Hyundai Equus w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaHyundai Equus – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod południowokoreańską marką Hyundai w latach 1999 – 2016.
Spis treści
Pierwsza generacja | edytuj kod
Hyundai Equus I - tył Hyundai Equus I Limousine Hyundai Equus I po liftingu Hyundai Equus I - tył po liftinguHyundai Equus I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1999 roku.
Limuzyna Equus pojawiła się w ofercie Hyundaia jako najbardziej luksusowy i największy, flagowy model w gamie w postaci 4-drzwiowej limuzyny[1]. Samochód powstał głównie jako odpowiedź na podobne pojazdy europejskich marek premium jak BMW czy Mercedes-Benz, które poza inną rodzimą konstrukcją SsangYong Chairman dotychczas dominowały rynek luksusowych samochodów w Korei Południowej[2]. Nazwa topowej limuzyny Hyundaia pochodzi od łacińskiego słowa equus, które po polsku oznacza konia[3].
Pierwsza generacja pojazdu powstała w ramach partnerstwa z Mitsubishi[4], stanowiąc bliźniaczą odmianę dla zbudowanych z myślą o japońskim rynku modeli Dignity i Proudia. Gamę jednostek napędowych utworzyły silniki V6[5] konstrukcji zarówno południowokoreańskiej, jak i japońskiej.
Pod kątem wizualnym Hyundai Equus charakteryzował się masywną sylwetką z dużymi, prostokątnymi reflektorami, rozległą atrapą chłodnicy pokrytą chromem, a także wysoko poprowadzoną linią szyb i licznymi chromowanymi listwami.
Rok po debiucie pierwszej generacji Equusa, producent uzupełnił gamę pojazdu o przedłużoną odmianę Equus Limousine[6]. Samochód otrzymał charakterystyczny, większy odstęp między przednimi a tylnymi rzędami siedzeń, a także większą przestrzeń dla osób przewożonych na tylnym rzędzie siedzeń.
Lifting | edytuj kod
W 2003 roku Hyundai Equus I przszedł obszerną restylizację nadwozia[7]. Przyniosła ona charakterystyczne, podłużne kierunkowskazy w przednich zderzakach, a także nowy wygląd tylnej części nadwozia. Otrzymała ona szersze, ścięte pod innym kątem reflektory z białymi kloszami kierunkowskazów, a także przeniesioną na klapę bagażnika przestrzeń na tablicę rejestracyjną.
Sprzedaż | edytuj kod
Hyundai Equus pierwszej generacji powstał z myślą o wewnętrznym rynku Korei Południowej, trafiając również do sprzedaży na rynku chińskim, a także na Bliski Wschód pod nazwą Hyundai Centennial. Pod taką samą nazwą zdecydowano się w 2001 roku zaoferować limitowaną pulę egzemplarzy także w wybranych państwach Europy Zachodniej[8].
Silnik | edytuj kod
- V6 3.0l Sigma
- V6 3.3l Lambda
- V6 3.5l Sigma
- V6 3.8l Lambda
- V8 4.5l Mitsubishi GDI
- V8 4.5l Mitsubishi MPI
Druga generacja | edytuj kod
Hyundai Equus II - tył Hyundai Equus II Limousine Hyundai Equus II po liftinguHyundai Equus II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku.
Po dekadzie rynkowej obecności, Hyundai zdecydował się opracować drugą generację Equusa jako zupełnie nową konstrukcję, tym razem samodzielnie z wykorzystaniem własnej platformy i z przeniesieniem napędu nie na przednią, lecz tylną oś[9]. Samochód stał się znacznie większy i masywniejszy[10], zyskując bardziej obłą i agresywną stylizację na czele z dużymi, szpiczastymi reflektorami i większą, chromowaną atrapą chłodnicy. Samochód zachował unikalne dla modelu logo[11].
W samochodzie zamontowano nowoczesne systemy bezpieczeństwa, jak m.in. pierwszy na świecie system ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchów samochodów. Ponadto, wyposażenie utworzyło także 9 poduszek powietrznych, system stabilizacji jazdy, elektroniczny hamulec postojowy, aktywne elektroniczne zagłówki, inteligentny tempomat, system napinania pasów. Opancerzona, najbardziej luksusowa wersja auta używana była przez prezydenta Korei Południowej[12].
