.). Navypedia. [dostęp 2019-05-30].
  • John Moore (red.): Jane’s Fighting Ships of World War I. London: Studio Editions, 1990. ISBN 1-85170-378-0. (ang.)
Na podstawie artykułu: "Hr. Ms. Bulhond" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy