Hyundai XG250


Hyundai Grandeur w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Hyundai XG250) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hyundai Grandeursamochód osobowy klasy wyższej produkowany pod południowokoreańską marką Hyundai od 1986 roku. Od 2016 roku produkowana jest szósta generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Hyundai Grandeur I - tył Hyundai Grandeur I po liftingu Hyundai Grandeur I - tył po liftingu

Hyundai Grandeur I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1986 roku.

Model Grandeur był kolejnym, po mniejszym Stellarze, pojazdem Hyundaia zbudowanym pod własną marką jako następca dotychczas produkowanej na licencji konstrukcji amerykańskiego Forda[1].

W celu zbudowania flagowego i najdroższego w ówczesnej gamie samochodu, Hyundai zawiązał współpracę z japońskim Mitsubishi. W ten sposób, pierwsza generacja limuzyny Grandeur była bliźniacza wobec drugiego wcielenia Mitsubishi Debonair[2].

Pod kątem wizualnym, Hyundai Grandeur pierwszej generacji charakteryzował się foremną, trójbryłową sylwetką z licznymi kanciastymi akcentami, a także chromowanymi ozdobnikami wokół szyb i na atrapie chłodnicy. Samochód przeznaczony był do sprzedaży wyłącznie na wewnętrznym rynku południowokoreańskim[3].

Lifting | edytuj kod

W 1989 roku Hyundai Grandeur pierwszej generacji przeszedł restylizację nadwozia[4]. Samochód otrzymał przemodelowany wygląd przedniego zderzaka z inaczej umieszczonymi światłami przeciwmgielnymi, z kolei największe zmiany przeszła tylna część nadwozia. Zmienił się układ lamp tylnych, a na klapie bagażnika dotychczasowy odblaskowy pas zyskał charakterystyczne wcięcie.

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.0l 4G63
  • L4 2.4l 4G64
  • V6 3.0l 6G72


Druga generacja | edytuj kod

Hyundai Grandeur II - tył Hyundai Grandeur II po liftingu Hyundai Grandeur II - tył po liftingu

Hyundai Grandeur II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1992 roku.

Pracując nad drugą generacją limuzyny Grandeur, Hyundai ponownie skorzystał ze współpracy z japońskim Mitsubishi, opierając ją na kolejnym wcieleniu modelu Debonair[5].

Samochód przeszedł obszerną metamorfozę pod względem stylistyki i proporcji nadwozia, zamiast kanciastych i foremnych kształtów zyskując bardziej smuklejszy i zaokrąglony wygląd. Z przodu pojawiły się duże, podłużne reflektory, za to między nimi producent umieścił chromowaną atrapę chłodnicy.

Pod kątem wystroju kabiny pasażerskiej, Grandeur II charakteryzował się wykorzystaniem luksusowych materiałów wykończeniowych jak skóra czy drewno. Elementy te współgrały z bogatym wyposażeniem opartym na m.in. rozbudowanym systemie audio z odtwarzaczem płyt CD i kaset magnetofonowych, a także wyświetlaczem[6].

Lifting | edytuj kod

W 1996 roku Hyundai Grandeur drugiej generacji przeszedł niewielką restylizację nadwozia, która przyniosła nowy układ poprzeczek w atrapie chłodnicy, a także delikatnie przestylizowane oświetlenie zderzaków i jaśniejsze światła cofania w tylnych lampach[7].

Sprzedaż | edytuj kod

Podobnie jak poprzednik, druga generacja Hyundaia Grandeur była produkowana i sprzedawana wyłącznie na wewnętrznym rynku Korei Południowej. Samochód zdobył dużą popularność wśród biznesmenów i oficjeli[3], a na wybrane egzemplarze trafiły na rynek wtórny poza granicami rodzimego kraju dzięki pracownikom ambasad[8].

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.0l 4G63
  • V6 2.5l 6G73
  • V6 3.0l 6G72
  • V6 3.5l 6G74


Trzecia generacja | edytuj kod

japoński Hyundai XG - tył Hyundai Grandeur III po liftingu Hyundai Grandeur III - tył po liftingu

Hyundai Grandeur XG został zaprezentowany po raz pierwszy w 1998 roku.

Trzecia generacja Grandeura z dodatkowym przydomkiem XG, w przeciwieństwie do poprzedników, została zbudowana już bez udziału Mitsubishi jako samodzielna konstrukcja Hyundaia. Samochód utrzymano w ewolucyjnym kierunku stylistycznym, wyróżniając się smukłą sylwetką z chromowaną atrapą chłodnicy, lecz bardziej agresywnie zarysowanymi reflektorami i jednoczęściowymi lampami na krawędziach błotników.

Charakterystycznymi cechami Grandeura XG były drzwi pozbawione ramek w stylu dużych sedanów Toyoty i Nissana z końca lat. 90 XX wieku, a także paleta jednostek napędowych składająca się wyłącznie z silników typu V6[9].

Samochód charakteryzował się bogatym standardowym wyposażeniem, które obejmowało m.in. klimatyzację, tempomat, czujnik deszczu, skórzaną tapierkę, a także elektrycznie regulowane lusterka, szyby oraz fotele. Ponadto samochód został zbudowany z myślą o jak najlepszym komforcie podróży, do której dostosowano m.in. zestrojenie zawieszenia[10].

Lifting | edytuj kod

W 2003 roku Hyundai Grandeur XG przeszedł obszerną restylizację nadwozia[11], która przyniosła jasne wkłady reflektorów, zmodyfikowany zderzak przedni, także nowy wygląd tylnej części nadwozia. Zamontowano tam zmodyfikowane lampy, z kolei tablica rejestracyjna została przeniesiona ze zderzaka na klapę bagażnika.

Sprzedaż | edytuj kod

Po raz pierwszy w historii linii modelowej Grandeur, Hyundai zdecydował się na eksport swojej limuzyny także na rynki globalne[12]. Pod nazwą Hyundai XG z dodatkowymi członami numerycznymi w zależności od wyposażenia, samochód był oferowany zarówno w Europie, na Bliskim Wschodzie, jak i w Ameryce Północnej i Australii[13]. Szczególną popularność samochód zdobył w Stanach Zjednoczonych[14].

Silniki | edytuj kod

  • V6 2.0l Delta
  • V6 2.5l Delta
  • V6 2.7l Delta
  • V6 3.0l Sigma
  • V6 3.5l Sigma


Czwarta generacja | edytuj kod

Hyundai Grandeur IV - tył Hyundai Grandeur IV po liftingu Hyundai Grandeur IV - tył po liftingu ameryański Hyundai Azera

Hyundai Grandeur IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 2005 roku.

Czwarta generacja limuzyny Grandeur powstała według zupełnie nowej koncepcji, porzucając proporcje, w jakich utrzymane były poprzednie dwie generacje. Nadwozie samochodu stało się bardziej obłe, wyróżniając się masywnymi błotnikami i łagodniej opadającą linią dachu, a także dodatkowym okienkiem między tylnymi drziwami, a tylną szybą.

Kabina pasażerska została przeprojektowana pod kątem wyciszenia i przestrzeni dla pasażerów, a także ponownie została wykończona takimi materiałami, jak skóra czy drewno[15].

Hyundai ponownie zdecydował się zapewnić Grandeurowi bogate wyposażenie, obejmujące m.in. czujniki parkowania, tempomat, dwustrefową klimatyzację elektryczną regulację foteli, czujnik deszczu czy nawigację satelitarną połączoną z odtwarzaczem płyt w formacie DVD[16].

Lifting | edytuj kod

W lutym 2010 roku Hyundai przedstawił Grandeura czwartej generacji po gruntownej restylizacji nadwozia[17]. Samochód otrzymał większą atrapę chłodnicy, przemodelowane zderzaki, a także nowe wkłady reflektorów oraz przestylizowane lampy tylne wykonane w technologii LED.

Sprzedaż | edytuj kod

Podobnie jak poprzednik, Hyundai Grandeur był poza Koreą Południową oferowany także na globalnych rynkach, tym razem nosząc identyczną z wewnętrznym rynkiem nazwę także w Europie[18] i Australii[19]. Nową nazwę, Hyundai Azera pojazd przyjął z kolei w Stanach Zjednoczonych[20] i Kanadzie[21], a także na Bliskim Wschodzie i w Chinach.

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.4l Theta II
  • V6 2.7l Mu
  • V6 3.3l Lambda
  • V6 3.8l Lambda
  • L4 2.2l CRDi


Piąta generacja | edytuj kod

Hyundai Grandeur V - tył Hyundai Grandeur V Hybrid ameryański Hyundai Azera

Hyundai Grandeur V został zaprezentowany po raz pierwszy w 2011 roku.