Rok po debiucie drugiej generacji Equusa, gama topowego modelu Hyundaia została uzupełniona także o przedłużony wariant Equus Limousine. Charakteryzował się on przestronniejszym tylnym rzędem siedzeń z siedziskami umożliwiającymi elektryczną regulację kątu nachylenia[13].
Lifting | edytuj kod
W grudniu 2012 roku Hyundai Equus drugiej generacji przeszedł drobną restylizację. Samochód zyskał zmodyfikowane reflektory wykonane w technologii LED, a także zmodyfikowany układ poprzeczek na atrapie chodnicy. W kabinie pasażerskiej zdecydowano się na kosmetyczne zmiany w wyglądzie deski rozdzielczej, a także wzbogacono ją o wyświetlacz HUD wskauzjący kierowcy podstawowe funkcje komputera pokładowego[14]. Wzbogacone zostało także standardowe wyposażenie pojazdu bezpieczeństwa, a konstrukcja zawieszenia została przeprojektowana[15].
Sprzedaż | edytuj kod
W porównaniu do poprzednika, druga generacja Hyundaia Equusa stała się samochodem o znacznie szerszym zasięgu rynkowym. Poza dotychczasowym rynkiem Korei Południowej i Chin, samochód trafił do oficjalnej sprzedaży także w Ameryce Północnej[16], Rosji oraz na rynkach Ameryki Południowej. Podobnie jak w przypadku poprzednika, pod nazwą Hyundai Centennial limuzyna była sprzedawana także na Bliskim Wschodzie[17]. Hyundai nie zdecydował się wprowadzić drugiej generacji Equusa do sprzedaży w Europie.
Koniec produkcji i następca | edytuj kod
Trzecia generacja Hyundaia Equusa miała pierwotnie zadebiutować w 2016 roku[18], jednak ostatecznie zasiliła ona gamę nowej, oddzielnej luksusowej marki koncernu Hyundaia, Genesis jako Genesis G90[19].
Dane techniczne | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Hyundai Equus (pol.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Hyundai Equus (1999) (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ 5 Reasons the Hyundai Equus Is One of the Best Used Luxury Cars (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Armored Opulence: Hyundai Equus Armored (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Hyundai Made This Weird S-Class Rival In The Early 2000s (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Spotted in China: first generation Hyundai Equus Limousine (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ 2003 Hyundai Equus (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ We Take a Look at the Hyundai Equus' Mitsubishi-Based Predecessor (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ 2011 Hyundai Equus (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ 2010 Hyundai Equus (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Hyundai Equus – jego cena jest tak malutka, że aż jej nie widać (pol.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Tygodnik Auto Świat, nr 27, 28 czerwca 2010
- ↑ Hyundai Equus niczym Maybach (pol.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Pierwszy lifting Hyundaia Equus II (pol.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Hyundai Equus II Facelifting (2014) (pol.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Już wiemy ile kosztuje Hyundai Equus (pol.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Hyundai Centennial 2011 (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ 2016 Hyundai Equus spied in Scandinavia (ang.). [dostęp 2020-11-09].
- ↑ Pierwsze zdjęcia Genesisa G90 ujrzały światło dzienne, moto.wp.pl [dostęp 2017-12-03] (pol.).
- ↑ 2009 Hyundai Equus VS 380 (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2011Hyundai Centennial 3.8 (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2011 Hyundai Centennial 3.8 GDI (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2009 Hyundai Equus VS 460 (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2011 Hyundai Centennial 4.6 (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2011 Hyundai Equus Signature (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2011 Hyundai Equus Ultimate (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2012 Hyundai Centennial 5.0 GDI (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2012 Hyundai Equus Ultimate (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2013 Hyundai Equus Siganture (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2015 Hyundai Equus Ultimate (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2015 Hyundai Equus Siganture (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2009 Hyundai Equus Limousine VL 380 (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].
- ↑ 2010 Hyundai Equus Limousine VL 500 (ang.). W: automobile-catalog.com [on-line]. [dostęp 2017-03-04].