Hyundai Galloper w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaHyundai Galloper – samochód terenowy klasy średniej produkowany pod południowokoreańską marką Hyundai w latach 1991 – 2003.
Spis treści
Historia i opis modelu | edytuj kod
Hyundai Galloper 5D - tył Hyundai Galloper 3D po liftingu Hyundai Galloper 3D - tył po liftinguGalloper został skonstruowany w ramach zakrojonego na szeroką skalę w latach 90. XX wieku partnerstwa między Hyundaiem a japońskim Mitsubishi jako bliźniaczy pojazd wobec pierwszej generacji modelu Pajero[1][2]. Gamę nadwoziową utworzyła zarówno krótsza, 3-drzwiowa odmiana nadwoziowa, jak i dłuższa, 5-drzwiowa[3].
Niezależnie zawieszone przednie koła podtrzymywały drążki skrętne i para wahaczy. Oś tylna była przyjęła sztywną postać, na drążkach Panharda i sprężynach śrubowych. Z przodu i z tyłu zamontowano stabilizatory przechyłu[1]. Międzyosiowy mechanizm różnicowy ze sprzęgłem lepkościowym rozdzielał moc na osie w stosunku 50/50[2].
Lifting | edytuj kod
W 1998 roku zaprezentowano Gallopera po gruntownej restylizacji nadwozia[4]. W jej ramach samochód otrzymał nowy pas przedni z dużymi, agresywnie stylizowanymi reflektorami, a także zmodernizowane zderzaki, większe lampy tylne, a także nowy wygląd kabiny pasażerskiej na czele z nową deską rozdzielczą.
Pod zmodernizowaną postacią Hyundai Galloper był wytwarzany do 2003 roku[5], po czym jego następcą został nowy, bardziej luksusowy model Terracan[6] opracowany już bez udziału Mitsubishi.
Sprzedaż | edytuj kod
Wariant sprzed modernizacji był oferowany na rynkach azjatyckich, a także w Ameryce Południowej pod marką Galloper[7] jako Galloper Exceed lub pod marką Asia jako Asia Exceed. Po restylizacji z 1998 roku samochód trafił do sprzedaży także w Europie[8], gdzie nosił logotypy dedykowane dla modelu nawiązujące do konia w galopie. W Niemczech pojazd oferowano w sieci dealerskiej Mitsubishi jako Mitsubishi Galloper[9].
Właściwości terenowe | edytuj kod
- Głębokość brodzenia: 60 cm[2]
- Wzniesienie: 70%[2]
- Przechył boczny: 28°[2]
- Kąt wejścia (natarcia) i zejścia: 37°/27°[2]
- Prześwit: 215 mm[2]
Silniki | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b c d e f g h Encyklopedia samochodów terenowych. Jiří Fiala. Warszawa: Bellona, 2010, s. 111. ISBN 978-83-11-11912-3.
- ↑ a b c d e f g h Encyklopedia samochodów terenowych. Jiří Fiala. Warszawa: Bellona, 2010, s. 112. ISBN 978-83-11-11912-3.
- ↑ Hyundai Galloper - z dobrego domu (pol.). [dostęp 2020-11-07].
- ↑ Hyundai Galloper (pol.). [dostęp 2020-11-07].
- ↑ Galloper (ang.). [dostęp 2020-11-07].
- ↑ Hyundai Galloper – „prawie” Pajero? (pol.). [dostęp 2020-11-07].
- ↑ GALLOPER - (1.991 - 2.003) (hiszp.). [dostęp 2020-11-07].
- ↑ Hyundai Galloper (1998-2003) Mitsubishi Pajero (1991-1999) (pol.). [dostęp 2020-11-07].
- ↑ Zweiter Aufguss Galloper (niem.). [dostęp 2020-11-07].