Piąta generacja Grandeura porzuciła stonowaną stylistykę poprzedzających modeli i została zaadeptowana pod kątem wyglądu do języka stylistycznego Fluidic Sculpture[22], charakteryzując się futurystyczną, agresywną stylizacją. Samochód wyróżniał się ostro ukształtowanymi, dużymi reflektorami, a także licznymi ostrymi kantami i wyraźnie zarysowanymi przetłoczeniami na sylwetce nadwozia.

W podobny sposób do mniejszych i tańszych modeli Hyundaia upodobniony został także wygląd deski rozdzielczej, przy zachowaniu luksusowego poziomu wykończenia kabiny pasażerskiej[23]. Masywna, rozłożysta konsola centralna z wysoko osadzonymi nawiewami nawiązywała wyglądem do mniejszego modleu i40[24].

Grandeur Hybrid | edytuj kod

W grudniu 2013 roku gama wariantów napędowych Grandeura po raz pierwszy w historii tej linii modelowej została poszerzona przez spalinowo-elektryczny Grandeur Hybrid. Pod kątem wizualnym producent odróżnił go innym wyglądem atrapy chłodnicy, z kolei napęd współtworzył 2,4-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem typu MPI o mocy 159 oraz 47-konny silnik elektryczny. Łącznie pojazd rozwijał moc 204 KM[25].

Sprzedaż | edytuj kod

W przeciwieństwie do poprzednika, Grandeur piątej generacji nie był już oferowany na rynku europejskim[26]. Poza rodzimym rynkiem Korei Południowej, gdzie samochód zadebiutował w pierwszej kolejności, eksportowano go także pod nazwą Hyundai Azera do Stanów Zjednoczonych[27], do Ameryki Południowej oraz na Bliski Wschód[28].

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.4l Theta II
  • L4 2.4l Theta II GDI
  • V6 3.0l Lambda II
  • V6 3.3l Lambda II GDI
  • L4 2.2l Diesel
  • L4 2.4l Hybrid


Szósta generacja | edytuj kod

Hyundai Grandeur VI - tył Hyundai Grandeur VI po liftingu Hyundai Grandeur VI - tył po liftingu

Hyundai Grandeur VI został zaprezentowany po raz pierwszy w 2016 roku.

Szósta generacja Grandeura porzuciła awangardową stylistykę poprzednika na rzecz bardziej konwencjonalnej stylistyki realizującej nowy język stylistyczny Hyundaia[29].

Pas przedni przyozdobiły nisko osadzone, podłużne reflektory, a także sześciokątny, duży wlot powietrza z centralnie umieszczonym logoproducenta. Linia okien została poprowadzona w jednej linii, z kolei tylną część nadwozia zakończyły szerokie, strzeliste lampy połączone wąskim świetlistym pasem biegnącym przez klapę bagażnika[30].

Kabina pasażerska utrzymana została w nowym, bardziej minimalistycznym wzornictwie nawiązującym do mniejszego modelu i30. Konsolę centralną stworzyły wertykalnie umieszczone przyrządy, poczynając od wysoko umieszczonego ekranu systemu multimedialnego z umieszczonym obok niego analogowego zegarka, a pod nim pasów nawiewów i klimatyzacji[31].

Lifting | edytuj kod

W listopadzie 2019 roku, 3 lata po rynkowym debiucie, Grandeur szóstej generacji przeszedł gruntowną restylizację nadwozia, w ramach której większość elementów stylizacji nadwozia i kabiny pasażerskiej otrzymała zupełnie nowy wygląd w kierunku nowego języka stylistycznego Sensuous Sportiness[32].

Przednia część nadwozia otrzymała futurystyczną, dużą atrapę chłodnicy wykończoną chromowanymi rombami. Płynnie została ona nałożona na romboidalnie ukształtowane reflektory, które współgrają z diodami do jazdy dziennej wkompowanymi w strukturę atrapy chłodnicy[33]. Nowy wygląd otrzymała również tylna część nadwoia, gdzie lampy przyjęły formę jednolitego pasa świetlnego na cąłą szerokość nadwozia[34].

Nowy wygląd otrzymała również deska rozdzielcza, gdzie dotychczasowy wyświetlacz z sąsiadującym analogowym zegarkiem zastąpił duży, znacznie szerszy wyświetlacz systemu multimedialnego o przekątnej 12,3-cala. Zmienił się też wygląd nawiewów oraz tunelu środkowego, który został inaczej zagospodarowany przez schowek i przyciski do sterowania trybami jazdy zamiast dotychczasowej dźwigni[35].

Sprzedaż | edytuj kod

Wobec szóstej generacji Hyundaia Grandeur, producent kontynuował politykę ograniczania jego zasięgu rynkowego o regiony, gdzie dotychczasowe wcielenia nie odniosły popularności. Poza Europą i Australią, samochód nie trafił już do sprzedaży w Ameryce Północnej[36]. Jego eksport kontynuowano jako Hyundai Azera do wybranych rynków Ameryki Południowej jak Chile[37] czy Brazylia[38], a także na Bliski Wschód[39].

Hyundai Grandeur szóstej generacji odniósł duży sukces rynkowy w rodzimej Korei Południowej, gdzie jest najchętniej kupowanym nowym samochodem z 8,4-procentowym udziałem w rynku[40].

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.4l GDI
  • L4 2.5l GDI
  • V6 3.0l MPI
  • V6 3.0l GDI
  • V6 3.3l GDI
  • L4 2.2l CRDI
  • V6 3.0l LPI


Przypisy | edytuj kod

  1. HYUNDAI GRANDEUR (pol.). [dostęp 2020-11-16].
  2. History Of Hyundai Grandeur (ang.). [dostęp 2020-11-16].
  3. a b Hyundai Azera History (ang.). [dostęp 2020-11-16].
  4. Hyundai Grandeur рестайлинг 1989 (ros.). [dostęp 2020-11-16].
  5. Hyundai Grandeur 1992 – 1998 (port.). [dostęp 2020-11-17].
  6. Grandeur: The History of Hyundai’s Infotainment System (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  7. 1995 Hyundai Grandeur (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  8. HYUNDAI GRANDEUR 1993 3.0 LIMUZYNA KLASYK RARYTAS (6815882267) (pol.). [dostęp 2020-11-17].
  9. Hyundai XG350 (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  10. Hyundai XG: limuzyna za… 14 tysięcy złotych! (pol.). [dostęp 2020-11-17].
  11. Hyundai XG (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  12. The History Of Hyundai XG (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  13. Hyundai—XG (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  14. HYUNDAI XG350 (pol.). [dostęp 2020-11-17].
  15. Hyundai Grandeur 2005 Review (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  16. Hyundai Grandeur (niderl.). [dostęp 2020-11-17].
  17. 2011 Hyundai Azera Revealed in Chicago (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  18. Hyundai Grandeur (pol.). [dostęp 2020-11-17].
  19. Hyundai Grandeur 2004 Review (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  20. Hyundai Azera (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  21. 2006 Hyundai Azera (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  22. 2011 LA: New 2012 Hyundai Azera Takes its Turn in the Fluidic Sculpture Booth (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  23. Korean-Market Hyundai Grandeur previews 2012 Azera, Offers Direct-Injected 3.0-liter V6 (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  24. 2011 Hyundai i40 interior image revealed before Geneva (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  25. Hyundai Grandeur Hybrid introduced, features a combined output of 204 HP (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  26. Samochody z innej bajki Hyundai z USA (pol.). [dostęp 2020-11-17].
  27. LA motor show 2011: Hyundai Azera (pol.). [dostęp 2020-11-17].
  28. New Hyundai Azera 2012 (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  29. Hyundai Azera "Nowa era designu Hyundaia" (pol.). [dostęp 2020-11-17].
  30. 2017 Hyundai Azera / Grandeur Revealed In The Flesh; What Do You Think? (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  31. 2017 Hyundai Grandeur revealed, no chance for Australia (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  32. Hyundai Azera shows off “sensuous sportiness” with a facelift (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  33. 2020 Hyundai Grandeur / Azera Reveals Its Grand Facelift (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  34. 2020 Azera / Grandeur Facelift Brings New Tech And More Style To Hyundai’s Flagship Sedan (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  35. 2020 Hyundai Grandeur facelift receives big new grille (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  36. The New Hyundai Azera—Look, But Don’t Touch (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  37. Test drive: Hyundai Azera 2018 (hiszp.). [dostęp 2020-11-17].
  38. Hyundai Azera de nova geração chega ao Brasil por R$ 269.900 (port.). [dostęp 2020-11-17].
  39. 2018 Hyundai Azera (ang.). [dostęp 2020-11-17].
  40. Korea 2020. Best selling cars ranking (ang.). [dostęp 2020-11-17].
Na podstawie artykułu: "Hyundai XG250" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy